به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر تبدیل به یک واژه نام‌آشنا برای مردم ایران شده و امسال نیز در کنار تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری برای نام سال انتخاب شده است. صنایع دستی به گفته بسیاری از کارشناسان از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود به عبارتی درون‌زا، برون‌گرا، پویا، فرصت‌ساز و مولد است. 

کارشناسان اقتصادی در تعریف برون‌گرا و درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی می‌گویند، درون‌زا بودن یعنی از دل ظرفیت‌های کشور و مردم بجوشد و متکی به امکانات درونی کشور باشد و در تعریف برون‌گرا بودن گفته‌اند این نوع اقتصاد محصور و محدود نیست و با اقتصادهای جهانی تعامل دارد.

به گفته این کارشناسان این نوع اقتصاد به صرف اینکه نسخه‌ای برای شرایط و مقطع کنونی جامعه نیست، منعطف، پویا و پیش‌رو است یعنی در یک چارچوب بسته قرار ندارد و از الگوهای بومی بهره می‌گیرد. جهادی بودن اقتصاد مقاومتی را کارشناسان و فعالان اقتصادی در قطع وابستگی در تامین مواد اولیه و عدم تاثیرگذاری تحریم‌ها بر این اقتصاد می‌دانند و فرصت‌ساز و مولد بودن اقتصاد مقاومتی را نیز در اشتغالزایی این اقتصاد معنا می‌کنند.

سهم 4.6 درصدی صنایع دستی از صادرات 10 ماهه سال 95

با این تعاریف صنایع دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن در اشتغالزایی،  رونق تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش ویژه‌ای دارد. «براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی گمرک استان فارس صادرات صنایع دستی استان تا پایان دی ماه 95 حدود 8 میلیون و 200 دلار بوده است». 

قاسمی، مسئول بازرگانی معاونت صنایع دستی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم اقلام صادراتی صنایع دستی استان را فرش و گبه دستبافت، گلیم و زیلو، خاتم، جاجیم، پیپ ایرانی( مصنوعات چوبی)، معرق و سبدبافی و حصیربافی اعلام می‌کند. 

خداداد رحیمی، مدیرکل گمرک استان فارس در تاریخ 7 بهمن ماه 95 در مصاحبه‌ای با تسنیم میزان صادرات 10 ماهه از مبادی گمرک استان را 172 میلیون و 977 هزار دلار اعلام کرده که با یک نسبت ساده می‌توان دریافت که سهم صنایع دستی از صادرات استان در این مدت حدود 4.6 درصد بوده است. 

ایجاد 2 هزار فرصت شغلی پایدار در صنایع دستی فارس 

زهرا الحمدی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس تعداد اشتغال ایجاد شده از حوزه صنایع دستی در استان تا پایان بهمن ماه را 1837 اعلام کرده است. به گفته وی از ابتدی سال تا پایان بهمن ماه 1395 با صدور و تمدید قریب دو هزار مجوز فعالیت در چهارگونه پروانه تولید انفرادی، جواز تأسیس کارگاهی، پروانه تولید کارگاهی و کارت شناسایی تعداد 1837 فرصت شغلی پایدار ایجاد شده است. 

این میزان صادرات و تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده نشان می‌دهد که صنایع دستی یکی از موارد مهمی است که می‌تواند در تحقق نام سال نقش مهمی داشته باشد و براساس پیام نوروزی مقام معظم رهبری مسئولان باید در این بخش تمرکز و برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند. 

تصویب طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی که از مجلس نهم کلید خورده است، می‌تواند چشم‌اندازی برای برنامه‌ریزی و تقویت صنایع دستی باشد. این طرح از سال گذشته در مجلس شورای اسلامی توسط یکی از نمایندگان شیراز مطرح شد که به سبب آن در 17 ماده  به مسائلی از جمله بیمه‌، تسهیلات مربوط به مسکن هنرمندان، افزایش صادرات صنایع دستی، حضور در نمایشگاه‌های خارجی و تکریم هنرمندان می‌پردازد.

تصویب این طرح به عمر مجلس نهم نکشید اما در تابستان امسال در کمیسیون صنایع تصویب شد و از آن زمان تاکنون منتظر مطرح شدن در صحن علنی مجلس است. رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‎وگو با تسنیم علت تاخیر مطرح شدن این طرح را برنامه مجلس در بررسی لایحه‎ها و طرح‎های مهم مانند برنامه ششم و لایحه بودجه می‎داند.

به گفته نماینده مردم داراب و زرین دشت با توجه به تصویب این طرح در کمیسیون به محض آمادگی مجلس در دستور کار قرار می‎گیرد و توسط نمایندگان به بحث و نظر گذاشته می‎شود. 

معادله سه وجهی برای رونق اشتغال و تولید 

نکته‌ای که در این طرح پس از بررسی در کمیسیون رخ داده، این است که ماده یک این طرح که به بحث بیمه هنرمندان به ویژه قالی‌بافان پرداخته، حذف شده است.مسئله بیمه و حذف یا عدم حذف آن از نکات مهمی است که در دلگرم کردن هنرمندان و رونق صنایع دستی و بالطبع در رونق اشتغال نیز موثر است. 

انصاری درباره این موضوع می‌گوید: هنگام تغییرات طرح در کمیسیون نبوده و اطلاعی از آن ندارد اما  این امر می‌تواند هنگام مطرح شدن در صحن دوباره به طرح اضافه شود. 

مسعود رضایی، نماینده شیراز از توجه برنامه ششم به بیمه هنرمندان صنایع دستی به ویژه قالی‌بافان اشاره دارد و در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: این موضوع مورد توجه دولت بوده و در برنامه ششم گنجانده شده است. 

حمایت از هنرمندان، رفع مشکلات بیمه‌ای و رفاهی آنها و رونق تولید و اشتغال یک معادله سه وجهی است، معادله‌ای که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید همه وجوه آن با هم درنظر گرفته شود. 

گزارش از حلیمه زارع

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 609326
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.