در این آیین که شامگاه سه‌شنبه در باغ جهان‌نما شیراز برگزار شد، از ۲۴ نفر از فعالان دست اندر کار در طرح‌های ترویج کتاب‌خوانی از جمله شیوا عطاران، عکاس خبرگزاری ایرنا به پاس پوشش خبری گسترده در حوزه کتاب قدردانی شد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این آیین، بیان کرد: برای کمک به فرهنگ هنر شهری همچون شیراز باید اقداماتی امیدافزا در جامعه صورت گیرد.

ابراهیم گشتاسبی‌راد، با بیان اینکه تالیف و نویسندگی امری بسیار مشکل است، افزود: نویسندگان ایده‌پرداز برای نگارش کتاب در این روزگار رنج بسیار می‌برند، در زمانه‌ای که برخی افراد با استفاده از سخنان و تفکرات دیگران و حتی بدون ویرایش و اصلاح، با نام خود کتاب چاپ می‌کنند.

پژوهش بدون مطالعه فاقد ارزش علمی است

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، ارزش کتاب خوب را به پشتوانه پژوهش در آن اثر مربوط دانست و با انتقاد از مطالعه اندک برخی پژوهشگران، اظهار داشت: برخی دانشجویان حتی به‌هنگام نگارش پایان‌نامه‌هایشان از ارجاعاتی که در بخش مراجع نام برده‌اند استفاده نکرده‌اند، چنین تحقیقاتی فاقد ارزش علمی است.

معاون شهردار شیراز افزود: مترجمان بسیاری با درک خوب از کتاب مبدا در مقام نویسنده اثر ظاهر می‌شوند و سبک قوی برخی آثار ترجمه‌ای ستودنی است.

گشتاسبی‌راد اضافه کرد: آنکس کتابی قوی ارائه می‌کند که آبشخور ذهنی قوی داشته باشد و خروجی همه آثار با ارزش در زمینه‌های مختلف، ناشی از مطالعه بسیار است.

وی، با اشاره به اینکه انتشار کتاب در این زمانه دشوارتر از همیشه است، از سختی دسترسی به کتاب و در عین حال ولع خوانندگان به کتاب در دوران پیش از انقلاب یاد کرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: در آن دوران بسیاری از کتاب‌ها به صورت زیرزمینی منتشر می‌شد و داشتن و خواندن کتاب هم جرم محسوب می‌شد که مجازات‌هایی همچون اعدام را به دنبال داشت اما با این حال میل مردم به کتابخوانی شایان توجه بود.

کتاب‌سازی فاجعه‌ای فرهنگی است

ناشر برگزیده شیراز نیز در این آیین، کتاب‌سازی را فاجعه‌ای فرهنگی خواند و گفت: کتابسازی در همه دوره‌ها وجود داشته است اما امروز به مراتب بدتر از قبل شده است.

داریوش نویدگویی با اشاره به اینکه فارس مهد نسخ خطی با ارزش در ایران است، از نادیده گرفتن برخی داشته‌های معنوی و فرهنگی در این استان انتقاد کرد.

مدیر انتشارات نوید، یکی از داشته‌های معنوی این سرزمین را برخورداری از نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه‌های ایران دانست و افزود: کتابخانه ابوریحان ساختمانی با قدمت بیش از ۷۰ سال دارد و کتابخانه ملی فارس که با عنوان کتابخانه شهید دستغیب شناخته می‌شود، قدمتی دیرینه دارد و هویت و سند فرهنگی مردم شیراز به‌شمار می‌رود اما  اولی، وضع ناگواری دارد و دومی تا زمان نامعلومی در دست بازسازی است.

کتاب کاغذی هیچ جایگزینی ندارد

نویدگویی در بخش دیگری از سخنان خود بر این نکته نیز تاکید کرد که کتاب کاغذی هیچ جایگزینی ندارد و برای اثبات این مدعا به شمارگان کتاب در اروپا و آمریکا اشاره کرد و آن را بر اساس آخرین آمار ۳۱۰ میلیون نسخه برای یک اثر به زبان‌های مختلف برشمرد که در کشور ما رقمی باورنکردنی به شمار می‌رود.

وی این تفکر را که کتاب کاغذی دیگر خریدار ندارد، زاده هجوم رسانه‌های غربی دانست و آنها را مضر و تخریب‌کننده بنیان فرهنگی خانواده‌ها خواند و راه مقابله با چنین تهاجم فرهنگی را سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی دانست.

ثمره تمامی سفارش‌ها به دانش‌اندوزی کتاب است

پژوهشگر، تاریخ‌نگار و معاون فرهنگی بیمارستان ام.آر.آی شیراز نیز در این آیین به تلاش بزرگترین شاعران و نویسندگان تاریخ برای گسترش مفهوم خرد در طول تاریخ اشاره کرد.

سیروس رومی، ثمره تمام سفارش‌ها به دانش‌اندوزی را نگارش کتاب دانست و گفت: انسان‌های خوشبخت با قلم، کاغذ و کتاب سر و کار دارند و اگر امروز افرادی در این گردهمایی دور هم جمع شده‌اند از صدقه سر کتاب است.

وی، تعداد نیروهای فرهنگی فارس را خوب و مطلوب ارزیابی کرد اما از نبود ساماندهی، برنامه‌ریزی و وحدت در این حوزه انتقاد کرد و موازی‌کاری را بلای جان فضای فرهنگی دانست.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت بیان داشت: شیراز در حالی از کسب عنوان شهر خلاق ادبی بازماند که از دیرباز در عرصه‌های فرهنگی و گسترش کتابخوانی و نویسندگی شهره بوده است.

رومی در همین زمینه، افزود: شیراز شهر بزرگی است و از نظر فرهنگی دریایی عمیق است اما سال‌هاست در نامگذاری خیابان‌های شهر، کمتر اسامی ادبی و فرهنگی مشاهده می کنیم می‌بینیم و هرچه هست متعلق به گذشته‌هاست.

رومی در ادامه به اقدامات بسیار بیمارستان ام.آر.آی شیراز در زمینه‌های فرهنگی اشاره و بیان کرد: تمام هدایا در این بیمارستان کتاب است و هر سه ماه یک بار، مسابقه کتابخوانی با اهدای کتاب رایگان برای نیروهای بیمارستان برگزار می‌شود که در آن بیش از ۸۰ جلد کتاب توزیع می‌شود و جایزه‌اش سکه است، بدین ترتیب همه کارمندان بیمارستان رفته‌رفته به خواندن کتاب علاقه‌مند شده‌اند.

وی همچنین نوید بهره‌برداری از بزرگترین موسسه فرهنگی کشور در شهر صدرا را در آینده نزدیک داد و گفت: این مجتمع که با سرمایه گذاری خیران فرهنگی در حال ساخت است و به زودی به شبکه فرهنگی کشور با سرمایه‌گذاری فرهنگی می‌پیوندد، در زمینی با پنج هزار مترمربع زیربنا احداث می‌شود و دارای سالن‌های چند منظوره و کتابخانه بزرگ است. 

شهر جدید صدرا که در دهه هفتاد برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد، در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.

هفته کتاب با شعار "حال خوش خواندن" از بیست و سوم آبان‌ماه در سراسر کشور آغاز شد و تا امروز (پنجم آذرماه) ادامه یافت. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.