کوروش کمالی سروستانی، پنجشنبه در آیین رونمایی از کتاب "راهنمای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی استان فارس" که همزمان با دوازدهمین نشست متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی منطقه جنوب کشور در شیراز برگزار شد، اهمیت نگارش این کتاب را در اطلاع از جغرافیای کتابخانه‌های عمومی استان فارس دانست و اظهار داشت: بزرگترین کتابخانه عمومی استان فارس متعلق به آموزش و پرورش است که با نام «دانش‌آموز» شناخته می‌شود و بیش از چهار هزار مترمربع مساحت دارد.

وی بیان کرد: در مدارس استان فارس ۹۰۰ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و تعداد کل مدارس این استان ۹ هزار و ۹۰۶ مدرسه است اما تنها نیمی از مدارس فارس از کتابخانه برخوردارند.

کمالی سروستانی افزود: همچنین سهم کتابخانه‌های دانشگاهی در استان فارس ۱۹. ۳درصد و کتابخانه‌های آموزشگاهی ۷۳ درصد معادل ۲ هزار ۲۲۷ کتابخانه است.

رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تاکید کرد: نیازمند برنامه‌ای پنج ساله برای پیشبرد فضاهای کتابخانه‌ای در میان مراکز آموزشگاهی و علمی فارس هستیم چرا که نه‌ تنها در مدارس که در فرهنگسراهای شهرداری نیز آمار خوشایندی از کتاب و کتابخانه مشاهده نمی‌شود. 

کمالی سروستانی گفت: تنها در سه درصد کتابخانه‌های استان رایانه  وجود دارد، بنابراین به جای بردن کتاب در مکان‌های مختلف و داعیه پایتختی کتاب را داشتن باید به دنبال افزایش آمار کتابخوانی در آموزشگاه‌ها باشیم.

نگارنده کتاب "راهنمای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی استان فارس" نیز در این آیین، کشورهای آمریکا، کانادا و ژاپن را به عنوان الگوی نمونه در کتابخانه‌داری و برخورداری از کتابخانه‌های مدرن معرفی کرد و بیان داشت: ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در عرصه کتابخانه‌ای در کشورهای نام برده در حوزه کتابخانه‌های آموزشگاهی و دانشگاهی است.

رییس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی فارس نیز در باره کتاب یادشده عنوان کرد: این اثر به عنوان کتابی مرجع از ابزارهای مراجعه سریع و دستیابی فوری به اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران است.

محمدرضا قانع ادامه داد: در این راهنما، کتابخانه‌ها با مدخل الفبایی معرفی می‌شوند و  اطلاعاتی بسیار مفید از آنها از منظر پژوهشی وجود دارد، افزون بر این امکان بازیابی نام اشخاص، سازمان‌ها و مکان‌ها نیز با استفاده از شماره مدخل، کار را آسان می سازد البته اطلاعاتی که در هر مدخل وجود دارد نیاز به بازنگری دوره‌ای دارد.

وی، جامعه مخاطب این اثر را کتابداران معرفی کرد و گفت: ضروری است این کتاب به سرعت بر روی سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان فارس قرار گیرد.

شیوا رضایی، یکی از مولفان کتاب "راهنمای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی استان فارس" نیز در این آیین ضمن معرفی کتاب بیان کرد: این کتاب از مجمعی با عنوان "مکتب شیراز" زاده شد که در سال ۱۳۹۴ به پیشنهاد مرکز اسناد، تشکیل شد.

او افزود: هم‌افزایی هر چه بیشتر کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌ رسانی، توسعه کمی و کیفی از طریق استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل و پیگیری مسائل و مشکلات و چالش‌های کتابخانه‌ها و کتابداران از اهداف این مجمع است.

رضایی با بیان اینکه در دومین نشست مجمع مکتب شیراز، طرح این کتاب در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: این کتاب زمینه مشارکت کتابخانه‌های استان فارس را فراهم می‌سازد و در آن سه هزار و ۳۲ واحد کتابخانه در قالب هفت بخش معرفی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.