در یکصد و سی و سومین نشست شورای اسلامی شهر شیراز که چهارشنبه برگزار شد، طرح یک فوریتی شماری از اعضای این نهاد درخصوص الزام شهرداری شیراز به انجام مطالعات زمین شناسی در ارتفاعات شیراز و پهنه حسینی‌الهاشمی، مورد موافقت اعضا قرار نگرفت و از دستور کار خارج شد.

در سال‌های اخیر کارشناسان بارها در مورد خطرات ناشی از افزایش ساخت و ساز در ارتفاعات شیراز و پهنه حسینی الهاشمی اخطار داده و خواستار انجام مطالعات زمین شناسی در این منطقه شده اند.

طرح کمک به دستفروشان شیراز نیز از دستور کار خارج شد

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست بیان داشت: در حالی طرح‌هایی از جمله رفتن مدیران شهری به سفرهای خارجی در این شورا مصوب می‌شود که با طرح ۲ فوریتی مبنی بر کمک حداقلی به دستفروشان بازارچه‌های هفتگی که تعطیلی چندماهه کسب و کارشان به دلیل شیوع کرونا به آنها صدمات اقتصادی و روحی جدی وارد کرده، مخالفت و از دستور کار خارج شده است.

محمدتقی تذروی افزود: متاسفانه بتازگی مصوبه‌ای به فرمانداری شیراز ارجاع شده مبنی بر جذب ۳۰۰ نفر خارج از مجموعه شهرداری و اکنون این پرسش مطرح است که آیا در شهرداری افراد متخصص و با تجربه کم هستند؟

وی ادامه داد: امیدواریم فرماندار شهرستان شیراز و دیگر مسوولان از تایید و اجرای این طرح جلوگیری کنند.

تذروی اضافه کرد: طرحی دیگر در شورای اسلامی شهر شیراز مصوب شده که بر اساس آن تعدادی از نیروهای شهرداری نیز تبدیل وضعیت می‌شوند اما ساز و کار این تبدیل وضعیت عملا نامشخص و غیر شفاف است و موجب نگرانی جمع کثیری از بدنه شهرداری شده است که این اتفاق را تضییع حقوق خویش می‌دانند و اگر شفافیت، اخبار و اطلاعات به طور صحیح در اختیار آحاد مردم قرار نگیرد تا افراد واجد شرایط خود را با معیارها تطبیق دهند، شاهد نارضایتی و نابرابری‌ها خواهیم بود.

تذروی: ساخت تراموا در شیراز هیچ توجیهی ندارد

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع راه ‌ندازی تراموا (واگن برقی) در این شهر اشاره و بیان کرد: این طرح هیچگونه توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ندارد و تنها ظاهرسازی است که سرانجام خوشی مانند مسیر دوچرخه‌سواری نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: قرارداد ساخت و اجرای تراموا شیراز در حالی هفته گذشته منقعد شده که در مناطق کم برخوردار این شهر نیاز به ایجاد ایستگاه‌های مترو شدیدا احساس می‌شود.

تذروی، راه‌اندازی تراموا بدون اجرای طرح‌های زیر ساختی دیگر را تنها حرکتی نمایشی و موجب هدر رفت بیت‌المال دانست و گفت: پرسش مهم این است که شورایی که شعار انسان محوری داشت و به این بهانه پروژه‌های آبادانی شهر را تعطیل کرده اکنون باید پاسخ دهد که آیا احداث تراموا نیز طرحی انسان محور است؟

وی اضافه کرد: همچنین تغییر در بافت باغ ملی شیراز که از آثار گرانبهای این شهر است، قبل از هر تغییری نیازمند مطالعات دقیق کارشناسی و نظر کارشناسان میراث فرهنگی است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: درخواست دارم در مورد ۲ طرح تراموا و موزه باغ ملی شیراز، تمام اسناد اعم از مصوبات، نحوه اجرا، بکارگیری پیمانکاران و مجریان و ذی‌نفعان در دسترس عموم قرار گیرد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی: بسیاری از واحدهای تولیدی فارس از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس هم که در این نشست حضور داشت، با ارائه آماری از واحدهای اقتصادی متاثر از بحران کرونا از شورای اسلامی شهر شیراز برای احیای مشاغل آسیب‌دیده، درخواست مساعدت کرد.

