به گزارش ایرنا ، صنعت در شهرستان خاتم حلقه مفقود شده ای است که پیشرفت و توسعه آن قطعا همت بلند و مضاعف متولیان امر را می طلبد.
در شهرستان خاتم با فاصله 240 کیلومتری از مرکز استان یزد اینک اغلب متقاضیان جویای کار با مشکلاتی رو به رو شده اند که راه برون رفت را در پناه بردن به مقوله مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ جستجو می کنند.
به گفته مسئولان ، هر چند کارخانه آلیاژ شمش خاتم و کارخانه تسمه بهبند از جمله صنایعی هستند که طی سالهای اخیر به بهره برداری رسیده اند و تعدادی بومی و غیر بومی در آنها مشغول به کار شده اند ولی توسعه نیافتن این صنایع مانع از جذب تعداد زیادی از متقاضیان جویای کار شده است .
برخی کارشناسان اقتصادی می گویند :البته در یکی چند سال گذشته نیز ساخت صنایعی از جمله نیروگاه خورشیدی ، کارخانه کاشی و سرامیک طاووس خاتم، کارخانه آجر سفال، کربن فعال مروست کارخانه آجر سفال و کنسانتره آهن مروست نیز آغاز شده است .
آنان افزودند:ولی پیچ و تاب های سیستم اداری و بانکی و صادر نشدن مجوزهای لازم توسط این سیستم ها موجب گردیده تا این صنایع نیمه تمام بمانند که اتمام و شروع به ساخت پروژه های عظیم دیگر و رفع بیکاری نیاز به توجه ویژه و همت والای مسئولان دارد.
به گفته مسئولان، در حوزه صنعت دستی قالی بافی عمده‌ترین صنعت رایج در سطح شهرستان و گیوه‌دوزی و گلیم بافی نیز از صنایع دستی قدیمی است که برخی در آستانه نابودی قرار گرفته اند و احیای دوباره انان می تواند به اشتغالزایی منطقه کمک کند.
سرپرست فرمانداری خاتم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سالجاری را به سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده اند، گفت: در این راستا تاکنون چندین نشست با سرمایه گذاران صنایع خرد و کلان در شهرستان برگزار شده است.
محمد محمودی افزود: در این نشست ها مشکلات این بخش مطرح و پیگیری شده که رفع موانع آنها توسط دستگاه های دولتی شهرستان و مقاطع بالاتر در دست انجام است.
محمودی گفت: حمایت همه جانبه ارگانهای دولتی و غیر دولتی شهرستان از سرمایه گذار در تمام مقاطع چه قبل از سرمایه گذاری و چه پس از راه اندازی جهت رفع موانع تولید و توسعه صنعت در شهرستان مورد تاکید است.
وی یادآور شد: سرمایه گذاران مشکلات حوزه فعالیت خود را جهت پیگیری بیشتر به فرمانداری ارسال نمایند تا علاوه بر آگاهی ، پیگری های لازم نیز در این خصوص انجام شود.
براساس این گزارش کارخانه پتروشیمی یکی از بزرگترین صنایعی است که چند سالی در شهرستان مصوب شده اما عملیات اجرایی اش هنوز شروع نشده است.
در سفر مقام معظم رهبری در سال 89 به استان یزد مجوز ساخت پتروشیمی شهرستان خاتم جز مصوبات سفر ایشان قرار گرفت، و بعد از آن زمزمه راه‌اندازی پتروشیمی خاتم از طرف مسئولان شهرستان به طور جدی شنیده شد و در سفر استانی هیات دولت وقت به استان نیز این پروژه هم جزو مصوبات دولت بود.
رئیس هیات مدیره کارخانه پتروشیمی هرات پیرامون علت توقف پروژه پتروشیمی هرات اظهار داشت: در حالیکه خوراک تمدید و تفاهم نامه خرید دانش فنی با یک شرکت سوئیسی بسیار پیشرفته دنیا در حال انجام بود با مخالفت هایی آغاز این پروژه به تعویق افتاد.
علی افخمی گفت: ساخت این طرح بزرگ که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان یزد است ، موجب رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد.
این مسئول خاطرنشان داشت: زمین اولیه به دلایل مختلف مورد تایید کارشناسان قرار نگرفت و در حال حاضر کروکی زمین جابجا شده و قرارداد جدید مطالعه مکان سنجی توسط مهندسان مشاور پیرامون محیط زیست آغاز شده که قطعا زمانبر بوده و موجب تاخیر در اجرای طرح شده است.
افخمی افزود: منتظر دفاع مهندسان مشاور پیرامون در ستاد مرکزی ارزیابی زیست محیطی کشور هستیم تا مکان تایید و مجددا سرمایه گذاران ترغیب به اجرای طرح در شهرستان شوند.
نماینده کارخانه کربن فعال مروست خاتم هم گفت: این طرح که با اتمام آن بخش زیادی از بیکاری شهرستان را حل خواهد کرد پس از صرف هزینه سنگین سرمایه گذار به مدت یکسال است که به دلیل مشکل آب نتواسته وارد مدار بهره برداری شود.
مصطفی عمرانی افزود: با پیگیری های مکرر هنوز در این زمینه تایید لازم صورت نگرفته است و برای این پروژه که هزینه ای افزون بر 2500 میلیارد ریال ، سرمایه گذاری شده نمی توان آن را وارد مدار بهره برداری کرد.
خاتم با 45 هزار نفر جمعیت در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/ 5054 خبرنگار : شهلا حیدری** انتشار: بهنام احمدی *
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.