این نشست به دعوت کمیته سیاسی انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار شد. 

براساس اعلام قبلی این انجمن دانشجویی بنا بود که در این جلسه که در دانشکده الهیات ،معارف و علوم انسانی دانشگاه شیراز برگزار شد با حضور چهار نماینده شیراز در مجلس ،عملکرد این نمایندگان که جملگی در لیست امید بودند بررسی شود که بهرام پارسایی غائب این جلسه بود.

مشکلات همیشگی خبرنگاران در دانشگاه شیراز

ورود خبرنگاران رسانه‌های رسمی به سالن برگزاری این برنامه همانند اغلب نشست های سیاسی که در دانشگاه شیراز برگزار می شود این بار نیز با مشکلاتی همراه بود و حفاظت فیزیکی دانشگاه از ورود خبرنگاران رسانه‌های رسمی به سالن برگزاری این جلسه ممانعت بعمل آورد که بعد از رایزنی‌هایی این مشکل برطرف شد.

زمان شروع این برنامه در دعوتنامه ۱۶ و ۳۰ دقیقه چهارشنبه عنوان شده بود اما با یکساعت تاخیر ساعت ۱۷ و 30 دقیقه آغاز شد و حدود سه ساعت به طول انجامید.

مردم اقدامات دولت و مجلس را نمی دانند

علی اکبری،نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: دولت و مجلس کنونی اقدامات مهم و تأثیرگذاری داشته که متاسفانه به درستی به مردم منعکس نشده است.

اکبری افزود: صدا و سیما نیز بطور مداوم اقدام به تبلیغ علیه دولت و مجلس کنونی کرده و موضوعات و مسایل را بصورت وارونه به جامعه منعکس می کند و در واقعیت بخش زیادی از جامعه از اقدامات صورت گرفته در دولت و مجلس کنونی که بسیاری از آن در تاریخ چهار دهه گذشته بی سابقه و ممتاز بوده مطلع نیستند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در مجلس دهم شورای اسلامی اقدامات اصولی انجام شده که تاثیر زیادی در شرایط کشور و جامعه داشته است و علیرغم مطالبی که در صدا و سیما منعکس می‌شود مجلس کنونی ناموفق نبوده است.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بدنه سنگین دولت ما یکی از مشکلات اصلی کشور است که مجلس کنونی، دولت را ملزم کرده که سالانه از شمار کارکنان خود بکاهد.

دانشگاه شیراز را امنیتی نکنید

مسعود رضایی دیگر نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: متاسفانه در پی اقدام حراست دانشگاه شیراز دانشجویان زیادی نتوانستند در این جلسه شرکت کنند.

رضایی افزود: اگر دانشجویان نتوانند در محل آموزش خود به راحتی حاضر شوند و در فضای گفت و گو و تعامل شرکت کنند در آینده هم نمی توانند برای جامعه و کشور مفید واقع شوند.

وی در ادامه گفت: یک و نیم برابر مجلس گذشته در مجلس دهم شورای اسلامی طرح و لایحه ارایه شده است.

وی درباره موضوع اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین،گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح و اجرای آن هیچگونه اطلاعی نداشتند و اگر اجازه داده می شد مجلس در فضای گفت و گو در این باره تصمیم بگیرد قطعا مشکلات و نارضایتی که ایجاد شد رخ نمی داد.

وی اضافه کرد: باید بدانیم که نمایندگان مجلس در چارچوب قانون تا چه اندازه اجازه تصمیم گیری دارند و در بعضی موارد اجازه از نمایندگان گرفته شده که ما هم از این وضعیت ناراضی هستیم.

نهادهای انتخابی را تضعیف کردند 

فرج الله رجبی در ادامه این برنامه گفت: در چهار سال گذشته نهادهای انتخابی مورد هجوم قرار گرفته اند بگونه ای که امروز نگاه مردم به نمایندگانی که خودشان انتخاب کرده اند پرابهام است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: آماده ارائه عملکرد مجلس کنونی در مقابل سه دوره مجلس گذشته هستیم تا کسانی که به ما رای داده اند سرافکنده نباشند.

وی ادامه داد: بلندگوها و رسانه ملی در چهار سال گذشته بیشترین تلاش را کرد تا حداکثر هجمه را به نهادهای انتخابی وارد کند تا این نهاد تضعیف شود که تا حدودی هم موفق شده است.