سهراب مختاری اظهار داشت: از چهار میلیون ۸۵۰ هزار نفر جمعیت کنونی فارس، یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر شاغل و بر اساس مرکز آمار ایران ۱۹۸ هزار نفر از جمعیت این استان بیکار هستند.

وی ادامه داد: تعداد کارگاه‌های تولیدی فعال فارس بیش از ۷۲ هزار واحد است که بسیاری از این واحدها به دلیل شیوع کرونا آسیب جدی دیده‌اند.

این مقام مسوول اضافه کرد: پرسشی در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه چرا وضعیت فضای کسب و کار این استان خوب مشاهده نمی‌شود اما بر اساس آمار و اطلاعات، فارس جایگاه خوبی در کشور به خود اختصاص داده است.

سهرابی بیان داشت: هرچند که آمار و اطلاعات حاکی از وضعیت خوب فارس در سال‌های اخیر در حوزه کسب و کار است اما این استان نباید خود را با سایر استان‌های کشور مقایسه کند بلکه باید در سطح بین‌الملل قیاس شود.

وی گفت: استان فارس در شاخص فضای کسب و کار در حال حاضر رتبه نهم را به خود اختصاص داده در حالی که در گذشته در جایگاه بیست و نهم و یا نوزدهم قرار داشت.

ضرورت نگاه بین المللی به فضای کسب و کار

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس در پاسخ به اینکه چرا با وجود رتبه‌های بالا هنوز شاهد رشد و شکوفایی صد درصدی در این استان نیستیم، اظهار داشت: باید نگاهمان در حوزه کسب و کار و رفاه اجتماعی، بین‌المللی باشد و بکوشیم که در سطح جهانی موفقیت‌های بیشتری در این حوزه کسب کنیم.

وی ادامه داد: جایگاه فارس در مقایسه با سایر استان‌های کشور بسیار خوب و شاخص است اما تا جایگاهی که باید قرار داشته باشد فاصله زیادی وجود دارد و بدون تردید معادلات بین‌المللی، سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، ساماندهی نظام اداری و بهبود فضای کسب و کار در ارتقای جایگاه جهانی این استان و کشور تاثیر گذار خواهد بود.

مختاری در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد اشتغال را وظیفه تنها یک دستگاه ندانست و گفت: این مهم وظیفه کل حاکمیت و مردم است.

وی بیان کرد: با توجه به رویکرد خوب مدیر ارشد استان فارس به مقوله اشتغال، اقدامات خوبی ظرف ۲ سال اخیر صورت گرفته که از جمله آنها  می‌توان به این موضوع که تمام تصمیمات دستگاه‌های اجرایی باید پیوست اشتغال داشته باشد و همچنین تمام نهادها و فرمانداری‌های فارس باید برنامه‌های خود را برای ایجاد اشتغال ارائه کنند، اشاره کرد.

به گفته مختاری، تمام دستگاه‌های اجرایی استان فارس در سال ۹۷ و ۹۸ برنامه‌های خود را برای اشتغالزایی ارائه و در سامانه رصد ثبت کردند.

نقش مدیریت شهری در حفظ و احیای اشتغال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس همچنین نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا را در حفظ فرصت‌های شغلی و ایجاد اشتغال جدید بسیار موثر دانست و گفت: ایجاد زمینه‌های سرمایه گذاری خارجی و داخلی در این استان و شیراز می‌تواند جهشی در حوزه کسب و کار این منطقه ایجاد کند که در این زمینه نیز نقش شورای اسلامی شهر شیراز و سایر شوراهای شهر و روستا پُررنگ است.

