به گزارش خبرنگار ایرنا، در سال 1374 که فوتبال فارس حال و روز خوبی داشت،جرقه ساخت یک ورزشگاه بزرگ در شهر شیراز زده شد که ابتدا قرار بود این ورزشگاه در شهرک صدرا در شمال غرب شیراز ساخته شود اما این امر میسر نشد.
پس از آن بحث ساخت این ورزشگاه به منطقه شهرک گلستان شیراز و جایگاه نمایشگاه کنونی باز هم در غرب شیراز کشیده شد و به رغم کلنگ خوردن در این منطقه،این مکان هم تغییر کرد و کار به منطقه سوم کشیده شد.
در سال 1376 در زمانی که غلامرضا صحرائیان استاندار وقت فارس بود، این بار نیز احداث این ورزشگاه جدی تر شد و کلنگ ساخت آن در جنوب شهر شیراز و در منطقه ای به نام میانرود برای همیشه به زمین زده شد.
در این سالها آنچه باعث شده کار ساخت این ورزشگاه به تاخیر بیفتد بودجه های کم و عدم تخصیص بموقع آن بوده که همین امر سبب شد کار ساخت این ورزشگاه طولانی شود و به قول برخی مردم به اثر باستانی تبدیل شود.
به هرحال ساخت این ورزشگاه به صورت لاک پشتی به حرکت خود ادامه داد و به رغم اینکه در دولت نهم و دهم، بدون تحریم، نفت ایران با بشکه ای 140 دلار به فروش می رسید متاسفانه بخت یا ورزشگاه میانرود یار نبود.
بر اساس برآورد کاشناسان در دولت نهم و دهم، بودجه ای بالغ بر 60 میلیارد ریال نیاز بود تا این ورزشگاه به اتمام برسد که این رقم اختصاص یافت اما ساخت ورزشگاه میسر نشد و چند سال هم تمام کارگاه های آن تعطیل شد تا این پروژه با هزینه چندین برابری در دولت تدبیر و امید، کار ادامه ساخت آن به سرعت دنبال شود .
با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید و اراده ای که برای اتمام پروژه های بزرگ کشور بوجود آمد، این امر نصیب ورزشگاه بزرگ شیراز هم شد تا با اختصاص بودجه 540 میلیارد ریالی به انتظار 22 ساله مردم فارس پایان داده شود و قرار است در پایان دولت تدبیر و امید افتتاح شود که نقش کامیاب مدیر کل ورزش و جوانان فارس را در این اراده نمی توان نادیده گرفت.
ورزشگاه میانرود درحالی به سرانجام می رسد که فوتبال فارس حال و روز خوبی ندارد و تیم های بزرگ این شهر که روزگاری در لیگ های مختلف کشور مطرح بودند هم اینک در دسته اول و دسته سوم حضور دارند.
تیم برق شیراز 70 ساله که چندین سال است در دسته سوم دست و پا می زند و با فانوسی که در حال سو سو زدن است به حیاتش ادامه می دهد و تیم فجر که سازنده ترین تیم های ایران بود و چندین بازیکن ملی پوش و مطرح در تیم های بزرگ کشور داشت هم اینک در دسته اول در خطر سقوط به دسته دوم قراردارد و به برادر بزرگترش در شیراز نزدیک تر می شود.
برخی بر این باورند که این ورزشگاه درست است که در دوران بد فوتبال فارس افتتاح می شود اما افتتاح این ورزشگاه می تواند رونق دو باره ای به فوتبال فارس بدهد .
مدیرکل ورزش و جوانان فارس در این باره به ایرنا گفت:بزرگترین افتخار برای دولت تدبیر و امید است که به انتظار 22 ساله مردم فارس و حتی کشور پایان می دهد و در پایان این دولت افتتاح می شود.
