کرامت الله کریمی مزیدی روز چهارشنبه در همایش طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در شیراز اضافه کرد: افرادی که  پُر کردن چاه‌های غیر مجاز را ظالمانه می دانند قطعا آگاهی لازم در زمینه تخریب بی رویه سفره های آب زیر زمینی با برداشت های غیر متعارف از این چاه‌ها را ندارند ، آنها نمیدانند که چاه‌های غیر مجاز جان زمین را می مکد و منابع آب را به یغما می لرد و در بلند مدت دشت ها را می میراند و دهها و صدها عارضه ناخوشایند بر جای می‌گذارد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه برای  پُر کردن چاه‌های غیر مجاز در استان فارس با مقاومت شدید از سوی مردم ، کشاورزان و حتی مسوولان روبرو هستیم افزود: بارها برخی از خانواده های کشاورزان و بهره برداران آمده اند و در محل اجرای احکام قضایی برای  پُر کردن چاه‌های غیر مجاز اجتماع کرده اند و با ماموران درگیری ایجاد کرده اند اما بعد از آنکه با آن‌ها صحبت شده و از مضرات چاه‌های غیر مجاز آگاه شده اند با ما همکاری کرده اند .

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان فارس ادامه داد: ۱۵ هزا و ۷۹۴ حلقه چاه غیر مجاز در استان فارس وجود دارد که در نوبت اجرای احکام قضایی برای اجرای طرح تعادل بخشی و پُر کردن چاه‌های غیر مجاز قرار دارند ، این چاهها سالانه ۸۵۴.۹ میلیون متر مکعب از منابع آب استان فارس برداشت می کنند ، این میزان برداشت دقیقا معادل میزان کمبودی است که در زمینه استفاده از منابع آب دراستان فارس وجود دارد .

کریمی مزیدی افزود: از سال ۹۳ تا کنون بیش از ۱۲ هزار حلقه چاه غیر مجاز دراستان فارس پُر شده است ، بقیه چاهها نیز در نوبت پر شدن است تا سفره ها به تعدل برسد ، امسال تا کنون یک هزار و ۵۰ حلقه پر شده و تا پایان سال این تعداد به یک هزار و ۴۰۰ حلقه خواهد رسید .

این مقام مسوول کمبود اعتبارات را از جمله دلایل کند بودن اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب دانست و گفت : در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح دراستان فار س اختصاص یافت ، امسال هم همین میزان اعتبار دیده شده اما مبلغ تامین شده حدود ۴۰ میلیارد ریال است که بسیار اندک است .

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان فارس با بیان اینکه اولویت‌هایی برای پر کردن چاه‌های غیر مجاز تعیین شده گفت: دشت های ممنوعه و ممنوعه بحرانی دراین زمینه اولویت دارند ، دشت مرودشت از جمله دشت هایی است که در اولویت قرار دارد ، عملکردها در دشت ارسنجان و فسا موفقیت آمزی بوده است ، اما در مرودشت و کازرون به علت مسایل حاشیه‌ای چندان عملکرد مناسبی نداشته ایم و امید است با هماهنگی فرمانداری های این شهرستان ها ورود بهتری برای پر کردن چاه‌های غیر مجاز دراین دو شهرستان داشته باشیم .

آثار مصرف بی رویه آب مشهود است 

فرهاد اسماعیلی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز با اشاره به اجرای طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در این استان اظهار داشت : آثار کم آبی در حوزه شرب و کشاورزی در برخی از مناطق استان فارس از جمله در مناطق حاشیه شیراز بسیار مشهود است ، اتفاق جنگ آب که زمانی به عنوان یک نظریه مطرح شد در صورت عدم مراقبت از منابع آب و بهره برداری های غیر اصولی چندان دور از ذهن نیست و اکنون نیز شاهد برخی از آثار آن هستیم از این رو توجیه دانش آموزان برای افزایش فرهنگ سازی در مدیریت بهینه مصرف یک ضرورت است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: وضعیت منابع آبی استان فارس ، خصوصاً منابع آبهای زیر زمینی به دلیل اضافه برداشت ها و عدم رعایت الگوی کشت  در وضعیت نامساعدی قرار گرفته از سوی دیگر آلودگی منابع آب در این استان به دلیل دفع نامناسب فاضلاب های شهری و صنعتی، استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی و کشاورزی روز به روز بیشتر شده و این امر، تامین آب مناسب و کافی را در بخش های مختلف با چالش مواجه کرده است.

اسماعیلی افزود: در این شرایط اقدامات بنیادین و ریشه ای در زمینه مدیریت کمیت و کیفیت منابع آب و نیز مدیریت بهینه مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی و برداشت از آب چاه ها به عنوان اصلی ترین مصرف کننده­  آب ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید. از آن جایی که هیچ توسعه و مدیریتی بدون مشارکت عموم مردم و بدون پشتوانه ای فرهنگی در مخاطبین به سرانجام نمی رسد؛ فرهنگ سازی و آموزش، گامی ضروری برای نهادینه کردن مدیریت بهینه مصرف آب می باشد که  داناب  نیز به آن اهتمامی ویژه دارد.

وی با بیان اینکه طرح ملی دانش آموزی نجات آب،(داناب) طرحی ملی است افزود: این طرح با هدف آموزش و ارتقای آگاهی عمومی دانش آموزان مقطع اول متوسطه در زمینه مسائل و چالش های آب کشور که با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش در سطح ملی و با تکیه بر مبانی علمی و به طور یکسان و هماهنگ در تمامی نقاط کشور اجرا می شود.

داناب چیست؟

داناب واژه‌ای است که از حروف ابتدایی عبارت طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب تشکیل شده است که مختص دانش‌آموزان دوره اول مقطع متوسطه است.داناب طرحی ملی است با هدف آموزش و ارتقای آگاهی عمومی دانش آموزان مقطع اول متوسطه در زمینه مسائل و چالش های آب کشور که با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش در سطح ملی و با تکیه بر مبانی علمی و به طور یکسان و هماهنگ در تمامی نقاط کشور اجرا می شود.

این طرح نیل به اهداف خود را از طریق آموزش هایی که جامعه پذیری مجدد آینده سازان کشور را با روش هایی که از یک طرف مهیج و مورد پذیرش نوجوانان هستند و از سوی دیگر مبتنی بر علم مداری می باشد، قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.