تاثیر آشوب‌های آبان و کرونا بر فضای کسب و کار

مختاری، ایجاد آشوب در هفته آخر آبان سال ۹۸ که در پی اصلاح قیمت بنزین در برخی از مناطق کشور از جمله فارس رخ داد و همچنین شیوع کرونا از ابتدای اسفند ۹۸ را ۲ مشکل بزرگ حوزه کار و کارگر این استان برشمرد و گفت: در آبان ۹۸ گردشگری فارس به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و مشاغل بسیاری به صورت موقت از دست رفت و انتظار بود که در اسفندماه گذشته این موضوع جبران شود که با شیوع کرونا مواجه شدیم و این موضوع در عمل، مشکلات بسیاری برای فضای کسب و کار فارس ایجاد کرد.

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به ۱۳ رسته شغلی در فارس آغاز شد

مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان فارس اضافه کرد: به سبب شیوع کرونا حدود ۷۲ هزار تقاضا برای دریافت مقرری بیمه بیکاری در این استان ثبت شده که بیش از ۴۰ هزار مورد آن متعلق به شیراز است.

مختاری ادامه داد: مقرر شده که کمیته‌ای دراستان فارس برای احیای مشاغل از دست رفته در پی شیوع کرونا ایجاد شود و پرداخت بیمه بیکاری نیز در دستور کار قرار گرفته که از امروز(بیست و چهارم اردیبهشت ۹۹) این پرداخت‌ها به ۱۳ رسته شغلی که از کرونا آسیب دیده‌اند آغاز می‌شود.

به گفته وی، هم اینک ۶۷۸ هزار کارگر بیمه شده در استان فارس وجود دارد که بیمه ۵۲۲ هزار نفر از آنها اجباری است.

مدیریت شهری شیراز به احیای مشاغل آسیب دیده از کرونا کمک کند

مختاری بیان کرد: ظرفیت‌های مختلفی برای کمک به فعالیت دو باره مشاغل آسیب دیده از کرونا وجود دارد که در این بین جایگاه شورای اسلامی شهر شیراز بسیار موثر خواهد بود و انتظار است که این نهاد به نوعی در احیای مشاغل از دست رفته و برپا کردن کارگاه ها و واحدهای تولیدی شیراز کمک کند.

اظهارات خلاف واقع، ظلم به شیراز است

رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در نشست، با انتقاد از نشر برخی مطالب خلاف واقع در فضای مجازی، بیان کرد: به دلایل روشنی که آماده دفاع علمی از آن هستم، مصوبه ساماندهی نیروی انسانی شهرداری یکی از شایسته‌ترین تصمیمات این شورا بوده است.

عبدالرزاق موسوی با اشاره به برخی صحبت‌های مطرح شده در مورد مصوبه شورا در ارتباط با نیروهای انسانی شهرداری، گفت: در فضای مجازی، صحبت‌هایی خلاف حق و واقعیت عنوان می‌شود و من از مسوولان حراست شهرداری و سازمان بازرسی درخواست می‌کنم موضوع را به جد پیگیری کنند چرا که انتشار خلاف واقعیت، ظلم در حق همه خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعداد نیروهایی که در شهرداری از سال ۹۰ به بعد هم در قالب نیروهای شرکتی و هم نیروهای حجمی وارد شده، مشخص و قابل استناد است، اظهار داشت: بنا داشتم امروز گزارشی را در این مورد به مردم ارائه دهم و شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز را با گذشته مقایسه کنم که در نشست‌های آتی این کار را خواهم کرد.

موسوی اضافه کرد: به اعتقاد من بر اساس دلایل قابل ذکر، این مصوبه برجسته‌ترین و شایسته‌ترین تصمیمی بوده است که شورا از ابتدا تاکنون اتخاذ کرده چرا که تلاش‌های بسیاری هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ فنی در این مسیر انجام گرفته تا منجر به این مصوبه شود.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: من این آمادگی را دارم در هر جمعی به لحاظ علمی، فنی و دانشگاهی مصوبه شورا در بحث نیروی انسانی را مطرح کرده و از آن دفاع کنم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.