مجید خورشیدی چهارشنبه شب در آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجردر بوشهر افزود: جغرافیای خاص جنوب سازنده فرهنگ، تاریخ و ادبیات این منطقه از کشور است و در این بین استان بوشهر مهد ادب، نماد مقاومت و ایستادگی در برابر بیگانگان و الگوی فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

وی بیان کرد: اگر موسیقی محلی از خطه جنوب گرفته شود مردمان این منطقه یا مراجعه کنندگان به این شهر قطعا گمشده ای گرانبها را دنبال می کنند. 

خورشیدی گفت: جغرافیای جنوب با مولفه‌های منحصربه‌فرد خود همواره در جهان متفاوت بوده و بار سنگین تاریخی ماندگار را به دوش می کشد.

معاون استاندار بوشهر افزود: نظام قدرتمند صنعتی و نظامی از جنوب کشور شکل‌ گرفته و دروازه ورود اولین‌ها به کشور بوده است. 

خورشیدی همچنین به موسیقی و ریتم خاص این منطقه که همانند هوای جنوب تشنه و داغ است اشاره کرد و افزود: مردم جنوب همه موسیقی می‌دانند و این هنر در شکل های مختلف و جزء جزء زندگی آنها حضور دارد.

وی افزود: پیشینیان فرهنگ ها و آیین های متفاوتی را به یادگار گذاشته اند که موسیقی محلی به عنوان فرهنگ بارز این منطقه شناخته می شود.

خورشیدی ادامه داد: زبان آثاری که در جنوب خلق می‌شوند عمدتاً خاص و موید ویژگی زندگی این اجتماع است.

خورشیدی عنوان کرد: موسیقی رزمی و بزمی و همچنین موسیقی در حین کار بر دریا از دیگر مولفه‌های مردم جنوب است که می‌توان از جمله آنها به سور تا سوگ، از گهواره تا عروسی و عزا و حتی بعد از عزا موسیقی در این خطه اشاره کرد. 

وی استان بوشهر را گنجینه خلیج فارس دانست و افزود: اقشار هنرمند و فرهنگیان این استان شایسته حمایت و تجلیل هستند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند تا به تولید آثار فاخر هنری دست یابند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر عنوان کرد: انتقال فرهنگ موسیقی به نسل های آینده یک امر ضروری و بهترین راه مقابله با تهاجمات فرهنگی است.

رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر نیز در این آئین گفت: هنر ریه اجتماعی است که هوای تازه به رگ‌های اجتماع می‌رساند و موسیقی بعنوان یک سرمایه اجتماعی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی در رویدادهای مختلف ضروری است.

حماسه حق پرست افزود: اندیشه و عاطفه مهمترین مولفه موفقیت در حوزه موسیقی است.

وی ادامه داد: برگزاری بزرگترین رویداد موسیقیایی کشور در استان جز با حمایت و همکاری پیشکسوتان و هنرمندان عرصه موسیقی میسر نبود.

پخش کلیپ از برگزاری جشنواره، اجرای موسیقی گروه مفتون، و تقدیر از گروه های حاضر در جشنواره و اجرای موسیقی های محلی مختلف بوشهر (چاوشی خوانی، خیام خوانی، نیمه خوانی، شروه خوانی، مثنوی خوانی و دمام زنی) دیگر برنامه های این آئین بود.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور ۱۱ گروه موسیقی محلی و پاپ به مدت هفت روز در استان بوشهر برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.