به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مجید منصوری محوطه‌های پیش‌ازتاریخی را شامل یک غار، یک پناهگاه سنگی، دو تپه و دو محوطه باز اعلام کرد و گفت: محوطه‌های دوران تاریخی شامل تپه‌ها، قلعه‌ها، چهارطاقی‌ها و دیگر آثار می‌شود.
وی افزود: تپه قره‌آغاج (هخامنشی، فراهخامنشی، ساسانی)، تپه‌ طاغون (ساسانی و اوایل اسلامی)، تپه تادوان (فراهخامنشی و قرون میانه اسلامی)، تپه‌ نخودزار(هخامنشی)، تپه‌ شاه‌نشین (هخامنشی تا ساسانی)، تپه‌ خندقی (هخامنشی و فراهخامنشی)، تل گچی (فراهخامنشی و ساسانی) و...، نمونه‌هایی از تپه‌های دوران تاریخی شناسایی‌شده در این منطقه هستند.
منصوری در ادامه قلعه قره‌آغاج (فراهخامنشی و ساسانی)، قلعه صمدی (ساسانی، قرون اولیه و میانی اسلامی)، قلعه کفه (ساسانی)، قلعه تادوان (ساسانی)، قلعه شاه‌صفی (ساسانی، قرون اولیه و میانی اسلام) و غیره را از قلعه‌های دوران تاریخی مورد شناسایی در این شهرستان دانست.
این باستان‌شناس محوطه‌ها و آثار دوره اسلامی را شامل 9گورستان، هفت تپه، هشت قلعه، 9 آسیاب، سه زیستگاه عشایری، پنج آب‌راه، 3 محوطه، پنج حمام، 2بند، 2 کاروانسرا، یک بقعه و خانه‌های گبری اعلام کرد.
منصوری، در این نشست، همچنین به بیان پیشینه مطالعات باستان‌شناسی این شهرستان پرداخت و افزود: آستین سال 1934، لوئی وندنبرگ سال 1961، سامنر سال 1961، کمال لطفی‌نسب سال 1393 و هورشید و فاضل در این منطقه به بررسی‌های باستان‌شناسی پرداخته‌اند.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است.
7369/ 2027
خبرنگار: بهرام بشیری زاده جهرمی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.