به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در این بیانه آمده است: در سال های گذشته توهم رسیدن به ثروت های رویایی یک شبه بسیاری از مردم کشور را فرا گرفته و این معضل تنها در زمینه گنج یابی نبوده بلکه در سایر حوزه ها نیز می توان آن را دید.
این توهم ها میراث باستانی کشورمان را نیز در بر گرفته و جستجو برای گنج های خیالی اکثر مردم را به خود مشغول تا مهلتی برای افراد فرصت طلب ایجاد شود.
افراد فرصت طلب با انجام کلاهبرداری های مختلف از جمله فروش نسخه گنج، فروش و اجاره گنج یاب، تولید و فروش اشیای تقلبی به این توهمات دامن زده اند و بی شک میراث فرهنگی و آثار باستانی کردستان نیز طعمه ای برای این افراد است.
در ادامه این بیانیه آمده است: کردستان با داشتن نزدیک به 2 هزار اثر تاریخی، بدون حمایت و کمک مردم با امکانات محدود قادر به حفاظت و صیانت از کلیه آثار نخواهد بود و تنها زمانی این مهم میسر می شود که فرهنگ عمومی در حفاظت از این میراث ارتقا یافته و مردم شناخت درستی از آثار تاریخی و باستانی پیدا کنند تا به هیچ عنوان حاضر به تخریب آثار تاریخی نباشند.
به گزارش ایرنا، شب یکشنبه 13 فروردین چند نفر فرصت طلب از بارش باران استفاده کرده و با سرقت کمرشکنی که یک دستگاه بولدوزر بر آن سوار بوده، اقدام به انتقال آن به نزدیکی تپه تاریخی گردی ون و حفر این تپه کرده بودند.
این افراد چاله ای به عمق حدود 10 متر در این تپه حفاری کرده اند و به طبق اعلام میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به نظر می رسد هیچ گونه کشفی در این تپه صورت نگرفته و فرصت طلبان هم اکنون مراحل قانونی رسیدگی به تخلف های خود را طی می کنند.
تپه 'گردی ون' به ثبت ملی نرسیده است اما گفته می شود این تپه مربوط به دوره سکاها است.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
شهر شویشه در 45 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
3034/ 3020
**خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.