به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ در مراسم ویژه راه اندازی این پروژه، مدیرعامل پتروشیمی شیراز گفت:‌با وجود تحریم های ظالمانه بین المللی، این پروژه زیست محیطی با تکیه بر منابع داخلی از سال 1390، به مرحله اجرا گذاشته شد.
عبدالرحیم قنبریان افزود:‌مصداق این دور اندیشی، الزام کشورهای درحال توسعه از جمله ایران به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در اجلاس تغییرات اقلیم پاریس در سال 1394 است که کشورمان متعهد شده 4 الی 12 درصد انتشارات گلخانه ای خود را تا سال 2030 کاهش دهد.
وی ادامه داد:‌رویکرد CDM یا مکانیسم توسعه پاک یکی از راهکارهای ابداعی در سازمان ملل بعد از پیمان کیوتو است که با هدف حذف و کنترل انتشار گازهای گلخانه ای و برای جلوگیری از گرمای کره زمین تعریف شده است.
قنبریان گفت:‌با پیگیری پتروشیمی شیراز و با همکاری و مشارکت شرکت انرژی تجدید پذیر مهر و QCA سوییس، این پروژه بین المللی زیست محیطی در سال 2012 در سازمان ملل به ثبت رسید و یکی از بزرگترین پروژه های CDM ایران، از نظر حجم کاهش انتشار و تنها پروژه رسمی ثبت سازمان ملل در صنعت پتروشیمی ایران است.
مدیرعامل پتروشیمی شیراز گفت:‌ در صورت فعالیت واحد اسید نیتریک شیراز با ظرفیت اسمی خود، سالانه بالغ بر 420 هزار CER یا گواهی کاهش انتشار کربنی برای پتروشیمی شیراز تولید می شود که در طراحی تکنولوژی انتخابی برای احداث واحد CDM پتروشیمی شیراز، متدولوژی AM 0028 مصوب نهاد UNFCC سازمان ملل، مورد استفاده قرار گرفته است که شامل نصب واحد حذف گازهای آلاینده در مسیر گاز خروجی از مسیر استاک برج جذب واحد است.
قنبریان گفت:‌با توجه به انتخاب کاتالیست(نوعی فیلتر) پیشرفته با ویژگی حذف همزمان اکسیدهای نیتروژن، انتشار گاز گلخانه ای دی نیتروژن اکسید تا 95 درصدکاهش یافت و به کمتر از 50 پی پی ام رسید. همزمان، انتشار گاز سمی دی اکسید نیتروژن NO2 نیز بطور کل متوقف شد.
بقیه توضیحات وی در باره این پروژه:‌ قرارداد احداث واحد حذف اکسیدهای نیتروژن خروجی از واحد اسید نیتریک، با شرکت ECOPRO کره جنوبی به عنوان ارائه کننده تکنولوژی تجهیزات طرح و کاتالیست، با هزینه ارزی 6 میلیون دلار و هزینه ریالی 100 میلیارد ریال در اسفند 1392 منعقد شد.
قرارداد تامین تکنولوژی شامل دو بخش طراحی مهندسی و تامین کلیه تجهیزات مرتبط بود. نصب و احداث واحد CDM توسط پتروشیمی شیراز و با استفاده از نیروهای متخصص موجود در شرکت انجام پذیرفت که صرفه جویی چشمگیر ارزی را در این بخش به دنبال داشت.
در آذرماه سال 1394، فاز طراحی مهندسی خاتمه یافت و همه تجهیزات مکانیکی، برقی و ابزاردقیقی پروژه ساخته و پس از ارزیابی عملکرد و بازرسی های لازم، محموله پروژه CDM در اوایل دی ماه همان سال تحویل سایت پروژه گردید و عملیات نصب آغاز شد.
در همه مراحل طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات پروژه، با درایت مدیریت ارشد پتروشیمی شیراز، تیم های فنی مهندسی، از نزدیک نظارت مستمر بر کیفیت عملیات داشته اند و برای پیشگیری از بروز مشکلات تدارکاتی ناشی از تحریم، ناظرین پتروشیمی شیراز تا آخرین مراحل بارگیری و حرکت کشتی، پروژه را بدرقه کردند.
با اتمام عملیات فونداسیون در سایت پروژه، نصب تجهیزات از نیمه دوم دی ماه سال 1394 آغاز شد و در کمتر از سه ماه همه تجهیزات اصلی مکانیکی و کلیه پنل های برقی و ابزاردقیقی و آنالیزور پروژه نصب شد.
پیش راه اندازی و راه اندازی واحد CDM در ابتدای بهار 1395 انجام و واحد در تابستان 1395 بطور آزمایشی راه اندازی شد.
با اجرای بهینه سازی های فرایندی، واحد CDM پتروشیمی شیراز از آبان 1395 با ظرفیت کامل در حال بهره برداری است.
خبرنگار:‌نیکنام خشنودی ** انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.