این برآیندی است از اظهارات سرپرست اداره کل محیط زیست فارس که دیروز با محوریت آلاینده های شیراز، نشست خبری گذاشت.
به گفته نبی ا... مرادی طبق برنامه زمان بندی، صنایع روغن نباتی، پشم شیشه، ریشمک و کارخانه سیمان پایان امسال مهلت دارند از شیراز خارج شوند و مساله اینجاست که کارخانه سیمان برای خروج از شهر پیشرفت قابل توجهی نداشته است.
وی با بیان این که شهرداری شیراز مسئول انتقال و جا به جایی کارخانه روغن نباتی شیراز است ادامه داد: ممکن است به لحاظ آلودگی هوا وضعیت خوزستان نصیب فارس شود چرا که سالها به بهانه کشاورزی و داشتن مقام اول تولید گندم در کشور همه منابع آبی را از دست داده ایم.
سرپرست محیط زیست فارس خشک شدن تالاب ها را هشداری جدی برای فارس عنوان کرد و افزود: با از دست دادن منابع آب و خشک شدن تالابها 9 کانون ریزگرد داخلی و تعدادی کانون حساس فرسایش خاک در استان شکل گرفت و با این شرایط باید منتظر فاجعه های زیست محیطی باشیم.
مرادی با بیان این که باید بتوانیم از ظرفیت گردشگری بهرام گور استفاده کنیم، تصریح کرد: با وجود اکوسیستم و گونههای کمیاب حیات وحش در این منطقه و ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری درآمدی از ظرفیت گردشگری این منطقه میتوان به دست آورد که از خام فروشی معادن بهرام گور بیشتر باشد.
وی سد تنگ سرخ را تهدیدی جدی برای مهارلو دانست و گفت: توجیهات مسئولین این طرح برای ما قابل قبول نیست که میگویند جهت کنترل سیل این کار را انجام میدهیم و میخواهیم آب را به داخل رودخانه رها کنیم که از نظر ما این امر در اکوسیستم تغییر منفی ایجاد می کند.
مرادی همچنین تخصیص اعتبار جهت احیای تالاب ها در استان فارس در سال گذشته را صفر عنوان کرد و گفت: اعتبار مصوب جهت احیای تالاب ها در سال 96 بالغ بر 5 میلیارد تومان بوده است که مبلغ تخصیص اعتبار هنوز مشخص نیست در حالی که تنها 10 درصد از 25 میلیارد ریال در سال اول اجرایی این طرح به فارس اختصاص یافته است.
وی تخصیص 25 میلیارد ریال فارس جهت احیای دریاچه بختگان به عنوان دومین تالاب بزرگ کشور در مقایسه با تخصیص 15 هزار میلیارد به دریاچه ارومیه را بسیار ناچیز دانست و تصریح کرد: در سطح استانی قبول داریم که تیم دولت نتوانسته اند مسئولان ملی را جهت تخصیص اعتبارات قانع کنند و می دانیم که توجهی که به تالاب ها در فارس باید می شد نشده است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، برگزاری کارگروه پسماندها، دیدار با سمنها، کارگاه های آموزشی، افتتاح سیستم تصفیه خانه فاضلاب رامک، بازدید از موزه پارک ملی بمو، تقدیر از خانواده شهدای محیط زیست، برگزاری نمایشگاه عکس و ... را از جمله برنامه های هفته محیط زیست عنوان کرد.
گفتنی است، هفته محیط زیست امسال با شعار «من با طبیعتم» از 16 خرداد آغاز شده و تا 21 خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 667780
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.