عدم دسترسی ۴۹۱ آبادی، هزار و ۳۴مدرسه و ۲۳ هزار دانش آموز استان، عدم دسترسی ۱۷۴ آبادی، ۲۵۰ مدرسه و پنج هزار و ۵۰۰ دانش آموز استان به شبکه های دیجیتالی تلویزیون از جمله شبکه آموزش، عدم دسترسی ۴۳۳ آبادی، هزار و ۸۷ مدرسه استان به تلفن ثابت دسترسی و عدم دسترسی ۱۲۲ آبادی به شبکه‌های رادیویی، آمار تکان دهنده ای بود که مدیرکل آموزش و پرورش فارس در نشست امروز(چهارشنبه) شورای آموزش و پرورش فارس ارائه کرد.
هرچند آموزش و پرورش در این ایام محتواهای مورد نیاز آموزشی را از طریق راهبران برای دانش آموزان این نقاط ارسال می کند اما در این شرایط توجه به این مساله و رفع این مشکلات ارتباطی یک ضرورت به نظر می رسد.
در این جلسه به دستور استاندار فارس مقرر شد پیگیری های لازم در خصوص آبادی هایی که فاقد دسترسی به شبکه های تلویزیونی و رادیویی، تلفن ثابت و تلفن همراه هستند صورت بگیرد تا مشکل این آبادی ها حل شود.

لزوم کمک دستگاه های اجرایی به آموزش و پرورش در ارایه آموزش به دانش آموزان
عنایت الله رحیمی استاندار فارس در این نشست با تقدیر از مدیرکل سابق و تبریک به مدیرکل جدید آموزش و پرورش فارس گفت: مدیر آموزش و پرورش از احترام گذاشتن و بزرگ انگاشتن معلم روستایی محترم می شود  چون هیچ تفاوتی از نظر انسانی و شخصیتی بین معلم روستایی با مدیر کل آموزش و پرورش قائل نیستیم و همه را به عنوان انسان های خدوم در یک جامعه در حال خدمت به جامعه دانش آموزی می دانیم.
رحیمی افزود: اعتقاد ما این است که مدیریت آموزش و پرورش باید با خرد جمعی انجام شود، تک روی، روش های حذفی و تنگ نظری و غلبه سیاست بر فرهنگ، روش های موفقیت در مدیریت آموزش و پرورش نخواهد بود.
وی ادامه داد: بزرگداشت مقام معلم و احترام به آنها و اخذ نظر متخصصان و پیشکسوتان و فرهنگیان، رمز موفقیت یک مدیر در آموزش و پرورش است.
استاندار فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا در مجموعه آموزش و پرورش گفت: روح احساس مسئولیت و مشارکت جمعی، امروز در آموزش و پرورش وجود دارد که خودشان داوطلبانه شروع به تولید ملزومات مبارزه با بیماری میکنند که این نشان دهنده آن است که جامعه ما یک جامعه بالنده مسئولیت پذیر است.
رحیمی افزود: در بُعد آموزشی کارهای صورت گرفته در آموزش و پرورش فارس اقدامات بسیار خوبی است.
وی ادامه داد: در زمینه تولیدات فرهنگی و تولیدات آموزشی در ایام مبارزه با بیماری کرونا جزو استان‌های برتر بوده‌ایم.
استاندار فارس گفت: همچنین در زمینه ترویج مبارزه با بیماری کرونا اقدامات فرهنگی صورت گرفته در استان اقدامات قابل قبول در سطح کشور بوده است.
رحیمی افزود: مدرسه علاوه بر نقش آموزشی، یک نقش پرورشی و جامعه پذیری و دوست یابی و تکمیل شخصیت را برای دانش آموزان بر عهده دارد که باید در این ایام در این زمینه نیز اقداماتی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا دانش آموزان بتوانند ارتباط با همکلاسی خود را در فضای مجازی داشته باشند، همچنین اقدامات فوق برنامه اجرایی شود.
استاندار فارس در ادامه بر دعوت از نماینده ولی فقیه برای شرکت در شورای آموزش و پرورش استان به تناسب جلسات تاکید کرد. 

رحیمی افزود: همچنین از خیرین برتر در جلسات شورای آموزش و پرورش استان دعوت و از آنان تقدیر شود.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی باید در بحث آموزش دانش آموزان به آموزش و پرورش کمک های لازم را ارایه دهند.
