به گزارش خبرنگار ایرنا ، حمیدرضا آذری دوشنبه درهمایش تربیت معلم در شیرازبا اشاره به اینکه ساختار تصمیم گیری ها و تمرکز گرایی در آموزش و پرورش نیاز به اصلاح دارد افزود: تا زمانی که به معلم محوری توجه نشود و تصمیمات متمرکز گرفته شود حتی اگر بودجه آموزش و پرورش چهاربرابر هم شود اتفاقی نخواهد افتاد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نیاز به افزایش کیفیت و بهره وری دارد و این موضوع با مدرسه محوری و معلم محوری محقق می شود.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس همچنین با بیان اینکه همه شعار مدرسه محوری و معلم محوری می دهند اما کمتر به آن پایبند هستند گفت: آموزش و پرورش نهادی مظلوم است ، نهادی که از آن انتظار توسعه می رود اما ابزار توسعه را در اختیار ندارد، معلم در جامعه ما هیچ نقشی در توسعه جامعه ندارد.
آذری گفت:اغلب معلمان صرفا برای تامین معیشت واردآموزش و پرورش می شوند،سندتحول درآموزش و پرورش زمانی می تواند کارساز و اثر بخش باشد که موضوع معیشت معلمان حل شده باشد، این سند زمانی اثر بخش است که نقش معلمان را در تحول جامعه ببیند .

** ناماندگاری معلمان در مناطق محروم
این مقام به ماندگاری معلمان در مناطق محروم به عنوان یک مشکل اشاره کرد و گفت: وقتی تفاوت اضافه حقوق یک معلم که در همسایگی اداره آموزش و پرورش تدریس می کند با معلمی که در یک روستای دور افتاده خدمت می کند 80 هزار تومان باشد چگونه انتظار داریم معلمان به مناطق دور افتاده بروند .
وی افزود: از مشکلات ما این است که دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان حاضر نیستند 20 کیلومتر دورتر خدمت کنند، اگر هم بروند با نارضایتی می روند، ساختار نامتمرکز می تواند این مشکلات را حل کند ، تا کی باید همه تصمیمات آموزش و پرورش در تهران گرفته شود؟

** عدالت آموزشی مهم تر از برجام
آذری با بیان اینکه به عدالت آموزشی در آموزش و پرورش باید بیشتر توجه شود گفت : عدالت آموزشی برای جامعه ما از برجام هم مهمتر است، فقدان عدالت آموزشی باعث می شود که روستاها از وجود معلمان محروم شوند و مهاجرت ها افزایش یابد، فقر آموزش در روستاها باعث می شود که آموزش آسیب ببیند ، اولین چیزی که با افزایش فقر در جامعه آسیب می بیند آموزش است .

** کم کردن محتوای کتاب ها
مدیر کل آموزش و پرورش فارس همچنین بر لزوم کاهش محتوای کتاب های درسی تاکید کرد و گفت : حداقل 30 درصد از محتوای آموزشی کتاب ها باید کاسته شود ، باید به جایی برسیم که دانش آموز به جای حفظ کردن 400 صفحه کتاب 100 صفحه مفید بخواند و مابقی وقت خود را صرف کارهای تیمی در مدرسه و خانه کند .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.