حمیدرضا ستاری سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز پنجشنبه سوم فروردین ماه 22 هزار و 352 نفر از باغ ارم بازدید کردند که بیشترین تعداد بازدید کننده در تعطیلات نوروز امسال مربوط به این روز بوده است.
وی با بیان اینکه بارندگی های روزهای آغازین تعطیلات نوروز بر تعداد بازدید کنندگان از باغ ارم اثر گذاشته است، گفت: در عین حال شمار بازدید کنندگان از جاذبه های دیدنی این باغ قابل توجه است.
مدیر باغ گیاهشناسی ارم شیراز درادامه گفت : بیشترین تعداد گردشگران خارجی نیز جمعه چهارم فروردین ماه از باغ ارم دیدن کردند.
باغ رویایی ارم شیراز در خیابان ارم شیراز قرار دارد و نزدیکی آن با محیط دانشگاه شیراز طراوات و شگون آن را دوچندان ساخته است. این باغ گیاهشناسی زیر نظر این دانشگاه اداره می شود.
دسته های فراوان شب بوها، اطلسی ها و بنفشه ها و گلهای فصلی نیز علاوه بر گلهای رز که همیشگی و ماندگارند در باغ ارم بر زیبایی و طراوت این باغ افزوده است، در این روزها شب بو و بنفشه دست در دست هم می اندازند و شمیم بهاری را در فضای ملکوتی باغ ارم می پراکنند.
باغ ارم در دوره زندیه در اختیار سران زندیه قرار گرفت و مرمت و نوسازی زیادی در آن انجام شده است، علاقه کریمخان زند به توسعه باغ ها در شیراز از جمله عواملی است که سبب رونق دوچندان باغ ارم در دوره زندیه شد.
باغ ارم اواخر دوره زندیه به تصرف سران ایل قشقایی درآمد و این خاندان از باغ ارم به عنوان مقر ایلخانی و حکومتی خود استفاده می کردند.
بعدها نصیرالملک شیرازی باغ ارم را خریداری کرد و بانی عمارت زیبا و با عظمت باغ ارم شیراز شد، ساختمان کنونی باغ ارم توسط نصیر الملک ساخته شده و در عین حال اساس ساختمان قبلی ایلخانی در باغ حفظ شده است.
در دوران پهلوی باغ ارم به مالکیت دولت درآمد و در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفت و تاکنون نیز باغ ارم به عنوان باغ گیاه شناسی این دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
عمارت تاریخی واقع در باغ ارم از سه طبقه تشکیل شده است، طبقه پایین آن دارای حوضخانه است و در طبقات فوفانی ایوان و ستون های سنگی بر زیبایی عمارت باغ افزوده است.
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.