براساس آنچه معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان لارستان شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد خیرین لارستانی از زمان شیوع کرونا تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان به تامین اقلام بهداشتی و تجهیزات بیمارستانی و تهیه و توزیع بسته های معیشتی کمک کردند که این کمک ها کم نظیر است.
به گفته جلیل حسنی، خیرین لارستانی علاوه بر این، کمک های زیادی نیز به صورت گمنام در حمایت از نیازمندان انجام دادند که در آمار و ارقام نمی گنجد.

حدود یک میلیارد تومان اجاره بها در لارستان بخشیده شد
معاون استاندار فارس همچنین بخشیدن اجاره بهای واحدهای مسکونی و تجاری را یکی دیگر از اقدامات خیرین لارستانی در شرایط بروز کرونا عنوان کرد و گفت: تاکنون اجاره بهای ۲۸۰ واحد مسکونی و تجاری به ارزش حدود یک میلیارد تومان در لارستان بخشیده شده است.
حسنی با تقدیر و تشکر از اقدامات خودجوش خیرین لارستانی افزود: با شیوع ویروس کرونا انگار خیرین این شهرستان به دنبال فرصت، بهانه و شرایطی بودند تا بار دیگر جلوه عینی نوعدوستیو توجه به مستمندان را نشان دهند.

جلیل حسنی فرماندار ویژه لارستان 

گام های برداشته شده برای تامین اقلام بهداشتی و مهار کرونا در لارستان
وی به اقدامات صورت گرفته در ستاد مدیریت بیماری کرونا در شهرستان لارستان اشاره کرد و اظهار داشت: همزمان با شیوع بیماری کرونا در سطح استان و شهرستان لارستان اقدامات لازم برای مهار این بیماری آغاز شد که در مرحله نخست بحث تب سنجی، غربالگری، کنترل ورود و خروج به شهرستان، بخش ها، شهرها و روستاها در دستور کار قرار گرفت.
فرماندار ویژه شهرستان لارستان گفت: همچنین مراکز اقامتی، سیاحتی و بازار در سطح شهرستان تعطیل شدند که مردم همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشتند.
حسنی اظهارکرد: همزمان با این اقدامات تهیه و توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز در سطح شهرستان در دستور کار قرار گرفت که در این زمینه بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی تولید و در سطح اماکن، میادین میوه و تره بار، هشت شهر، پنج بخش و ۱۲۰ روستا توزیع شد.
وی ادامه داد: همچنین بیش از ۵۵۰ هزار ماسک و ۱۸۶ هزار دستکش با حمایت خیرین و با نظارت دانشگاه علوم پزشکی توسط مراکزی که در سطح شهرستان راه اندازی شده بود، تولید و توزیع شد.
معاون استاندار فارس گفت: در طول این مدت خط تولید برخی از کارگاه ها و کارخانه ها  به  تولید ماسک  تغییر یافت و اداره فنی حرفه ای کارگاه هایی را برای تولید ماسک راه اندازی کرد.
حسنی افزود: حدود ۷۳ دستگاه تب سنج دیجیتال با اعتبار حدود ۲۰۰ میلیون تومان از سوی خیرین  خریداری شد که از این تب سنج ها در تمام هشت شهر و ۶۰ روستای شهرستان استفاده شد.
وی ادامه داد: بیش از ۴۵۰ هزار تب سنجی در سطح شهرها، بخش‌ها و روستاهای شهرستان داشتیم.
فرماندار ویژه شهرستان لارستان همچنین به اقدامات خوب دستگاه های اجرایی عضو ستاد بیماری کرونا برای مهار این بیماری اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰ هزار محلول ضد عفونی کننده توسط شرکت های دانش بنیان، قرارگاه فرهنگی نجف و دانشگاه علوم پزشکی تولید و توزیع شد البته بخش قابل توجهی از این محلول ها توسط خیرین تامین شد.
حسنی افزود: در ۱۴ نقطه شهری و ۴۲ نقطه روستایی در ورودی روستاها و شهرها مراکز تب سنج راه اندازی شد و در ورودی شهرها و روستاها افراد تب سنجی می شدند.
وی ادامه داد: در فرودگاه بین المللی لارستان نیز به طور مستمر در پرواز های داخلی و خارجی بحث تب سنجی،  غربالگری و بیماریابی انجام شده است.
وی همچنین از تلاش تمامی دستگاه های عضو ستاد مدیریت بیماری کرونا، بسیج، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، هلال احمر، خیرین و مردم در مهار بیماری کرونا در لارستان تقدیر و تشکر کرد.
معاون استاندار فارس گفت: خیرین لارستانی مشارکت بسیار خوبی در تامین اقلام مصرفی و تجهیزات بیمارستان ها داشتند که حدود ۲۵ میلیارد ریال تجهیزات بیمارستانی و اقلام مصرفی برای بیمارستان ها خریداری کردند.
حسنی همچنین به اقدامات فرهنگی و آموزشی صورت گرفته در ارتباط با بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: اقدامات خوبی در بحث آموزش همگانی، توصیه، تذکر، راه اندازی کمپین در خانه بمانیم، نصب بنر و اعلام هشدارهای بهداشتی و استفاده از تمامی ظرفیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی در سطح شهرستان صورت گرفت.
وی ادامه داد: همچنین در بحث گندزدایی معابر شهری و روستایی اقدامات خوبی در سطح شهرستان صورت گرفت که در چند نوبت این گندزدایی انجام شد.
فرماندار ویژه شهرستان لارستان گفت: خیرین علاوه بر ورود به بحث تامین اقلام مصرفی و تجهیزات بیمارستانی،   مشارکت خوبی را در تهیه و توزیع بسته های معیشتی ویژه خانواده های نیازمند داشتند که در این زمینه اقدامات کم‌نظیری در سطح شهرستان شکل گرفت.