حیدر علی کامیاب کلانتری ادامه داد: در این دولت همه مسئولان استان و به ویژه افشانی استاندار فارس حمایت خوبی برای تکمیل و به بهره برداری رساندن این ورزشگاه کردند وخوشحالم که با یک اراده ملی این ورزشگاه بزرگ که با سازه های خوبی ساخته شده و نمای زیبایی دارد در دولت تدبیر و امید به اتمام می رسد .
وی اضافه کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید مبلغ 240میلیارد ریال برای اتمام این ورزشگاه اختصاص یافت اما از آنجا که این بودجه برای بهره برداری کامل کفاف نمی داد در سفر معاون رییس جمهوری و رییس برنامه و بودجه به شیراز این مبلغ به 540 میلیارد ریال افزایش یافت و به تصویب رسید.
وی اضافه کرد: این ورزشگاه در زمانی که مسئولیت اداره کل ورزش و جوانان به اینجانب سپرده شد، حدود 70 در صد پیشرفت فیزیکی داشت که باحمایت همه جانبه دولت هم اینک نزدیک به 99 در صد پیشرفت دارد و علاوه بر سبزشدن چمن ، پیست تارتان پهن شده ، صندلی ها نصب شده و کار محوطه سازی نیز در حال انجام است .
کامیاب افزود : در ساخت این ورزشگاه کیفیت را فدای سرعت نکرده ایم و بر اساس استانداردهای فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا ) و تایید کیفی آزمایشگاه های مختلف در حال اتمام است .
وی با بیان این که ورزشگاه پارس بزرگترین پروژه ورزشی فارس در تاریخ ورزش این استان است، گفت: این ورزشگاه در زمان بهره برداری پس از ورزشگاه های آزادی تهران و نقش جهان اصفهان سومین ورزشگاه 50 هزار نفری ایران لقب می گیرد و امکانات رفاهی و خدماتی مورد نیاز تماشاگران در نظر گرفته شده است.
کامیاب کلانتری افزود: مساحت این ورزشگاه 48 هکتار است و کار و فعالیت عمرانی در این مجموعه تا رسیدن به استاندارد های جهانی تمام نخواهد شد.
وی گفت: این ورزشگاه دارای یک پیست دو و میدانی مجهز است که در زمان بهره برداری می تواند میزبان رقابت های بین المللی این رشته ورزشی باشد.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس ادامه داد: سال ها از بنا نهاده شدن سازه های بتونی سالن سرپوشیده دو و میدانی این ورزشگاه می گذرد و با توجه به فرسودگی آن در مقطع کنونی، باید دوباره بازسازی شود.
وی اظهار کرد: بازسازی این سالن سرپوشیده در فاز دوم ساخت ورزشگاه پارس در دستور کار قرار دارد.
مدیر کل ورزش و جوانان فارس در پاسخ به این پرسش که پس از اینکه این ورزشگاه به بهره برداری رسید چه اقدامی برای داشتن یک تیم لیگ برتری دارید بیان کرد: وضعیت اسف بار فوتبال فارس از چندین سال پیش آغاز شد که جرقه واگذاری بدون کارشناسی تیم های دولتی در دولت نهم به بخش خصوصی رقم خورد ضمن اینکه این امر نیز بدون حمایت از این بخش بوجود آمد و نتیجه آن هم سقوط فوتبال فارس بود.
وی افزود : فوتبال فارس به نقطه صفر رسیده و برای برون رفت از این وضعیت منتظر پایان رقابت های فوتبال دسته اول و دسته دوم کشور هستم تا تکلیف تیم فجر و تیم برق جدید شیراز مشخص شود و در صورتی که آنها بتوانند در لیگ دسته یک حاضر شوند یک تیم بسیار قوی با حمایت بخش خصوصی و صنعتگران با توجه به افزایش بودجه ورزش در سال 96 را روانه مسابقات دسته یکم خواهیم کرد .
کامیاب بیان کرد : اگر استان فارس در سال جاری سهمیه ای در لیگ دسته اول نداشت با یک برنامه ریزی خوب زمینه حضور یک تیم را از دسته دوم فراهم خواهیم کرد و به مردم فارس قول می دهم ظرف مدت کوتاهی یک تیم در لیگ برتر کشور داشته باشیم.