وی اضافه کرد: در روزهای اخیر یکی از روحانیون اعلام کرده که اگر پنج میلیون نفر در انتخابات پیش رو شرکت کنند کافی است در صورتی که اینگونه اظهارات خلاف رویکرد مردم سالاری دینی و قانون اساسی است و لازم است برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یازدهم مجلس تلاش کرد.

رجبی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی فارغ از هر گونه هجمه ای باید راست قامت در حوزه تصمیم گیری این کشور باقی بماند.

وی ادامه داد: مجلس هفتم و هشتم دو دوره از افزایش قیمت حامل های انرژی جلوگیری کردند که تاوان آن را در هفته های اخیر پرداخت کردیم در صورتی که اگر سالانه نرخی کم به قیمت انرژی افزوده می شد هزینه سنگین اخیر به کشور تحمیل نمی شد.

وی عنوان کرد: در چهار سال گذشته تنها به تعدادی محدود از نمایندگان مجلس اجازه ورود به صدا و سیما داده می شد و این افراد یکطرفه به قاضی می روند و دست به تخریب دولت و مجلس می زنند. 

دانشگاه‌های فارس امنیتی شود رییس آن باید خداحافظی کند

رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود،گفت: هرکسی که فضای امنیتی در دانشگاه های استان فارس ایجاد کند باید از سمت خود کنارگیری کند و جز این باشد نمایندگان مانند نمونه های قبلی از جمله رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این موضوع ورود پیدا می‌کنند و تا عزل آن مدیر نیز پیش خواهند رفت.

دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز در ابتدای این جلسه گفت: برای برگزاری این مراسم مشکلاتی به دلیل ناهماهنگی حراست و ورود دانشجویان به محل جلسه بوجود آمد که مشخص نیست این رویه در دانشگاه شیراز تا کی ادامه دارد؟

محمدباقر شهابی افزود: خشونت شکل گرفته در حوادث اخیر که در پی اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی آن شکل گرفت را بر نمی تابیم و خصوصا نادیده شدن حق دسترسی آزاد اطلاعات و قطعی اینترنت در این مدت اقدامی نادرست بود.

ارجحیت غیرقانونی‌ها بر قانونی ها 

وی ادامه داد: وجود نهادهای موازی در کنار نهادهای قانونی کشور مشکل جدی است که در کشور وجود دارد و این نهادهای غیرقانونی حتی عملکرد ارگان های قانونی مانند مجلس شورای اسلامی را زیر سوال برده است.

شهابی اضافه کرد: نمایندگان مجلس کنونی بعنوان نهاد ناظر نتوانستند حرکتی در خصوص کاستی های موجود در کشور بردارد.

چرا در انتظار امید

وی دلیل انتخاب موضوع این جلسه به نام در انتظار امید را اینگونه توضیح داد: به این دلیل که هنوز انتظارات از لیست امید مجلس کنونی برآورده نشده است، عنوان این جلسه دانشجویی در انتظار امید گذاشته شد.

رییس دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز نیز یکی از سخنرانان این جلسه بود که با اشاره به انتخابات دوم اسفندماه گفت: به اعضای شورای نگهبان می‌گویم که بار خودتان را در آخرت سنگین نکنید.

این گفته رییس دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز مورد تشویق حاضرین در این جلسه قرار گرفت.

محمدجواد عابدینی افزود: انتظار است اعضای شورای نگهبان فضای مشارکت حداکثری را در انتخابات پیش رو ایجاد کنند.

عابدینی ادامه داد: باید زمینه مشارکت سلایق مختلف در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فراهم شود و همچنین داوطلبین در این عرصه نیز توجه داشته باشند که با برنامه ریزی آزمون پذیر که ضمانت اجرایی داشته باشد وارد رقابت شوند.

وی با بیان اینکه باید بررسی شود که چگونه مشارکت مردم در انتخابات آینده را بالا برد،گفت: اگر دانشگاه نقش خود را در حل مشکلات جامعه و کشور نتواند ایفا کند،کشور هرگز روی سعادت، تعالی و ترقی را نخواهد دید.

رجبی در پایان این جلسه گفت که در انتخابات آینده شرکت نمی کند و دو نماینده دیگر اعلام کردند که در این رقابت حاضر می شوند.

تعدادی از دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز در پایان جلسه سوالاتی از این نمایندگان پرسیدند که اغلب پیرامون آیین نامه انضباطی جدید دانشگاه و سخت گیری های زیاد آن و همچنین برخوردها با دانشجویان در این دانشگاه بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.