پس از ورود ویروس کرونا به کشور همه تلاش کردند تا برای پیشگیری و تأمین نیازهای آحاد مردم اقدامات مؤثری انجام شود تا بتوانند از گسترش هر چه بیشتر این بیماری جلوگیری شود.شهرستان جهرم نیز از این امر مستثنی نبود و امور مختلفی به همت محققان، دستگاه‌های خدمات‌رسان و مردم برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری در جهرم انجام شده یا در حال انجام است.

گذشته از همدلی مردم در تهیه اقلام بهداشتی برای کادر درمانی و بیماران بستری، برخی مؤسسات خیریه نیز کمک‌های قابل توجهی در زمینه توزیع اقلام بهداشتی و بسته‌های حمایتی و غذا و... به طبقات کم‌بضاعتی که به دلیل کرونا از کار بیکار شده بودند، انجام دادند. 

تهیه الکل و مواد ضدعفونی

ویروس کرونا با همه بدی‌هایش برخی دستاوردهای مثبت تولیدی نیز در شهرستان جهرم داشته است، مثلاً کارخانه الکل زکریای جهرم که نیمه فعال بود، به دلیل بیماری کرونا و تقاضای بازار برای الکل ضدعفونی، چرخه تولید خود را بالا برد و روزانه نزدیک چهار و نیم تن الکل ضدعفونی(اتانول)، صنعتی(متانول)، زیراکول و... تولید می‌کند.

مسئولان این واحد ظرفیت تولید روزانه این واحد را در برخی اوقات از چهار هزار لیتر به پنج هزار لیتر افزایش داده‌اند.

الکل ۱۲۰ سی‌سی زراکول شرکت زکریا جهرم به قیمت مصرف‌کننده علاوه بر داروخانه‌های سطح شهر به شیراز و شهرهای هم‌جوار نیز ارسال می‌شود. بیشتر تولید این کارخانه، الکل طبی است که به مواد ضدعفونی‌کننده تبدیل می‌شود.

رییس مرکز رشد و فناوری جهرم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: براساس اقدامات صورت‌گرفته برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، روزانه بیش از ۲هزار لیتر محلول ضدعفونی در شرکت برج و بارو در مرکز رشد فناوری جهرم تولید و تحویل دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان می‌شود.

تهیه البسه بیمارستانی

تولید لباس‌های محافظتی یکی دیگر از اقدامات یگان نیروی مخصوص المهدی است که این روزها در جهرم انجام می‌َشود.

جانشین فرماندهی تیپ نیرو مخصوص ۳۳ المهدی(عج) گفت: در راستای رفع نیازهای لباس‌های محافظتی مراکز درمانی این یگان اقدام به تغییر خط تولید خود کرده است.

سرهنگ سرور افزود: خط تولید این واحد با تهیه ۵۰ دست لباس محافظتی آغاز و به دانشگاه علوم پزشکی جهرم تحویل داده شد که این تعداد طی چند روز اخیر به ۳۰۰ دست رسید.

در هفته اول نوروز پیش از این ۲۰۰پزشکیار تیپ المهدی(عج) جهرم برای پایش مسافران به کمک کادر پزشکی جهرم آمده بودند. همچنین تجهیزات و ادوات ماشینی این نیرو نیز برای ضدعفونی شهر به کار می‌رود.

ابداع دستگاه مه‌ساز در جهرم

 در ادامه فعالیت های جهادی تیپ المهدی(عج) در مقابله با ویروس کرونا، دستگاه مه‌ساز توسط گردان مهندسی تیپ نیروی مخصوص ۳۳ المهدی (عج) طراحی و تولید شد.

 این دستگاه توانایی پاشش مواد جهت گندزدایی معابر و خیابان‌ها را دارد که از توانایی‌های آن استفاده بهینه از مواد ضدعفونی‌کننده، مصرف سوخت کمتر  و گندزدایی مسافت زیادتر است.

اجرای رزمایش دفاع بیولوژیک برای نخستین بار در جهرم

رزمایش سراسری دفاع بیولوژیک و عملیات پاکسازی شهدای مدافع سلامت نیروی زمینی سپاه نیز در این ایام برای نخستین بار در جهرم برگزار شد.

این رزمایش با هدف ضدعفونی و  رفع آلودگی اماکن و معابر عمومی و تمرین اقدامات مربوط به پدافند بیولوژیک و ارتقای سطح روحیه مردم در جهرم برگزار ‌شد.

