فرج‌الله رجبی، پنجشنبه در نشست خبری در شیراز افزود: بر خلاف نظر بسیاری از فعالان سیاسی که معتقدند مردم امروز آزرده خاطر شده و در انتخابات شرکت نمی‌کنند من معتقدم که در انتخابات پیش رو شاهد حضور و مشارکت طیف خاکستری خواهیم بود و نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی که در دوم اسفند ۹۸ برگزار می‌شود بسیاری را غافلگیر خواهد کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر خلاف اینکه برخی در جامعه اظهار می کنند که انتخابات هیچ فایده و تاثیری ندارد و مگر چه کاری شده، باید گفت که بزرگترین ویژگی نهادی مانند مجلس این است که اگر مردم از عملکرد نماینده‌ای راضی نبودند می‌توانند در انتخابات بعدی، فرد دیگری را جایگزین او کنند.
او اظهار داشت: مردم باید بپیذیرند که نمی‌توان نسبت به این نهاد بی تفاوت شد و رای نداد چرا که با رای ندادن مشکلی حل نمی‌شود.
وی ادامه داد: ظرف سه سال گذشته از سوی برخی افراد و جریان‌ها تلاش شد که مجلس شورای اسلامی را یک نهاد ناکارآمد جلوه دهند در حالی که اینگونه نبود چرا که ما زمانی وارد این مجلس شدیم که کشور با چندین چالش ملی مواجه بود که هر یک می‌توانست ایران را با یک بحران جدی مواجه کند و همین مجلسی که مورد انتقاد است توانسته در حوزه قانونگذاری به گونه‌ای مدیریت کند که شیرازه کشور از هم نپاشد.
رجبی گفت: مجلس کنونی یکی از مجلس‌های پُر مسئولیت بوده و بی شک نمره عملکرد آن منفی نیست و با توجه به شرایط کشور می‌توان به این مجلس نمره قبولی داد.

شورای نگهبان با سعه صدر برخورد خواهد کرد
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در مورد پیش‌بینی عملکرد شورای نگهبان در انتخابات پیش‌رو بیان داشت: بر اساس شنیده‌ها و جمع‌بندی که داشته‌ایم، شورای نگهبان در این زمینه با سعه صدر برخورد خواهد کرد.
رجبی افزود: از سوی دیگر کسانی هم که در حوزه انتخابات به شکل حرفه‌ای ورود می‌کنند بحث تایید صلاحیت‌ها را به عنوان یک واقعیت پذیرفته‌اند اما بدون تردید جریان اصلاحات برای این مساله برنامه‌ریزی لازم را خواهد داشت و این برنامه‌ریزی به گونه‌ای خواهد بود که رقبا ما را تحسین خواهند کرد.

عملکرد انفرادی نمایندگان هزینه بیشتری خواهد داشت
وی، در باره طرح مباحثی مبنی بر تشکیل پرونده برای تعدادی از نمایندگان به دلیل برخی اظهار نظرها گفت: اساسا جریان‌های سیاسی اگر بپذیرند که به شکل یک فراکسیون عمل کنند بی شک متحمل هزینه کمتری خواهند شد.
رجبی افزود: اگر هر جریانی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا بپذیرند که در برخی موارد به شکل فراکسیون و تشکیلاتی در مجلس عمل کنند، هزینه آن اقدامات کمتر خواهد بود و اگر نماینده‌ای بخواهد به شکل شخصی عمل کند هزینه آن بیشتر خواهد بود.
او اضافه کرد: یکی از نمایندگان شیراز در خصوص یک اظهار نظر دارای پرونده‌ای است که البته بر این باوریم این موضوع قابل مدیریت است.

طرح شفافیت آرا به دنبال مدیریت آرای نمایندگان از بیرون بود
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، همچنین در باره طرح یک فوریتی شفایت آرای نمایندگان مجلس اظهار داشت: در این طرح عده‌ای به دنبال این بودند تا فضایی ایجاد کنند که آرای نمایندگان از بیرون مدیریت شود.
رجبی افزود: آن طرح دارای ایرادهایی بود و باید تضمین می‌داد که کسی بر آرای نماینده تاثیر نگذارد.
وی ادامه داد: اما طرح جدید که مورد دفاع است، یک نگاه عمومی به شفافیت دارد و بیانگر این است که شفافیت آرا در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام یک اصل است و این طرح بر خلاف طرح نخست، فقط نمایندگان مجلس را شامل نمی‌شود بلکه سایر سطوح مدیریتی را در بر می‌گیرد.