توزیع ۲۵ هزار و ۵۴۸ بسته معیشتی در لارستان
حسنی اظهارکرد: بالغ بر ۲۵ هزار و ۵۴۸ بسته معیشتی از ابتدای شروع بیماری کرونا تا کنون به ارزش پنج میلیارد تومان در سطح شهرستان تهیه و توزیع شده است.
وی ادامه داد: پایگاه های مقاومت بسیج در این زمینه همکاری خوبی در توزیع بسته معیشتی در سطح شهرستان داشتا و دارند که اقلام توزیع شده شامل برنج، روغن، گوشت، مرغ، ماکارونی، حبوبات، قند و شکر، رب گوجه، تن ماهی و سایر اقلام مورد نیاز خانواده ها است.
وی بیان کرد: اقدام خیرین در این ایام در کمک به نیازمندان بی نظیر بوده است و این روند تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان این ماه کمک به نیازمندان چند برابر وضعیت فعلی باشد.

اهدای ۲ هزار و ۷۴۰ کارت هدیه یه نیازمندان توسط خیرین
معاون استاندار فارس گفت: خیرین علاوه بر این موضوع بیش از ۲ هزار و ۷۴۰ کارت هدیه به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال به نیازمندان اهدا کردند.
حسنی افزود: همچنین سه نفر از خیرین حدود ۲ هزار بسته معیشتی به ارزش ۲۵۰ هزار تومان با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان آماده و در اختیار مردم قرار دادند که این بسته ها از طریق بخشداری ها و دهیاری ها در حال توزیع است.
وی ادامه داد: قرارگاه نجف لارستان نیز تا کنون حدود ۱۰ هزار بسته معیشتی با حمایت خیرین تهیه کرده که در حال توزیع در سطح شهرستان است.

توزیع آرد و کارت خرید نان بین نیازمندان
فرماندار ویژه شهرستان لارستان گفت: بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ کیسه آرد به نیازمندان به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال داده شده است.
حسنی افزود: همچنین بیش از سه هزار کارت برای دریافت نان از سوی خیرین بین نیازمندان توزیع شده است که نیازمندان بر اساس همین کارت ها نان خود را از نانوایی ها دریافت می کنند.

اختصاص ۴۰ تخت بیمارستانی به مبتلایان کرونا
وی در ادامه به تلاش صورت گرفته برای مهار کرونا اشاره کرد و یادآور شد: در کنار موضوع بهداشتی و درمانی ۴۰ تخت بیمارستانی را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دادیم.
وی ادامه داد: همچنین غربالگری ۱۰۰ درصدی در سطح شهرستان صورت گرفت.
معاون استاندار فارس با تشکر از تلاش های کادر بهداشت و درمان، پزشکان و پرستاران لارستانی گفت: در این ایام بیش از ۲۵ پزشک متخصص در حوزه عفونتهای داخلی در شهرستان فعالیت کرده و می کنند.
حسنی همچنین به اقدامات صورت گرفته در ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و با تشکر از اصناف شهرستان لارستان افزود: در این مدت حدود ۹۰ گشت شهری و بخشی داشتیم که هماهنگی خوبی با بازاریان و کسبه صورت گرفت.

نام نویسی ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر لارستانی برای بهره مندی از بیمه بیکاری
وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای خدمات بیمه‌ای در سطح شهرستان بیان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر شهرستان در سامانه تسهیلات بیکاری ثبت نام کردند که از تسهیلات پیش بینی شده توسط دولت برای آنها برخوردار خواهند شد.