تهیه ماسک

فرمانده تیپ المهدی(عج) جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: کارکنان نیروی مخصوص تیپ ۳۳ المهدی(عج) جهرم نیز با تهیه پارچه، خط تولید و تعمیر چتر نجات را به تولید ماسک تغییر داده‌اند و روزانه ۵۰۰ ماسک بهداشتی در این کارگاه تولید می‌شود.

سردار سرتیپ سید نورالله حسینی افزود: این ماسک‌ها در همین مرکز تهیه، استریل و بسته‌بندی می‌شود و به صورت رایگان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی این شهر قرار می‌گیرد.

یک شرکت دانش‌بنیان نیز خط تولید جدید ماسک سه‌لایه استریل قابل شست‌وشو به میزان روزانه ۵هزار عدد را در جهرم راه‌اندازی کرد. تولیدات این کارخانه با نظارت اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان و با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بین داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی سطح شهر به نرخ مصوب توزیع می‌شد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری منتظران نور جهرم نیز گفت: در مرحله نخست با ایجاد یک کارگاه تولیدی ماسک به همت خواهران عضو این کانون، کار تولید ماسک های پارچه ای آغاز و برنامه ریزی برای تولید بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفت.

 رضا نیکجو بیان کرد: در همان ابتدا، حدود ۲۰۰ ماسک تولید و پس از استریل شدن توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهت استفاده به مسئولان بیمارستان پیمانیه این شهرستان تحویل داده شد.

وی اظهار کرد: تولید بیش از یک هزار عدد ماسک توسط خواهران عضو این کانون فرهنگی و هنری ادامه دارد که پس از آماده و استریل شدن به مراکز درمانی تحویل داده می شود.

 همچنین بررسی‌های لازم برای استفاده از ظرفیت و امکانات واحد تولید البسه بیمارستانی شرکت نادرطب‌گستران جهرم به منظور تولید ماسک بهداشتی با عنایت به نیاز امروز جامعه به ماسک انجام شده و قرار است این شرکت نیز خط تولید خود را به تهیه ماسک بیمارستانی تغییر دهد.

راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در جهرم

رییس  دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مجوز ایجاد آزمایشگاه تشخیص کرونا در جهرم با توافق با وزیر بهداشت اخذ شده و این آزمایشگاه در جهرم ایجاد می‌َشود.

دکتر محمد رحمانیان افزود: امیدواریم با شروع به کار این آزمایشگاه از هفته آینده تست نمونه‌های کرونا در جهرم انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مراجعه بیماران از شهرستان‌های همجوار برای تشخیص این بیماری به مراکز درمانی جهرم، ضرورت وجود این آزمایشگاه را در جهرم ضروری می‌سازد.

ایجاد نقاهتگاه برای بیماران کرونایی

نقاهتگاه بیماران کرونایی جهرم  با ۱۵۰ تخت، در مجتمع ورزشی دانشگاه غیر انتفاعی اندیشه جهرم در حال خدمت‌رسانی است. بیمارانی که دوره درمانشان در بیمارستان به پایان می‌رسد، اما شرایط قرنطینه خانگی را ندارند و یا بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند، در نقاهتگاه نگهداری می‌شوند. از ابتدای شروع همه گیری کرونا، ایجاد نقاهتگاه از جمله برنامه های مهمی بود که مد نظر قرار داشت؛ اما روند افزایشی تعداد بیماران مبتلا به کرونا در روزهای اخیر، ما را برآن داشت تا با رعایت جانب احتیاط هر چه زودتر آن را راه‌اندازی کنیم.

بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، نقاهتگاه برای آن دسته از بیماران بهبود یافته از کرونا ویروس است که دوره درمان خود را در بیمارستان سپری کرده‌اند اما دارای شرایط قرنطینه خانگی نیستند؛ همچنین برای بیمارانی که نمونه آنها مثبت شده یا دارای علائم هستند، اما شرایطشان به گونه‌ای است که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند.

 هدف از نگهداری بیماران در نقاهتگاه، جدا سازی و اطمینان از سلامتی آن‌ها تا زمانی است که احتمال انتقال بیماری از آنها به فرد دیگر به صفر رسد. تجهیز این مکان با همکاری تیپ ۳۳ المهدی (عج) جهرم و دانشگاه غیرانتفاعی اندیشه صورت گرفته است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.