با توجه به افزایش تقاضا برای تهیه اقلام بهداشتی مانند الکل، دستکش، ژل ضدعفونی و ماسک، رفته رفته این اقلام در بازار کم‌یاب و یا بعضا نایاب شد و شهروندانی که برای تهیه این اقلام به داروخانه‌ها مراجعه می‎کردند عمدتا دست خالی بازمی‌گشتند.
کمبود این اقلام و در کنار آن انتشار اخباری مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و همچنین فوتی‎های ناشی از این بیماری موجی نگرانی و اضطراب شهروندان را چندین برابر کرد و تامین این اقلام بهداشتی به یکی از مطالبه‌های جدی شهروندان تبدیل شد.
در این میان عده‎ای افراد فرصت‌طلب و سودجو نیز بر درد و آلام مردم افزودند و با احتکار و دپو کردن این اقلام سلامت مردم را به بازی گرفتند.

تشکیل تیم های بازرسی و نظارت 

با توجه به حساسیت موضوع، برخورد با این افراد در دستور کار مسوولان قرار گرفت و تیم‌های بازرسی و نظارت با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، علوم پزشکی و مجمع امور صنفی تشکیل شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، در خصوص نظارت بر تولید و عرضه اقلام بهداشتی در استان گفت: در بحث تولید و عرصه ماسک، این سازمان ماسک مورد نیاز شهروندان و مراکز بهداشتی و درمانی را تهیه و در اختیار مسئولان حوزه بهداشت و درمان قرار می‌دهد و آنها نیز ماسک دریافتی را بین داروخانه‌ها و مراکز درمانی توزیع می‌کنند.
حمیدرضا ایزدی در گفت و گو با ایرنا افزود: نظارت بر توزیع و عرضه ماسک به قیمت مصوب هم توسط متولیان بهداشت و درمان، هم سازمان صنعت، معدن و تجارت و هم تعزیرات استان انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در بحث مواد ضدعفونی نیز هم‌اینک کار نظارت به شکل شبانه‌روزی و با حضور تیم‌های مشترک بازرسی متشکل از بازرسان تعزیرات، علوم پزشکی، اصناف و سازمان صنعت و معدن و تجارت در شیراز و سایر نقاط استان در حال انجام است.

رفع موانع تولید اقلام بهداشتی 

او اظهار داشت: هم‌اینک ۲ واحد تولید ماسک پس از رفع موانع و مشکلات پیش‌روی آنها فعال شده و به شکل سه شیفت فعالیت دارند و ماسک‌های مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را تولید می‌کنند.
ایزدی بیان کرد: علاوه بر تولید داخل استان، یک سهمیه ماسک کشوری هم داریم که پس از جذب، توسط دانشگاه علوم پزشکی توزیع می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه داد: سه واحد تولید الکل طبی نیز در استان داریم که هم اینک ۲ واحد مستقر در شهرستان‌های اقلید و جهرم فعال هستند و یک واحد غیر فعال نیز در شهرستان سپیدان داریم که در جلسه امروز به بررسی و رفع موانع پیش روی آن خواهیم پرداخت تا این واحد نیز وارد مدار شود.
وی افزود: همچنین با توجه به اینکه پایه اصلی تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی الکل است، به دنبال این هستیم تا در محل واحدهای تولید الکل طبی در جهرم و اقلید، واحدهای تولید مواد ضدعفونی نیز راه‌اندازی شود تا بخشی از نیازها در این زمینه نیز توسط این واحدها تامین شود.
او اظهار داشت: ۲ واحد صنعتی شیمیایی غیر فعال مستقر در شهرستان زرقان نیز پس از پیگیری و با همکاری فرمانداری این شهرستان وارد مدار تولید شده‌اند که هم‌اینک با ایجاد تغییر در خط تولید خود روزانه ۳۰ تن مواد ضد عفونی تولید می‌کنند.


تشدید نظارت بر بازار سیر و لیمو
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، در خصوص نظارت بر بازار عرضه سیر و لیموترش هم گفت: تاکنون با تعدادی از متخلفان که در این زمینه اقدام به گرانفروشی کرده‌اند برخورد شد و پرونده‌هایی در همین زمینه تشکیل و به تعزیرات معرفی شده‌اند.
ایزدی ادامه داد : همچنین بازرسانی نیز به شهرستان‌های تولید کننده لیمو اعزام کرده‌ایم و بنا است با تشدید نظارت‌ها از مبدا تولید، عرضه این محصولات بر اساس قیمت قبل از شیوع بیماری کرونا انجام شود.

طی روزهای اخیر و با شیوع بیماری کرونا و توصیه‌هایی که در خصوص لزوم تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن، تقاضا برای خرید محصولاتی مانند سیر و لیموترش افزایش یافت و به دنبال این افزایش تقاضا شاهد افزایش پنج تا ۶ برابری قیمت این محصولات در بازار بودیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.