دکتر محسن مقدمی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز جمعه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا در شیراز گفت: از دو هفته گذشته پروژه تحقیقاتی بسیار بزرگ مگا پروژکت از سوی سازمان بهداشت جهانی آغاز شده که در این پروژه به سرعت مطالعات بر روی چهار نوع درمان دارویی برای مبتلایان به کرونا در دنیا آغاز شده است.

وی اضافه کرد:  در ایران نیز تهران و شیراز، اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار داده اند و امید است این کار نقش مهمی در بهبود مراقبت های ما از بیماران داشته باشد.

کارآزمایی بزرگ بالینی روی چهار دارو برای درمان کرونا شامل ترکیب دارویی برای درمان HIV ،  داروی مالاریا chloroquine و hydroxychloroquine) ،  داروی ضد ویروس ابولا (remdesivir) و  داروی ترکیبی از ( Ritonavir/ lopinavir و اینترفرون بتا) است .

پروتکل های بهداشتی برای فعالان اداری، بهداشتی و اجرایی، رصد و ارزیابی تاثیرگذاری طرح و شیوع بیماری، تدوین و اجرای فوری پروتکل های درمانی برای افراد مشکوک، بررسی وضعیت فضای فیزیکی نقاهتگاه های جدید در صورت نیاز، نحوه فعالیت درمانگاه های امام رضا(ع) و شهید مطهری، تامین نیازهای بهداشتی نیروهای امنیتی ناجا در طرح فاصله گذاری اجتماعی، ارسال نمونه های آزمایش ویژه کرونا ویروس به آزمایشگاه های مرجع در کوتاهترین زمان ممکن، بررسی وضعیت آزمایشگاه های استان، فعالیت های مراکز چهارگانه شیراز، نحوه توزیع ماسک به داروخانه ها و مراکز درمانی، کیت های آزمایشگاهی و اعتبارات، از جمله محورهای دیگر این نشست بود.

سرعت بخشی به روند شناسایی و بیماریابی

 مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست بر سرعت بخشیدن به روند شناسایی و بیماریابی، به عنوان راهکاری مهم برای کنترل بیماری کرونا تاکید کرد و اظهار داشت : لازم است نمونه گیری از تمامی افراد در معرض خطر، اداری، بهداشتی، اجرایی و به ویژه کادر درمانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی در دستور کار قرار گیرد.

وی پس از بررسی وضعیت آماری مراکز درمانی استان فارس افزود: طرح کشوری فاصله گذاری اجتماعی از امروز در استان فارس نیز مانند دیگر مناطق کشور اجرایی می شود و در این مرحله تا ۲۰ فروردین ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بازدیدهای روز گذشته از مجموعه اورژانس فارس، مرکز اجرای آزمون های الکترونیکی، مرکز بهداشت شهدای والفجر و آزمایشگاه تشخیصی کرونا ویروس، نکات ارزیابی شده در این بازدیدها را بیان کرد.تقویت آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی ویژه کرونا ویروس از نظر تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی دیگر تاکید رییس انشگاه در جمع اعضای این ستاد بود.

دکتر لطفی پس از صدور دستور لازم در خصوص توزیع ماسک به داروخانه ها، مراکز درمانی، مبادی ورودی و بسیج سلامت ادامه داد: لازم است پس از تایید رادیولوژیست مبنی بر مثبت بودن جواب سی تی اسکن های بیماران مشکوک به کرونا در مراکز درمانی، هر چه سریع تر این بیماران به بیمارستان های حضرت علی اصغر(ع) و شهید دکتر چمران انتقال داده شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه از زمان ورود ویروس کرونا در استان فارس ، چند کارگاه برای تولید ماسک با دانشگاه همکاری دارند، گفت: ما به عنوان متولیان امر بهداشت و درمان استان قدردان زحمات آنان هستیم و پس از برون رفت از این بحران نیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شرکت هایی که در زمان بحران از نظر تامین ملزومات و تجهیزات پزشکی به کمک مجموعه سلامت آمدند، همکاری خواهد داشت.

با شناسایی ۷ مورد جدید ابتلا به کرونا در این استان در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مبتلایان به ۶۴۰ نفر رسید.تاکنون ۲۷ نفر در استان جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده اند.هم اکنون ۱۹۵ نفر از مبتلایان به دلیل دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می برند و ۲۳۰ نفر نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، اوز ، خنج ، مرودشت، سپیدان ، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

بیمارستان های شهید چمران  و شهید فقیهی شیراز به عنوان مراکز درمانی پشتیبان هم اکنون در کنار بیمارستان علی اصغر شیراز کار مراقبت و درمان از بیماران کرونا را انجام می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.