محسن مفتح، یکشنبه عنوان کرد: تمبر منقوش به نقاشی کیانا بردبار کودک ۱۰ ساله شیرازی که در مسابقه جهانی نقاشی «شهر دوستدار صلح» از سوی سازمان جهانی شهرداران صلح باعنوان رتبه نخست در رده سنی ۶ تا ۱۰ سال برنده جایزه ویژه رییس سازمان شهرداران شد، چاپ شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس پست فارس پنج عکس از نقاشی برنده جایزه ویژه سازمان شهرداران صلح را در قطع نیم شیت (A۵) به ارزش ریالی هر قطع ۳۰۰۰ ریال چاپ کرده است.

مدیر کل پست فارس هدف از این اقدام را  معرفی شیراز به عنوان شهری مهمان‌نواز با مردمی مهربان، دارای معماری منحصر به فرد و  نماد هایی از صلح و مدارا عنوان کرد.

وی اظهار داشت: با انتشار این تمبر نام کودک نقاش شیرازی برنده جایزه جهانی در ردیف طرح یک از هزار سفیران و خادمان فارس قرار گرفته است.

فراخوان مسابقه نقاشی شهر دوستدار صلح آذرماه ۱۳۹۷ از سوی سازمان بین المللی شهرداران برای صلح ویژه شهرهای عضو این شبکه جهانی اعلام شد؛ در پی آن، اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با همکاری فرهنگسراها و اداره آموزش و پرورش بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر نقاشی با مفهوم صلح و دیگر مضامین مرتبط با صلح، کودکان و شهر دوستدار صلح را در دو رده سنی ۶ تا ۱۰ سال و ۱۱ تا ۱۵ سال دریافت کرد.

در این رقابت جهانی، ۷۰ شهر از ۲۱ کشور شرکت کردند و در گروه سنی اول (۶ تا ۱۰ سال) تعداد ۱۶۸ اثر و در گروه سنی دوم (۱۱ تا ۱۵ سال) تعداد ۱۷۱ اثر ارسال شد.

سازمان بین المللی شهرداران صلح سال ۱۹۸۲ به ابتکار شهرداران هیروشیما و ناکازاکی و با اعلام رسمی در سازمان ملل متحد تاسیس شد. در حال حاضر بیش از پنج هزار شهر دنیا در بیش از ۱۵۳ کشور عضو این سازمان هستند. هر چند سال یک بار شهرداران عضو این سازمان در یکی از کشورهای عضو گرد هم می آیند تا بر اهمیت تلاش جمعی برای رسیدن به اهداف این سازمان تاکید کنند و برنامه هایی را در این ارتباط تنظیم کنند.

اهداف مهم این شبکه بین المللی عبارتند از تلاش برای پیشگیری از وقوع جنگ ، کشتار و تخریب که نتیجه ای جز صدمه به شهروندان و مردم بیگناه ندارد، تلاش برای ریشه کن شدن سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح های اتمی و شیمیایی در سطح جهان و تقویت روابط فرهنگی و صلح طلبانه بین شهروندان شهرهای عضو سازمان بمنظور گسترش فرهنگ صلح و دوستی و پرهیز از نزاع و خشونت.

دبیرخانه اصلی این سازمان در شهر هیروشیما واقع است و ریاست سازمان در حال حاضر به عهده شهردار هیروشیماست؛ افزون بر این، دبیرخانه اروپایی سازمان در شهر ایپر (محل وقوع اولین حمله شیمیایی در جنگ اول جهانی) در بلژیک مستقر است.

دبیرخانه شهرداران ایرانی عضو این سازمان از سال ۱۳۸۷ به همت شهردار تهران در محل موزه صلح تهران آغاز به کار کرده است و اعضای آن جمعی از جانبازان شیمیایی هستند که بصورت داوطلبانه در این زمینه فعالیت میکنند.

شهرداران ایرانی عضو این سازمان تاکنون در چند اجلاس بین المللی حضوریافته و پیام صلح جویی و دوستی شهروندان ایرانی را به سایر شهرداران دنیا ابلاغ کرده اند. همچنین برنامه های دوجانبه و چندجانبه فرهنگی، هنری و علمی گوناگونی در چارچوب همین همکاریها تاکنون در ایران اجرا شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1423894
  • منبع: irna.ir
  • نسخه چاپی
  • نظرات
    1

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ناشناس

    افرین به کودکان با استعداد ایران

    پاسخ