استاندار فارس در ادامه با اشاره به نیاز شهر صدرا به زیرساخت های آموزشی گفت: در شهر صدرا اداره کل نوسازی مدارس  و شرکت توسعه و عمران صدرا باید پیگیر ساخت مدرسه باشند و به این موضوع ورود پیدا کنند تا این شهر از یک تعادل برخوردار شود.
رحیمی افزود: با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی شهر صدرا، ظرفیت مدارس مناسب نیست، حتی باید از ظرفیت خیرین نیز در این زمینه استفاده شود.
استاندار فارس همچنین بر ضرورت برنامه ریزی برای رفع اشکال دانش آموزان تاکید کرد و گفت: باید فرصتی برای دانش آموزان فراهم شود تا در صورت تمایل در زمان تعیین شده با رعایت پروتکل بهداشتی برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه کنند چرا که شاید رفع اشکال ها در فضای مجازی کافی نباشد.

کرونا و اقدامات صورت گرفته و مشکلات پیش رو در آموزش و پرورش
فرهاد اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، آموزش در فضای مجازی در دو  دوره متوسطه و ابتدایی با حرکت خودجوش معلمان جلو رفته است.
وی افزود: برای هدفمند کردن این حرکت خودجوش برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفت و در این زمینه محتوای زیادی تولید شد.
وی ادامه داد: در آموزش وپرورش فارس علاوه بر توجه به جنبه های آموزشی به جنبه های روحی، روانی و شادی دانش آموزان نیز توجه شده و برنامه ریزی های لازم برای آن صورت گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در بحث تولید محتوای آموزشی هفت استان برای تولید محتوا در سطح کشور مشخص شدند که یکی از این استان‌ها، استان فارس بود و در این زمینه تولیدات خوبی صورت گرفت و از شبکه آموزش پخش شد.
اسماعیلی افزود: آموزش دانش آموزان به خوبی از طریق فضای مجازی پیش می رود و با قاطعیت می توانیم بگوییم که در بحث آموزش عقب نیستیم.
وی ادامه داد: امروز با آموزش مجازی می توان عدالت آموزشی را برای دانش آموزان ایجاد کرد و هر دانش آموز در هر جای کشور که حضور داشته باشد می‌تواند از تدریس معلمان خوب و برتر بهره مند شود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: از فرصت آموزش مجازی برای بعد از کرونا نیز می توان به خوبی استفاده کرد.
اسماعیلی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته ۴۹۱ آبادی استان از جمله سیاخ دارنگون و دشمن زیاری دسترسی به اینترنت با کیفیت دسترسی ندارند که هزار و ۳۴ مدرسه شامل ۲۳ هزار دانش آموز در این محدوده قرار دارند.
وی ادامه داد: همچنین ۱۷۴ آبادی به شبکه های تلویزیونی به خصوص شبکه آموزش دسترسی ندارند که ۲۵۰ مدرسه و پنج هزار و ۵۰۰ دانش آموز استان در این محدوده هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: همچنین ۴۳۳ آبادی استان به تلفن ثابت دسترسی ندارند که هزار و ۸۷ مدرسه در این محدوده قرار دارند.
اسماعیلی افزود: ۱۲۲ آبادی نیز به شبکه‌های رادیویی دسترسی ندارند.
وی ادامه داد: کرونا به ما نشان داد که شبکه های ارتباطی یکی از راه‌های مهم در بحث پدافند غیرعامل هستند و می‌توانند ما را از بسیاری از بحران ها نجات دهند لذا باید سرمایه گذاری لازم در این زمینه صورت بگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از مشکلات اولیا و دانش آموزان، نداشتن هزینه اینترنت است و برخی نیز در حوزه تجهیزات مشکل دارند.
اسماعیلی افزود: اینترنت همراه در بسیاری از نقاط استان از جمله حومه شهر شیراز بسیار ضعیف است و دانش آموزان و معلمان با مشکل مواجه هستند.
وی ادامه داد: خواسته ما گسترش شبکه تلفن سیمی در مناطق روستایی، گسترش اینترنت بی سیم و همراه در مناطق محروم، اختصاص پهنای باند و حجم رایگان برای استفاده از سرورهای آموزشی آموزش و پرورش و اختصاص پهنای باند و ترافیک رایگان برای تلفن همراه اولیای دانش آموزان روستایی است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: معلمان در بحران کرونا نگذاشتند آموزش تعطیل بماند و به صورت خودجوش با استفاده از امکانات خود چرخه آموزش را جلو بردند.
اسماعیلی افزود: معلمان همچنین در خصوص مسائل اجتماعی نیز به پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا کمک کردند. 
