تهران ظرفیت راه اندازی تراموای شهری را دارد؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به تازگی از لزوم استفاده از ظرفیت‌های تراموا در تهران سخن گفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، برای راه‌اندازی تراموا برخی زیرساخت‌ها نیاز است. به‌عنوان نمونه با توجه به اینکه قطار ترموا مشابه قطار مترو است و روی ریل فلزی حرکت می‌کند، برای راه‌اندازی آن، ساخت مسیر ریلی (تا حدامکان اختصاصی) در سطح معابر شهری لازم است.

این شیوه حمل‌ونقل همچنین نیاز به تامین برق برای نیروی رانش دارد. 
با توجه به اینکه زیرساخت‌های چنین سامانه‌ای در خیابان‌های تهران پیش‌بینی نشده، به نظر می‌رسد همه زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی تراموا باید از ابتدا ایجاد شود. البته اعلام نظر نهایی درباره اجرایی و عملیاتی بودن راه‌اندازی تراموا در تهران، مستلزم انجام مطالعات اولیه و بررسی مشکلات اجرایی در مسیرهای مورد نظر است. 
در روند راه‌اندازی تراموا در تهران ممکن است برخی چالش‌ها و دشواری‌ها وجود داشته باشد. یکی از این مسائل، مشکلات اجرایی ساخت مسیر ریلی در سطح معابر اصلی تهران است. همچنین تامین برق مورد نیاز برای ایجاد نیروی رانش قطار ممکن است با دشواری‌هایی روبه‌رو باشد، زیرا ضروری است پست‌های برق در مجاورت مسیر تراموا جانمایی شود و احتمال دارد در این زمینه استملاک زمین برای دریافت انشعابات ۲۰ کیلووات نیاز باشد. همچنین یکی از گرفتاری‌های راه‌اندازی تراموا، ایجاد آلودگی بصری شهری به علت شبکه سیمی بالاسری است که برای انتقال برق به قطار استفاده می‌شود. 
البته باید بر این نکته تاکید کرد که ساخت خط تراموا در تهران در صورت قطعی شدن، نخستین تجربه از این نوع سامانه حمل‌ونقل به شمار می‌رود و طبیعی است چالش‌هایی در تامین تجهیزات هنگام ساخت و مهم‌تر از آن، در زمینه تامین ایمنی مسافران و عابران در حال تردد در مسیر تراموا و نیز در حوزه تعمیر و نگهداری در زمان بهره‌برداری وجود داشته باشد. بیان این نکته ضروری است که انتخاب نوع سامانه حمل‌ونقل درون‌شهری برای هر مسیر، تابع مطالعات جامع ترافیکی آن شهر است. برای شهر تهران نیز چنین مطالعاتی انجام شده است. البته باید مطالعات امکان‌سنجی از نظر ملاحظات اجرایی در مسیرهای مختلف نیز انجام و در نهایت مسیرهای بهینه احتمالی تعیین شود.

*محمدعلی نصیری - کارشناس حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری

 

دیدگاه تان را بنویسید