به گزارش ایرنا ، مهندس عطاالله زمانی چهارشنبه در دیدار با مهندس علی نقی طبیب لقمانی مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس بر لزوم تامین معیشت و تقویت اقتصاد روستایی برا ی کاهش مهاجرت ها تاکید کرد.
وی ابراز داشت: روستاها بر اساس ویژگی های عمده جمعیت، اقلیم و موقعیت نسبت به شهرهای اطراف طبقه‌بندی می شوند ، سیاست‌های توسعه در روستاها فضایی برای هر طبقه از روستاها ایجاد می کند که به تامین معیشت این قشر زحمتکش کمک می کند.
زمانی گفت: تهیه طرح توسعه منظومه های روستایی گامی برای توسعه بیشتر روستایی و تامین معیشت روستاییان و تقویت زیر ساخت های روستایی است که از اولویت ها بنیاد مسکن به شمار می رود .
وی بیان کرد: شرح خدمات منظومه‌های روستایی بر اساس طبقه ‌بندی و سیاست‌های توسعه توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تنظیم می شود، محور اصلی این سیاستگذاری ها تلاش برای ماندگار شدن روستاییان در روستاها و تقویت زیر ساخت های توسعه در روستاها است .
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه توسعه متوازن منطقه ای علی رغم توسعه قطبی وبدون توسعه محلی و روستایی محقق نمی شود گفت:روستاها از دیرباز کانون تولید و معیشت و کار و تلاش بوده است ، فرایند صدور محصولات روستایی از روستاها به شهرها در بسیاری از مناطق به یک فرهنگ تبدیل شده است.
زمانی اظهارداشت:در بسیاری از موارد شهروندان هرگاه می خواستند به کالای مطمئن،سالم و بدون شائبه دسترسی پیدا کنند از محصولات روستایی سراغ می گرفتند ، این فرهنگ باید در تقویت زیر ساخت های تولید در روستاها حفظ و در برخی موارد زنده شود و به آن بیشتر پرداخته شود .
مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه اکنون بنیاد مسکن بسیاری از اهداف توسعه روستایی را محقق ساخته است گفت : اجرای طرح های هادی روستایی ، اجرای طرح های بهسازی و مقاوم سازی بافت های روستایی ، شناسایی روستاهای هدف گردشگری ، اجرای طرح های توسعه معابر ، سند دار کردن اماکن مسکونی روستایی ، اعطای تسهیلات برای احداث واحد های مسکونی روستایی و ایجاد سرپناه برای خانواده های نیازمند و بی بضاعت در روستاها از جمله عملکردهای بنیاد مسکن است .
زمانی تعامل بیشتر با بخشداران و دهیاران در انجام خدمت بیشتر به مردم روستاها را یک هدف متعالی دانست وگفت: در سایه تعامل و همفکری با شوراها و دهیاران و بخشداران می توان راه های توسعه روستایی را بیش از پیش هموار ساخت .
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس هم دراین نشست بر لزوم تقویت و توسعه زیر ساخت های روستایی و کاهش مهاجرت ها تاکید کرد و اظهار داشت : استان فارس نماد جمعیت فعال روستایی است، بسیاری از مناطق روستایی دراین استان از سال ها قبل در کار و تولید زبانزد بوده است.
مهندس علی نقی طبیب لقمانی بیان کرد:اکنون نیز با پیشینه غنی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی حرف برای گفتن در عرصه کار و تولید دارد، اما باید شرایطی فراهم شود که جاذبه های شهری نتواند روستاییان را به سمت خود بکشاند و با ایجاد انگیزه بیشتر در روستاها زمینه ماندگاری بیشتر روستاییان فراهم شود .
وی با بیان اینکه استان فارس نسبت به سایر استان های کشور از جمعیت روستایی بیشتری برخوردار است گفت : فزونی جمعیت روستایی دراستان فارس توانمندی قابل اعتنایی برای توسعه روستایی ایجاد کرده است، با این شرایط می طلبد که با ارائه تعریف جامعی از توسعه روستایی هم زمینه کار و تلا ش و تامین معیشت در روستاها فراهم شود و هم جلو مهاجرت های نا خواسته گرفته شود.
طبیب لقمانی گفت: تقویت زیر ساخت ها و توجه به نیازهای اولیه معیشتی روستاییان و ایجاد زمینه برای بالندگی بیشتر در روستاها می تواند در تعاریفی که از توسعه روستایی به دست می دهیم گنجانده شود .
او اضافه کرد : همه شاخص های مورد سنجش در توسعه روستایی شامل اشتغال، بیسوادی، نسبت وابستگی، نسبت جنسی و برخورداری از خدمات زیربنایی و امکانات رفاهی وعمومی شامل امکانات آموزشی، بهداشتی و فرهنگی باید در برنامه ریزی های پیش رو بهبود یابد تا بتوانیم به طور معنی دار شاهد تحقق توسعه روستایی باشیم .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.