به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، محمدرضا معینی افزود: این افراد در قسمت شمال غرب مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور در عرصه استودانهای ساسانی حفاری غیر مجاز کرده بودند که با اقدام به موقع نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی دستگیر و تحویل نیروی انتظامی شدند.
وی با اشاره به این که به همراه حفاران غیر مجاز دستگیر شده مقداری ابزار و ادوات حفاری و یک عدد دستگاه فلز یاب کشف و ضبط شده است افزود : پرونده این افراد جهت صدور حکم و مراحل نهایی به مقامات قضایی ارجاع شد .
مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور نزدیک به 200 هکتار وسعت دارد و به شماره 24 در تاریخ24 شهریور 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این مجموعه دارای آثاری تاریخی شامل معبد آناهیتا ، تالار تشریفات ، ایوان موزائیک ، کاخ منسوب به والرین ، ستونهای یاد بود مسجد دوره اسلامی ، عمارت دارالحکومه ، حمامهای اسلامی ، قلعه دختر و پسر و ... است.
با توجه به اهمیت این شهر، کار ثبت و مستندنگاری آن از 2 سال پیش توسط تیم ثبت آثار تاریخی یونسکو مستقر در ایران با همکاری اعضای پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بیشاپور آغاز شده است و این مجموعه در حال طی فرایند ثبت در فهرست آثار جهانی این سازمان بین المللی است.
شهرستان کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز واقع است.
6122/ 2027
دریافت خبر: سارنگ عبدالهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.