توزیع بسته های معیشتی بین سه گروه
فرماندار ویژه شهرستان لارستان گفت: در ارایه بسته های معیشتی سه گروه شناسایی شدند که گروه اول افرادی هستند که تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی قرار دارند.
حسنی افزود: گروه دوم کارگران فصلی و صاحبان مشاغلی هستند که بیکار شدند و گروه سوم نیز نیازمندانی هستند که جزو گروه های اول و دوم نیستند که در قالب رزمایش همدلی و کمک مومنانه بسته های معیشتی به این سه گروه تقسیم شد.
وی با تشکر از اقدامات بنیاد نیک اندیشان هاشمی بیان کرد: این بنیاد هم در تولید و توزیع اقلام بهداشتی و هم تهیه و توزیع بسته های معیشتی اقدامات خوبی انجام داده است.

برنامه ریزی برای ساماندهی فعالیت های فرهنگی و مذهبی 
وی ادامه داد: برنامه ریزی برای ساماندهی فعالیت های فرهنگی و مذهبی را در دستور کار داریم و در حال حاضر یک جلسه در این زمینه برگزار شده تا این فعالیت ها متناسب با دستورالعمل های ستاد مدیریت بیماری کرونا در سطح ملی، استانی و شهرستان به تدریج و کم‌کم متناسب با وضعیت شهرستان انجام شود.

ساماندهی تاب آوری اجتماعی و اقتصادی در لارستان
فرماندار ویژه شهرستان لارستان همچنین به بحث تاب آوری اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: این دو مقوله مورد توجه ماست که در حوزه تاب آوری اجتماعی بحث اطلاع رسانی، شفاف سازی و توصیه را در دستور کار قرار دادیم.
حسنی افزود: تاب آوری اقتصادی یکی از موضوعاتی است که بستگی به توان اقتصادی دولت دارد، در شهرستان لارستان با حضور خیرین بحث تاب آوری اقتصادی به نوعی ساماندهی شده است و کمک های خوب و کم نظیری صورت گرفته است.

مدیریت تبعات ناشی از کرونا در لارستان
معاون استاندار فارس با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم تبعات ناشی از بیماری کرونا را در سطح شهرستان مدیریت کنیم، گفت: موضوعی که در شورای تامین و جلسات دیگر لارستان آن را پیگیری می‌کنیم این است که تبعات اجتماعی و سیاسی و امنیتی که ممکن است بر اثر بیماری کرونا در سطح شهرستان پیش بیاید را مدیریت کنیم.
حسنی افزود: تلاش کردیم نیازمندی های افراد آسیب دیده را برطرف و مشکلات روحی ناشی از قرنطینه خانگی را از طریق اقناع سازی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و استفاده از فضای مجازی مدیریت کنیم.

کرونا و تغییر روند فعالیت در فضای مجازی
وی همچنین به بحث استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات فرهنگی،  فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بود که بعضا مورد استفاده افرادی برای ناهنجاریهای اجتماعی قرار می گرفت.
معاون استاندار فارس بیان کرد: در حال حاضر با توجه به کارهای فرهنگی صورت گرفته توسط دستگاه های متولی امور فرهنگی، آموزش و پرورش، معلمان و صاحبنظران این فضا را در دست گرفتند.
حسنی افزود: این یک کار اساسی است که ما فضای مجازی را از ناهنجاری ها به اقداماتی مثل فعالیت های آموزشی فرهنگی و مذهبی تبدیل کنیم که فکر می‌کنم این موضوع در دوران بعد از کرونا نهادینه می‌شود و دانشجویان و دانش آموزان و حتی اقشار فرهنگی بیشتر متوجه می‌شوند که از فضای مجازی می توان به جای اقدامات ناشایستی که در گذشته شکل می‌گرفت کار فرهنگی انجام داد.
وی ادامه داد: همه پی ببریم که به جای محدودیت و ممنوعیت فضای مجازی می توان آن را مدیریت کرد تا کار فرهنگی در این بستر شکل بگیرد کما اینکه در طی یک ماه گذشته این کار انجام شده است و این اقدام یکی از تبعات خوب ویروس کرونا است.

لارستان به مرکزیت لار از شهرستان های جنوبی فارس است.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر جمعه دوازدهم اردیبهشت‌۹۹ تعداد ۹۵ هزار و  ۶۴۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جانباختگان ناشی از بیماری در کشور به ۶ هزار و ۹۱  نفر رسید.
در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.