سید علی محمد موسوی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت یازدهم با بهره گیری از آمارهای موجود، اطلاعات سرشماری های سالهای قبل و انجام پیمایش سنجش سرمایه اجتماعی درکشور گزارشی تحلیلی و روندی از وضعیت اجتماعی کشور را تهیه و با حضور مسئولین نظام بدون هرگونه پرده پوشی در جلسه ای درحضور مقام معظم رهبری ارائه کرد.
دبیر ستاد ساماندهی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی استان فارس گفت: با بهره گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و مناطق حاد و بحرانی به عنوان مهمترین آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی کشور در دستور کار مسئولان و برنامه ریزان قرار گرفت.
وی اظهار کرد: هم اینک پس از موضوع اقتصاد مقاومتی، کنترل و کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی به عنوان دومین اولویت در سطح کشور و مطالبه رهبری در حال پیگیری توسط دولتمردان است.
موسوی گفت: دولت باوجود مشکلات مالی و تنگناهای موجود و با وجود آن که وارث بیست سال عقب ماندگی فعالیت در حوزه آسیب های اجتماعی است با تامین اعتبار برای اجرای برنامه های اولویت دار به تعهد و وعده خود عمل کرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: برای کاهش و کنترل آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی در این استان از ابتدای امسال با برگزاری جلسه های متعدد، هماهنگی های بین بخشی و بهره گیری از خرد جمعی مدیران، مسئولان، فعالان حوزه اجتماعی و فرهنگی، صاحب نظران و اساتید دانشگاه و با تشکیل هیأت اندیشه ورز و با همکاری خوب مدیران دستگاه های اجرایی افزون بر 50 برنامه اولویت دار را عملیاتی کرد.
وی ادامه داد: دستگاه هایی همچون اداره کل بهزیستی، دادگستری کل استان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، آموزش و پرورش استان، فرماندهی انتظامی استان، اداره کل ورزش و جوانان استان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این فرایندها نقش آفرینی کردند.
موسوی گفت: آموزش مهارتهای ارتباطات اجتماعی سالم ویژه دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم سراسر استان، جرأت ورزی و نه گفتن ویژه دانش آموزان دختر و پسر پایه نهم با هدف کاهش اعتیاد، راه اندازی مرکز اجتماع درمان مدار زنان و ارتقای کیفیت جامعه پذیری آنان و آموزش و مشاوره برای فرزندان 13 سال به بالای زندانیان با بیش از شش ماه حبس از جمله فعالیت های صورت گرفته در سال 95 است.
دبیر ستاد ساماندهی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی استان فارس ادامه داد: برگزاری دوره های توانمندسازی جوانان با موضوع اعتیاد و مفاسد اخلاقی، آموزش مهارتهای مدیریت عواطف وهیجان های دوران بلوغ ویژه دختران پایه هفتم و پسران پایه هشتم در استان، آموزش سبک زندگی سالم خانوادگی و آموزش پیش از ازدواج از دیگر برنامه هایی بود که امسال در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی در این استان عملیاتی شد.
به گفته وی، نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان طرح (نماد) به صورت مدل در شهرستان های شیراز (ناحیه سه آموزش و پرورش) و استهبان و با همکاری 10 دستگاه اجرایی ذیربط نیز اجرایی شد.
موسوی اظهار کرد: آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان متجاهر وکارتن خواب از مراکز ماده 16 ترک اعتیاد نیز امسال در استان فارس عملیاتی شد و مرکز درمان نگهدارنده با داروهای آگونیست به صورت رایگان راه اندازی شد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس از برگزاری دوره های سبک زندگی ویژه معتادان بهبود یافته، اجرایی کردن طرح مشترک ناامن سازی محیط های تولید وتوزیع مواد مخدر صنعتی، کاهش عوامل خطر وتقویت عوامل محافظت کننده نرخ اعتیاد، اجرایی کردن طرح تشدید جمع آوری معتادان متجاهر و پاک سازی مناطق آلوده استان و اجرای طرح جمع آوری خرده فروشان وتوزیع کنندگان مواد مخدر و روانگردان ها به عنوان برنامه های عملیاتی شده در فارس برای کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد یاد کرد.
موسوی گفت: ارائه خدمات مشاوره ای فعال در محلات حاشیه های استان، آموزش مهارت های زندگی به خانواده ها، تشکیل شورای معتمد پلیس، ارتقای توانمندی سازمان های مردم نهاد فعال جوانان در حوزه آسیب ها از دیگر برنامه های عملیاتی شده ستاد ساماندهی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی استان فارس در سال 95 بود.
وی با اشاره به ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری اجتماعی به زوج های متقاضی طلاق اظهار کرد: آموزش مهارت های تاب آوری به دانش آموزان خانواده های طلاق و در معرض خطر طلاق و اجرایی شدن طرح شناسایی حکمین قرآنی خانواده ایرانی نیز از جمله اقدام هایی است که امسال برای تقویت بنیان خانواده ها و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از طلاق در دستور کار بوده است.
دبیر ستاد ساماندهی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی استان فارس با اشاره به اهمیت آموزش های پیش از ازدواج در تحکیم بنیان خانواده به اقدام این ستاد در زمینه تهیه بسته های آموزشی برای آموزش های حین عقد اشاره کرد و گفت: همایش مهارت های زندگی ویژه مزدوجین تا پنج سال پس از عقد و کارگاه های مباحثه و پرسش و پاسخ برای زوج های جوان در این استان در حال برگزاری است.
موسوی با بیان این که اعتبارات تخصیصی برای برنامه های اولویت دار در سه حوزه اعتیاد، طلاق و مفاسد اخلاقی هزینه شده است، گفت: طرح های ویژه مانند مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی (طرح نماد)، راه اندازی شعبه های موسسه بهار نکو با هدف آموزش و مشاوره حین عقد برای زوج ها در سراسر استان، طرح مداخلات چند وجهی با هدف کنترل و کاهش رفتار های پر خطر نوجوانان مناطق حاشیه نشین شهر شیراز به فراخور نیاز و اولویت گذاری در سراسر استان به اجرا در آمده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس ادامه داد: با فراهم کردن تیم کارشناسی از استانداری و استفاده از ظرفیت کارشناسان فرمانداری ها اجرای این برنامه های اولویت دار در استان رصد، نظارت و گزارش گیری خواهد شد.
موسوی گفت: در اردیبشهت ماه سال 96 گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی استان فارس در حوزه ساماندهی آسیب های اجتماعی جمع بندی و به وزارت کشور ارسال می شود و این وزارتخانه نیز با جمع بندی فعالیت های استان ها، گزارشی از عملکرد مناطق مختلف کشور در این حوزه را به مقام های ارشد کشور ارائه می کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان فارس در ادامه موفقیت های به دست آمده در حوزه کنترل و کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی در استان را ناشی از بهره مندی از رهنمودهای همه جانبه استاندار فارس و رئیس ستاد ساماندهی آسیب های اجتماعی استان و حمایت های معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به عنوان قائم مقام ستاد و همکاری همه جانبه مدیران دستگاه های اجرایی و حضور و فعالیت جهاد گونه کارکنان ستاد ساماندهی آسیب های اجتماعی استان دانست.
7368/ 2027
خبرنگار: حمیدرضا خلیقی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.