به گزارش خبرنگارایرنا، این درمانگاه ها که در ارائه خدمات فوق تخصصی در کشور کم نظیر است علاوه بر مردم شیراز به بسیاری از بیماران در مناطق جنوب کشور و سایر استان ها خدمات ارائه می کنند.
درمانگاه شهید مطهری معمولا مملو از جمعیت مراجعه کننده است وارد این درمانگاه که می شوی، قدم به قدم مراجعه کننده ایستاده، دقت که می کنی لهجه ها و گویش های متفاوتی به گوش می رسد و کمی که دل بدهی به صحبت ها بدهی ، هر کسی درددلی دارد.
وارد که می شوی، حرکت جمعیت موج می زند، یکی از روستایی دورافتاده آمده ، و دیگری از شهر و استانی دیگر، به سختی نوبت گرفته و آمده و دیگری منزلش در همین حوالی درمانگاه است ؛ یکی روی ویلچر گوشه ای آرام گرفته و آن دیگری در تکاپوی به جلو انداختن نوبت و این داستان هر شب و روز این درمانگاه بزرگ شیراز است که پزشکان و مردم، گاهی تا پاس شب از وقت خود را آنجا می گذرانند.
راه اندازی این درمانگاه، خدمتی متفاوت در شیراز است که تاکنون در کشور بی نظیر مانده و طی چند سال گذشته، با استقبال ویژه مردم از اقصی نقاط کشور همراه بوده است، مراجعه روزانه بیش از دو تا چهار هزار نفر به این درمانگاه، گویای این استقبال است.
حدود 200 پزشک متخصص و فوق تخصص، در این درمانگاه 6 طبقه، گرد هم آمده اند تا دانش خود را به کمترین بها، در اختیار مردم بگذارند.
به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پزشکان حاضر در این درمانگاه، همگی اعضای هیات علمی تمام وقت هستند که با ایده راه اندازی چنین درمانگاهی در شیراز، موظف شده اند تا بخشی از وقت خود را در طول روز، پس از تدریس، انجام اعمال جراحی بیماران و دیگر برنامه های اعضای هیات علمی، به این خدمت اختصاص دهند.
مریم. م، از مراجعه کنندگان به این درمانگاه است که به همراه مادرش برای ویزیت پزشک متخصص قلب به این درمانگاه مراجعه کرده، او که از شهر یاسوج برای معاینه مادرش به این درمانگاه آمده، از شلوغی و ازدحام محیط درمانگاه شاکی است و می گوید: اما با همه این ها، پزشک معالج مادرم، پزشک بسیار خوبی است که به همین خاطر حاضرم تا شیراز بیایم و این مدت را در نوبت بمانم.
بهزاد. الف، دیگر مراجعه کننده درمانگاه و ساکن شیراز است و می گوید: من و خانواده ام، معمولا برای موارد غیراورژانسی به این درمانگاه و درمانگاه امام رضا(ع) مراجعه می کنیم، هزینه ها بسیار پایین است و فکر می کنم در توان همه خانواده ها هست، بنابراین این مورد را اگر در کنار حضور پزشکان بزرگ و برجسته شیراز در این درمانگاه قرار دهیم، این حجم مراجعه، قابل پیش بینی می شود.
گفت و گو با دیگر مراجعه کنندگان و بیماران هم روایت های مشابهی را از نظرات در خصوص خدمات این درمانگاه، نشان می دهد.
عده ای گلایه مند از ازدحام و عده ای دیگر نیز ارایه این خدمات با کمترین بها و بهترین پزشکان را ارج می نهند.
درمانگاه امام رضا(ع) نیز مرکزی تخصصی و فوق تخصصی در همسایگی درمانگاه شهید مطهری است که از زمان راه اندازی، توانسته اند خدمات رسانی به بیماران را به صورت مکمل پیش ببرند.
این درمانگاه نیز در هشت طبقه و با حضور حدود یکصد عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه، خدمات را به شکل تخصصی و فوق تخصصی به بیمارانی از جنوب کشور ارایه می کند.
آمارهای ارایه شده از تعداد ویزیت روزانه در درمانگاه شهید مطهری شیراز نشان می دهد که در سال 92، بیش از 516هزار مورد، در سال 93، بیش از 539هزار مورد و در سال 94 بیش از 553هزار مورد بوده است.
همچنین آمارهای مربوط به تعداد ویزیت پزشکان در این درمانگاه، در سال 95 نیز بیش از 832هزار مورد اعلام شده است که البته باید به این تعداد، دیگر خدماتی مانند شنوایی سنجی، بینایی سنجی، رادیولوژی، ماموگرافی، گفتاردرمانی، شیمی درمانی، اندوسکوپی، آزمایشگاه، سونوگرافی، نوارقلب، نوار مغز،رادیولوژی و وجود کلینیک های مختلف و ده ها خدمت دیگر را نیز افزود که مجموع آن ها به آماری میلیونی در سال می رسد.
شرایط در درمانگاه امام رضا (ع) نیز به همین منوال است و آمارها از ویزیت حدود 405هزار بیمار در سال 95 حکایت دارد که البته باید خدمات بسیار متنوع دیگر، انوع خدمات تخصصی دندانپزشکی، انواع تست های تشخیصی و کلینیک های متعدد را نیز به مجموعه خدمات این درمانگاه هشت طبقه در شیراز افزود که آماری میلیونی در سال دارد.
درمانگاه شهید مطهری و امام رضا(ع)، درمانگاه های دوقلوی شیراز هستند که در کنار یکدیگر، حجم بالایی از خدمات درمانی استان را به دوش کشیده اند و البته از نامهربانی ها هم بی نصیب نمانده اند.
انگشت اتهام ترافیک منطقه و شلوغی نوبت ها، همیشه از سوی عده ای به سمت این درمانگاه نشانه رفته و گاهی حتی نیمه خالی لیوان بیشتر از نیمه پر آن به نمایش درآمده است.
اما نگاهی همه جانبه به این خدمت سلامت و درمان در استان فارس نشان می دهد که حجم این استقبال مردمی را باید به فال نیک گرفت و به روی دیگر سکه هم اندیشید، بی شک گردآوری این تعداد عضو هیات علمی که مشغله های آنان قابل پیش بینی است در کنار یکدیگر، عزمی جدی را می طلبیده و باید به دید جامع نگری تری به آن نگریست.
همین نگاه جامع نگر ما را به این سمت هدایت می کند که روی این درمانگاه از ابتدا به روی همه مراجعان گشوده بوده و آوازه آن اکنون به دیگر شهرها و استان ها هم رسیده، ما مردم شیراز در عرصه سلامت هم مهمان نوازیم ، درمانگاههای فوق تخصصی این شهر هم روزانه پذیرای هزاران مراجعه کننده از استان های دیگر است .
دکتر محمد هادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه درمانگاههای امام رضا (ع) و شهید مطهری شمار گسترده ای از بیماران دیگر استان ها را پوشش می دهد بیان داشت : متاسفانه برخی افراد در قضاوت های خود فقط شلوغی و ازدحام این دو درمانگاه را می بینند، بهای اندک ویزیت توسط پزشکان فوق تخصص دراین دو درمانگاه در هیچ کجای کشور دیده نشده است، ایجاد این دو درمانگاه فوق تخصصی در شیراز گامی به سمت عدالت در توسعه و دسترسی قشر ضعیف جامعه به خدمات درمانگاهی تخصصی و فوق تخصصی است.
6113/ 2027
گزارش: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.