استاندار فارس هم پیشتر در گفت وگو با ایرنا بیان کرد :این پروژه بزرگ ورزشی بیش از20 سال است قدمت دارد و با میزان اعتبارات ناچیزی که در گذشته برایش در نطر گرفته شده بود اگر این روند ادامه پیدا می کرد تا سال های زیادی باید منتطر می ماندیم تا به بهره برداری برسد .
سید محمد علی افشانی اضافه کرد : در یازدید سال 94 معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از این ورزشگاه، این تعهد سپرده شد که اعتبار مورد نیار برای اتمام این پروژه تامین شود و در پایان سال 95 و یا ابتدای سال 96 به بهره برداری برسد .
افشانی ادامه داد : خوشبختانه میزان پیشرفت این ورزشگاه به گونه ای است که در موعد مقرر افتتاح خواهد شد و تا زمان بهره برداری، به طور مستمر از این ورزشگاه بازدید خواهیم کرد .
استاندار فارس گفت: وظایف مدیران دستگاه های مرتبط با این پروژه مشخص شده و هر کس به تعهدات خود عمل می کند ضمن اینکه به پیمانکار و مشاوران تذکرات لازم داده شده است و امیدوارم در آینده نه چندان دور این ورزشگاه برای استفاده جوانان به بهره برداری برسد و در حالی که برای اتمام آن کیفیت را فدای سرعت نخواهیم کرد.
افشانی بیان کرد : در سال 94 اعتبار این ورزشگاه 60 میلیارد ریال بود و در سال 95 به 90 میلیارد ریال رسید اما با پیگیری های صورت گرفته این اعتبار به 540 میلیارد ریال افزایش یافت که بخش قابل ملاحظه ای از این اعتبار اوراق مالی است و اگرچه هنوز نقد نشده اما پیمانکاران اگر طلبکار باشند در نیمه اول سال 96 با آنها تسویه حساب خواهد شد .
وی گفت : این پروژه هم اینک به مراحل نهایی بهره برداری رسیده و بیش از 90 در صد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می کنیم در سفر رییس جمهوری به شیراز این ورزشگاه افتتاح شود و در غیر این صورت در پایان دولت تدبیر با افتتاح آن به انتظار 22 ساله مردم فارس پایان داده می شود .
سرمربی تیم فجر شهید سپاسی شیراز هم به ایرنا گفت : ورزش فارس در 2 سال گذشته رشد چشمگیری داشته و به دور از انصاف است که بخواهیم آن را نادیده بگیریم .
غلامحسین پیروانی بیان کرد : فارس در زمینه عمرانی خوب کار کرده و زیر ساخت های مناسب به منظور کشف استعدادهای بیشتر فراهم شده و این بهترین فرصت برای جوانان و نوجوانان است که خود را نشان دهند .
این پیشکسوت فوتبال کشور ادامه داد : از اینکه قراراست ورزشگاه میانرود شیراز پس از 22 سال در دولت تدبیر و امید به بهره برداری برسد هیچ گاه از ذهن مردم فارس و حتی کشور پاک نمی شود و کار ماندگاری برای این دولت باقی می ماند .
پیروانی با بیان اینکه برای موفقیت لازم است همه همدل باشند گفت : انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام فرصت مناسبی است که می تواند فارس و شهر شیراز را در عرصه بین المللی بیشتر مطرح کند و توفیقات اقتصادی ، فرهنگی ، کردشگری و سیاسی را به دنبال داشته باشد .
پیروانی ضمن تشکر از استاندار فارس و مدیر کل ورزش و جوانان این استان به خاطر فعالیت های حوزه ورزش و کمک به تیم هایی همچون فجر سپاسی گفت : بی انصافی که بخواهیم خدمات خوب ارائه شده را نادیده بگیریم.
گزارشگر : حمید رضا خلیقی ** انتشار: غلامرضا مالک زاده
7368 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.