به گزارش دریافتی پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی محیط زیست فارس، نبی الله مرادی در این زمینه گفت:منطقه میانکتل کازرون در غرب شیراز از سال1373 با انتقال 20 راس گوزن در مساحتی حدود 100هکتار کار خود را شروع کرد.
او ادامه داد:‌در چند سال اول رشد جمعیت رضایت بخش بود ولی پس از چند سال جمعیت ثابت ماند و روند کاهش جمعیت شروع شد که در بررسی علت ها،تلفات براثرمارگزیدگی،حمله پلنگ،علت های ژنتیکی و از همه مهمتر کاهش ظرفیت محل زیست ومحدودیت های منابع موجود در زیستگاه محصور تشخیص داده شد.
مرادی گفت:اقدامات اصلاحی از جمله جلوگیری از ورود پلنگ به محدوده ، حفاظت و مراقبت بیشتر و موثرتر و کاهش جمعیت محدوده با انتقال تعدادی به سایت جدید در شهرستان ارسنجان،انجام و توسعه وسعت محدوده محصور در دستور کار قرار گرفت.
به گفته سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس علیرغم محدودیتهای موجود بویژه منابع مالی با تلاشی که در چندسال اخیر انجام شده وسعت محدوده محصور از 170 هکتار به 400هکتار افزایش یافت و بالاخره فضای توسعه یافته مورد بررسی و تایید کارشناسان حیات وحش این اداره کل قرار گرفت و با پیش بینی تمهیدات لازم نسبت به برچیدن بخشی از فنس قدیمی امکان استفاده از فضای توسعه یافته مهیا شده است و کارشناسی در خصوص رفتارشناسی حیوان نیز در دست بررسی است.
مرادی اعلام کرد:‌گوزن زرد گونه ای در حال انقراض و در لیست قرمز IUCN است. مهمترین زیستگاه این گونه کرخه و دز است که تعدادی از آنها را برای تکثیر و پرورش به سایت های محصور فارس منتقل شدند.
مرادی افزود:با افزایش سطح زیستگاه امیدواریم که شاهد رشد جمعیت گوزن زرد در این منطقه باشیم البته در قالب برنامه های اصلاحی در آینده ای نزدیک ، سه راس گوزن زرد از استان های همجواربه این سایت منتقل خواهد شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد 39 گوزن زرد در این سایت زیست می کنند .
گوزن زرد ایرانی بومی سواحل شرق مدیترانه تا نواحی غربی ایران است و تا سال 1875 نسل آن در تمام این مناطق به جز بخش‌های جنوب غربی ایران منقرض شد.
بیشترین گوزن‌های زرد ایرانی در محوطه‌های محصور نسبتاً وسیعی در دشت ناز ساری، پناهگاه حیات وحش سمسکنده در مازندران، جزایر اشک و کبودان دریاچه ارومیه دز و کرخه خوزستان ، میان‌کتل منطقه حفاظت‌شده ارژن پریشان و جنگل خلیل بیگ ارسنجان در استان فارس نگهداری می‌شوند اما تمام این مناطق کاملاً محصور یا جزیره ای هستند.
در برخی از باغ وحش‌ها و مراکز تحقیقات زیستی ایران و کشورهای دیگر دنیا نیز نمونه‌هایی از این حیوان و گوزن‌های دورگه ایرانی و اروپایی وجود دارد.
دریافت : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.