با توجه به اینکه تراموا در کنار بحث حمل و نقل در زمینه جذب گردشگران هم تأثیرگذار است اجرای این پروژه در هسته مرکزی شهر از شاهزاده قاسم، شاهچراغ، تا دروازه اصفهان و سپس آرامگاه سعدی در دستور کار قرار گرفت.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز اعلام کرد که بخشی از بدهی‌های اجاره نشینان املاک شهرداری بخشیده شده و تعیین تکلیف بخشی دیگر نیز در انتظار نظر شورای شهر است.

به گزارش جماران، محمدهادی هاشم‌پور دوشنبه ۲۰ مرداد در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری شهرداری شیراز در حوزه اجتماعی در دوران شیوع کروناویروس مشهودتر شده است، گفت: سه ماه از اجاره مستاجران املاک شهرداری به آنان بخشیده شده و برای تعیین تکلیف اجاره بهای تا شهریورماه نیز نیازمند اجازه شورای اسلامی شهر شیراز هستیم.

جذب ۶۷ درصدی یک چهارم بودجه شهرداری

معاون شهرداری شیراز با اشاره به بودجه ۴۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری برای سال ۹۹، گفت: از سهم حدود ۳۱ درصدی چهارماهه اول سال اعتبارات شهرداری، حدود ۶۷ درصد جذب شده است؛ اگرچه با صدور ۲۰۹۴ موافقت اصولی برای حدود ۲ میلیون مترمربع زیربنا، در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال گذشته و در موضوع زیربنا، ۴۴ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

او ادامه داد: در خصوص پرونده‌های ساختمانی نیز در ۴ ماه اول امسال بیش از ٣ هزار پرونده ساختمانی صادر شده است که به  نسبت مدت مشابه سال قبل رشد ۵۷ درصدی را شاهد هستیم.

املاک و مستغلات چالش شهرداری شیراز

هاشم‌پور یکی از چالش‌های مهم شهرداری شیراز را حوزه املاک و مستغلات دانست و با اشاره به ارزش ذاتی و پیچیدگی‌های این حوزه، گفت: برای رفع مشکلات فرآیند تهیه سامانه املاک شهرداری را از سال گذشته آغاز کردیم و امیدواریم هرچه زودتر با رونمایی از آن، شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

معاون شهرداری شیراز ادامه داد: با تکمیل این سامانه می‌توان اطلاعات املاک و مستغلات و پلاک‌های ثبتی شهرداری را به‌صورت آنلالین در اختیار مدیران قرار داد.

وی تصریح کرد که شهرداری شیراز جزو اولین شهرداری‌های کشور در ارائه برخط اطلاعات املاک و مستغلات است و با تکمیل سامانه اعلام شده، فروش تکراری املاک و سایر مشکلات مرتبط و تخلفات احتمالی به صفر خواهد رسید.

هاشمپور همچنین به محدودیت منابع مالی در اختیار شهرداری نیز اشاره و یکی از اهداف معاونت مالی و اقتصادی را بهبود مصارف عنوان و تدوین و ابلاغ دستورالعمل مدیریت هزینه را در همین راستا ارزیابی کرد.

او با اشاره به اینکه شهرداری به لحاظ منابع مالی کاملا مستقل است، گفت: البته در سال‌های گذشته مالیات برارزش افزوده حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه شهرداری را تامین می‌کرد اما امسال به دلیل وضعیت اقتصادی ناشی از شیوع کروناویروس، از این محل درآمد مناسبی تامین نشده است.

هاشمپور یکی از مشکلات در خصوص مالیات برارزش افزوده، میزان عدد وصولی و تعیین دقیق سهم شهرداری دانست و گفت: ما از سازمان امور مالیاتی درخواست کرده‌ایم که درآمد این بخش را به شهرداری اعلام کند اما کل درآمدهای این بخش به خزانه واریز و از آنجا به شهرداری‌ها تخصیص داده می‌شود.

او از اتمام پروژه‌های اوراق مشارکتی نظیر محله تفریحی کوهستان و بازارچه هنر خبر داد و گفت: بازارچه هنر واقع در محله سنگ سیاه و از مهمترین پروژه‌های اقتصادی شهری است که بر درآمد هنرمندان حوزه صنایع دستی تاثیرگذار خواهد بود؛ این پروژه سال گذشته آماده بهره‌برداری بود اما به دلیل شرایط کرونا، افتتاح آن به امسال موکول شد.

هاشمپور به تعامل با دستگاه های اجرایی برای وصول مطالبات شهرداری در قالب بودجه سال‌های ۹۷، ۹۸ و۹۹ اشاره و اضافه کرد: کل بدهی دستگاه‌های اجرایی به شهرداری حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان و مربوط به سال‌های زیادی است؛ حال آنکه سال ۹۷ وصولی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بود که البته سال ۹۸ محقق شد و سال گذشته نیز ۳۵۰ میلیارد تومان آن نهایی شد که بخشی در قالب تهاتر قرار گرفت.

عرضه ١١٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت

او همچنین از فروش ١١٠٠میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز خبر داد و گفت: طی ۲ سال گذشته طی چند مرحله اوراق مشارکت را منتشر و عرضه کرده‌ایم که ٩٠٠ میلیارد تومان سهم قطار شهری و ٢٠٠میلیارد تومان هم سهم اتوبوس‌های درونشهری بوده است؛ یکی از ویژگی‌های این اوراق پرداخت ۵۰ درصد اصل و سود توسط دولت است.

معاون شهرداری شیراز با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ٢٢ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ٨٢٧ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: طرح بازآفرینی اطراف مجموعه سعدیه، بخشی از طرح محور عرفان، زیباسازی بلوار شهید کسایی، دوچرخه‌های اشتراکی، پارک دراک، پروژه‌های سلامت محور و ... بخشی از این طرح‌ها بوده است.

سرنوشت تراموای شیراز

او در خصوص سرنوشت تراموای شیراز گفت: با توجه به اینکه تراموا در کنار بحث حمل و نقل در زمینه جذب گردشگران هم تأثیرگذار است اجرای این پروژه در هسته مرکزی شهر از شاهزاده قاسم، شاهچراغ، تا دروازه اصفهان و سپس آرامگاه سعدی در دستور کار قرار گرفت.

هاشم‌پور اعتقاد دارد که اگر به دنبال شهری با رویکرد گردشگری هستیم باید زیرساخت‌های جذابیت را فراهم کنیم و یکی از این موارد، تراموا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.