هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده شیراز به ویژه پیشکسوتان همواره در تمامی آزمون‌های دشوار در کنار مردم ایستاده‌اند، مثلاً در سیل فروردین‌ماه که تمام‌قد برای تهیه اقلام ضروری به صف شدند و به‌واسطه اعتبار و سرمایه‌ اجتماعی‌شان دردهای سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان را از هر راهی آرامش بخشیدند.
کلام اینان در هنگامه‌های دشوار بسیاری از طرفدارانشان را تحت تاثیر قرار داده است و از همین رو، امروز نیز در بحران شیوع گسترده ویروس کرونا با آنکه خود، به پویش در خانه بمانیم، پیوسته‌اند، از حال مردم غافل نشده‌اند و با دعوت آنان به ماندن در خانه و تلاش برای حفظ روحیه آن‌ها درراستای حفظ سلامت جامعه می‌کوشند.

ابوالقاسم فقیری از چهره‌های نام‌آشنای ادبیات شیراز و فارس‌شناسی است با انبان اطلاعات از شادی‌ها، غم‌ها، آداب و رسوم و مراسم این دیار. او با نوشتن کتاب هایی همچون باورهای مردم فارس، آداب و رسوم نوروزی در فارس، سیری در ترانه‌های محلی از نخستین گردآورندگان فرهنگ مردم به شمار می‌رود.
افزون بر کتاب‌های پژوهشی، ابوالقاسم فقیری به نوشتن داستان نیز همت گماشته است و کتاب‌هایی همچون مردی که به حراج رفت، بارونی،‌ با خودم در راه، اجاق‌کور، خانه خانهٔ خودمان، ننه پیرزن و عمو نوروز، آهو بچهٔ خواب من و حکایاتی از کوچه ایام هفته داستان‌های منتشر شده وی به شمار می رود. 

فقیری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت که نوروز ایرانی تنها عیدی در جهان است که دست در دست بهار دارد و در خانه شادی می‌آفریند.
او ادامه داد: بسیار پیش آمده زمانی پر از غم و غصه داشته‌ایم؛ اما هیچ زمان عمونوروز را تنها نگذاشته‌ایم. ما مردم می‌توانیم. همین نزدیک‌ها یکی را داریم که به ما چشم دارد. او با کرمش هوای آدم‌ها را دارد و به موقع زیر بالمان را می‌گیرد.
به اعتقاد این فارس‌شناس پیشکسوت،"وای به کاری که نسازد خدا". او افزود:  اینک که ناخواسته خانه‌نشین شده‌ایم، همت کنید برخیزید در همین چاردیواری هم خیلی کارها می‌توانیم بکنیم. ظلم پایدار نیست دنیاداری کرونا هم تمام می‌شود، زمستان می‌گذرد و روسیاهی به ذغال می‌ماند.

این نویسنده شیرازی مردم را دعوت کرد که به نیت سلامتی افراد خانواده، گندم‌ها را در آب بریزند و یا علی بگویند.
نویسنده کتاب "قصه‌های مردم فارس" بیان کرد: یقین، فردا سبزه‌های نوروزی به روی ما می‌خندند. همت کنید، سمنو بپزید اجازه دهید بوی خوش پختن نان شیرینی تمام کوچه‌های شیراز را پر کند. برای بچه‌ها قصه بگویید، بنفشه‌ها را در دل باغچه‌ها بنشانید، از دیدن آن‌ها لذت ببرید و اگر از اهالی کتاب هستید، دستی از محبت به سر و روی کتاب‌ها بکشید؛ زیرا محبت محبت می‌آورد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.