به گزارش دریافتی جمعه ایرنا از روابط عمومی این اتاق،محمد صادق حمیدیان در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی شیراز افزود: یکی از دلایل وجود مشکلات حوزه آب کشور، بی توجهی به مساله مهم اقتصاد آب است که این مهم از 2 سال قبل با هدف تبیین جایگاه اقتصاد آب در اقتصاد ملی در وزارت نیرو مورد توجه قرار گرفته است.
وی، با اشاره به شرایط نامناسب کشور در حوزه آب ادامه داد: به دنبال کم آبی و خشکسالی استان فارس در سال های گذشته، شاهد رشد بی رویه مهاجرت و به دنبال آن ناهنجاری های اجتماعی هستیم که اگر به موضوع آب توجه شده بود امروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مراتب کمتر بود.
حمیدیان افزود: در زمینه آب باید پیش از رسیدن به بحران چاره اندیشی و عمل مناسب انجام می شد اما الان نیز فرصت باقی است و برای انجام کارهای موثر در این زمینه چه در کشور و چه استان فارس دیر نشده است.
او بیان کرد: اتاق بازرگانی شیراز تمام تلاش خود را برای برقراری و افزایش ارتباط بین سرمایه گذاری در حوزه آب با پروژه های علمی استان به کار خواهد گرفت که برای تحقق این مهم نیازمند همراهی فعالان این بخش با اتاق هستیم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: مساله آب و آبخیزداری در کشور به ویژه استان فارس نیازمند نگاه اصولی و اساسی است و باید برای توسعه پایدار به این اصل مهم توجه جدی شود.
وی گفت: امروز به واسطه بهره گیری از روش های علمی نوین، شرایط برای ذخیره آب در آبرفت های زیرزمینی استان فراهم شده که با انجام این کارها امکان مهاجرت به دشت ها و روستاها نیز فراهم می شود.
محقق و پژوهشگر برجسته حوزه آبخوانداری کشور هم گفت: هم اینک اقتصاد کشور ما نیازمند تجدید نظر کلی در اقتصاد و به ویژه اقتصاد کشاورزی بر اساس آب است.
سید آهنگ کوثر، با اشاره به پدیده خشکسالی و بیابانی شدن برخی از بخش ها در کشور افزود: با وجود چنین شرایطی، امکان تغییر روند طی شده وجود دارد و می توانیم بیابان های ایجاد شده در کشور را آباد و زندگی دوباره را به بخش های آسیب دیده بازگردانیم.
وی ادامه داد: هم اینک بیش از یک چهارم سطح کشور آبرفت های درشت دانه وجود دارد که این فضاهای خالی در زیرزمین ارزشمندترین ذخایر ما برای نگهداری آب هستند.
کوثر گفت: وضعیت فعلی آب و محیط زیست در کشور چندان مطلوب نیست و یکی از راه های موثر در این زمینه ایجاد آبخوان شهرهاست که همت همگان را می طلبد.
مدیر کل منابع طبیعی فارس هم گفت: یکی از مهمترین اقدامات حوزه آبخیزداری این اداره کل جلب مشارکت های مردمی در این حوزه است که در این زمینه در سه میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی در مناطق مختلف استان مطالعه انجام شده و آماده همکاری و مشارکت با مردم هستیم.
مهرزاد بوستانی، با اشاره به آمادگی منابع طبیعی فارس برای مشارکت با مردم برای اجرای طرح های آبخیزداری افزود: پارسال 2 طرح در زمینه آبخیزداری در لارستان و گراش با مشارکت مردم انجام شد.
وی، وقوع سیل در اواخر سال گذشته در استان را پدیده ای خوشایند برشمرد و گفت: این شرایط آثار مثبتی از جمله ذخیره سازی 150 میلیون متر مکعب آب در سازه های از پیش تعیین شده در استان برای مردم به دنبال داشت.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.