 وی ادامه داد: در هنرستان های استان فارس ماسک های مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی تولید و عرضه می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس به مصوبات جلسه گذشته شورای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:  یکی از این مصوبات مربوط به هفته شوراهای آموزش و پرورش بود که مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته کارها انجام شد.
اسماعیلی افزود: یکی از مصوبات این بود که در کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی استان فارس پرونده های مورد درخواست تغییر کاربری  آموزش و پرورش بررسی شود که  این اقدام انجام شده است.
وی ادامه داد: همچنین در جلسه گذشته مصوب شد در خصوص ساخت و ساز و تامین فضای آموزشی شهر صدرا از ظرفیت خیرین شرکت عمران و توسعه صدرا اعتبارات عمرانی سازمان نوسازی مدارس استفاده شود به نحوی که برای هر سال تحصیلی حداقل تعداد سه فضای جدید ایجاد شده باشد که این موضوع در حال پیگیری است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: همچنین در جلسه گذشته شورای آموزش و پرورش استان مصوب شد برای برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز استان برنامه ریزی شود که برای اردیبهشت ماه برنامه‌ریزی شده بود اما با توجه به دستورالعمل های ستاد مدیریت بیماری کرونا این برنامه لغو و به آینده موکول می شود.
اسماعیلی افزود: حتی برنامه های گرامیداشت هفته معلم نیز سال‌جاری برگزار نمی‌شود و اگر بخواهیم برنامه نیز داشته باشیم به صورت مجازی یا ارسال پیام تبریک خواهد بود.
محمد فیاض پور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان فارس نیز در این نشست گفت: بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا در سطح استان کمیته آموزش مجازی راه اندازی شد و برنامه ریزی لازم در این زمینه صورت گرفت.
وی افزود: رصد و دریافت گزارش‌های ادارات آموزش و پرورش و اطمینان از انجام فعالیت های مورد نظر صورت می گیرد.
وی ادامه داد: همچنین لینک های کانال های آموزشی ایجاد شده معرفی شد و سرگروه های آموزشی تمام معلمان استان را در این کانال ها عضو کردند و آموزش های لازم به معلمان ارائه شد.
معاون اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: همچنین سایت های آموزشی مجاز معرفی و  گروه ها و کلاسهای آموزشی در فضای مجازی تشکیل شدند.
فیاض پور افزود: معلمان برای دانش آموزان ساعتی را به عنوان ساعت رفع اشکال در نظر گرفتند و به صورت مجازی رفع اشکال صورت می گیرد به گونه ای که بسیاری از معلمان تا ساعت یک بامداد درگیر پاسخگویی به دانش آموزان و والدین آنان هستند.
وی ادامه داد: در خصوص آموزش های مجازی  به طور مستمر از اولیا نظرسنجی می شود.
معاون آموزش و پرورش فارس گفت: همچنین آزمون های آنلاین از دانش آموزان گرفته می شود و بیشتر تکالیف داده شده به دانش آموزان تکالیف مهارتی است.
فیاض پور افزود: همچنین در مناطق عشایری و روستایی که امکان ارائه آموزش‌های مجازی فراهم نبود جزوه های آموزشی را با رعایت مسائل بهداشتی از طریق راهبران به دانش آموزان می رسانیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر تمام دانش آموزان استان به نوعی از آموزش بهره مند می شوند و هیچ کس از آموزش بی بهره نیست.
معاون آموزش و پرورش فارس گفت: بنا داریم فایل های تدریس معلمان را در سایت تکنولوژی آموزشی ادارات آموزش و پرورش بارگذاری کنیم  تا در دسترس همگان باشد.
فیاض پور افزود: راهکارهای نظارتی برای این که دانش آموزان در این مدت آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند را افزایش داده‌ایم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه های اینترنت و تلفن همراه معلمان برای ارائه آموزش های مجازی افزایش یافته است درخواست داریم در صورت امکان تخفیف های ویژه برای معلمان از سوی شرکتهای مخابراتی صورت بگیرد.
 در این جلسه مقرر شد پیگیری های لازم از سوی دستگاه‌های متولی برای ارایه تسهیلات و تخفیفات ویژه به معلمان در بحث اینترنت و تلفن همراه صورت بگیرد.
همچنین در این جلسه در خصوص مشکل پرداخت کرایه سرویس های مدارس مقرر شد نشستی بین مجموعه انجمن اولیا و مربیان و شرکت های حمل و نقل برگزار شود و تفاهم لازم صورت بگیرد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.