دستگاه‌های فرهنگی به میزان بودجه‌ای که می‌گیرند دستاورد داشته باشند
این نماینده مجلس همچنین در بخش دیگری از مطالب خود گفت: باید از دستگاه‌های فرهنگی بخواهیم که به اندازه بودجه‌ای که دریافت می‌کنند تولید فرهنگی داشته و دستاوردهای آنها متناسب با آن بودجه باشد.
رجبی، در مورد مسائل مرتبط با روز کوروش افزود: اینکه از هفتم آبان به عنوان روز تولد کوروش یاد می‌شود، هیچ مستند تاریخی در این زمینه وجود ندارد و هیچ مورخی در هیچ کجا نگفته که هفتم آبان روز تولد کوروش است.
وی ادامه داد: باید این واقعیت را بپذیریم زیرا ما نمی‌خواهیم در قالب ایجاد فضای فرهنگی به مردم دروغ بگوییم.
رجبی بیان کرد: ما اساسا سال‌هاست یاد گرفته‌ایم که در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی به جای اینکه تولید محتوا داشته باشیم و در مورد آنها به یک چارچوب برسیم ساده‌ترین راه را انتخاب کنیم و آن برخورد از طریق نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است.
او گفت: بدون تردید دستگاه قضایی و نیروی انتظامی خواستار این کار نیستند اما چون آن بخشی که باید تولید محتوا کند به وظیفه خودش عمل نمی‌کند از دستگاه قضایی یا نیروی انتظامی می‌خواهیم که این کمبود و خلاء را جبران کند.
رجبی اضافه کرد: اینکه ما اساسا در بسیاری از حوزه‌ها به تولید محتوا نمی‌پردازیم یک نقص است و باید از دستگاه‌های فرهنگی بخواهیم که در این حوزه بیشتر فعالیت کنند.

عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان فارس قابل دفاع است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مواجه کشور با فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها بیان داشت: اساسا در چنین شرایطی که ذهن همه ما تحت‌الشعاع تحریم‌ها و درآمد کشور است، اقداماتی که در استان انجام می‌شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این به نوعی بی‌انصافی در مورد دستگاه‌های اجرایی است.
رجبی افزود: در این دوره با وجود شرایط تحریم نسبت به دوره‌هایی که درآمد کشور خوب بوده، اقدامات دستگاه‌های خدماتی استان فارس در حوزه آب، برق، گاز، راه و مخابرات قابل قبول بوده و کارهای خوبی شده است.
وی اضافه کرد: باید بررسی شود که چرا این جنبه‌های مثبت و اقدامات انجام شده به چشم نمی‌آید و دائم با مسائل مایوس کننده مواجه هستیم؟ ما دچار چه مشکل فرهنگی شده‌ایم که اتفاقات خوب در جامعه دیده نمی‌شود و مدام مطالب ناامید کننده مطرح می‌شود.؟
به دنبال این نیستیم که بگوییم نگذاشتند کار کنیم
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد دیگر نمایندگان شیراز در خانه ملت گفت: به دنبال این نیستیم که بگوییم نگذاشتند کار کنیم چرا که ظرف سه سال گذشته کارهای بسیاری هم انجام دادیم که گزارش آن را هم به مردم ارایه خواهیم داد اما بر این باوریم که می‌توانستیم کارهای بیشتری انجام دهیم.
رجبی، با اشاره به اینکه تاثیر نمایندگان مردم شیراز در این دوره حداقلی نبوده، افزود: معتقدیم که بر عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس انتقادهایی وارد است اما این به آن معنا نیست که آنها نمره منفی گرفته‌اند.
مدیران باید از محافظه‌کاری فاصله بگیرند
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، خواستار گسترش فضای گفت و گو در دانشگاه‌های شیراز شد و بیان داشت: برخی مدیران ما به شدت محافظه‌کار شده‌اند که این یک ضعف محسوب می‌شود و باید از این فضا فاصله بگیرند.
رجبی افزود: امروز شاهد هستیم که در دانشگاه‌های شیراز فضا برای هم‌افزایی، گفت و گو و همفکری آنگونه که باید فراهم نیست و این روند باید اصلاح شود.
او ادامه داد: نباید با عدم ایجاد فضای گفت و گو اجازه دهیم که جامعه در ابهام قرار گیرد.
وی، با اشاره به موضع‌گیری‌ها در خصوص مسائلی همچون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در کشور گفت: این فضا که مردم همیشه در مورد کلیدی‌ترین اتفاقات در ابهام باقی بمانند برای کشور یک سم است و مانع قوام و پایداری توسعه سیاسی در کشور می‌شود.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌ دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، دوم اسفندماه ۹۸ برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.