سردار سرتیپ دوم رهام بخش حبیبی پنجشنبه در نشست خبری در شیراز افزود:‌دستگیر شدگان این باند شامل سرشبکه، منشی و پنج نفر از زیرشبکه‌های آن که اهل ۸ استان کشور هستند دستگیر شدند و مابقی اعضا نیز در حال شناسایی و دستگیری هستند.

وی اظهار داشت: از حدود دو ماه پیش با توجه به ورود پرونده‌های زیاد در رابطه با فیشینگ (جعل و سوء استفاده از اطلاعات کارت بانکی افراد)، موضوع در دستور کار پلیس فتای استان فارس قرار گرفت و با هماهنگی قضایی بررسی ها در این زمینه آغاز و یک نفر در شیراز شناسایی شد که حساب تعدادی از کاربران را فیشینگ می کرد.

حبیبی ادامه داد: با کار اطلاعاتی به فردی دیگر در استانی دیگر رسیدیم و با گرفتن نیابت قضایی(حکم قضایی برای استانی دیگر) او را در شهر محل سکونت دستگیر و به شیراز منتقل کردیم که این فرد منشی این باند و یک دختر جوان است که رابط بین سرشبکه و سایر اعضا بوده است.

وی اضافه کرد: با کارهای ویژه اطلاعاتی مشخص شد که سرگروه این شبکه کلاهبرداری فردی است که در یکی از استان های مرکزی کشور فعالیت می کند و سایر اعضا نیز در سراسر استان های ایران فعال هستند.

فرمانده انتظامی فارس بیان کرد: با کار اطلاعاتی پلیس فتای فارس بعضی از اعضای این شبکه کلاهبرداری با اسامی جعلی در فضای مجازی در ۸ استان دیگر شناسایی و دستگیر و به شیراز منتقل شدند.

او با اشاره به اینکه هیچ کدام از اعضای این باند بصورت مستقیم با یکدیگر ارتباطی نداشته اند و رابط همه آنها منشی گروه بوده است،گفت: این گروه بعد از برداشت پول از حساب مردم سریعا آن را به ارز دیجیتال تبدیل می کردند که ردیابی آن سخت شود.

حبیبی عنوان کرد: براساس بررسی های پلیس فتا اطلاعات بانکی بیش از ۲۰ هزار کارت بانکی افراد در سراسر کشور توسط این باند به سرقت رفته که پلیس در حال حاضر تعدادی از این کارت ها را مسدود کرده است.

وی با بیان اینکه تنها در ۳۵ عدد از این کارت های بانکی بالای دو میلیارد تومان پول توسط این باند جابه جا شده گفت: پرونده این باند هنوز بسته نشده تا سایر اعضا نیز دستگیر شوند و با همکاری قضایی و تلاش پلیس فتا پول به سرقت رفته از مردم به حسابشان بازگشت داده شود.

فرمانده انتظامی فارس اظهار داشت: تنها در یکی از کارت های سرشبکه این باند ۲۳۳ هزار دلار پول دیجیتال وجود دارد.

حبیبی با تاکید به مردم که آگاهی خود را از فضای مجازی افزایش دهند تا در دام این گونه کلاهبرداران نیافتند،افزود: ۱۴ کارت اجاره ای در اختیار این گروه بوده که با آن پولشویی می کردند و مردم باید دقت داشته باشند که هرگز نباید کارت بانکی خود را در قبال پرداخت مبلغی اجاره در اختیار اشخاص دیگر قرار دهند.

وی شروع کار این باند را از ابتدای سال  ۹۸  دانست و گفت: براساس اطلاعات پلیس این گروه بزرگترین باند کلاهبرداری فیشینگ ایران است که تاکنون متلاشی شده است.

فرمانده انتظامی فارس ادامه داد: همه اعضای این باند که دستگیر شدند زیر ۲۰ سال سن دارند و تنها یکی از آنها ساکن استان فارس و سایر افراد از اهالی استان‌های دیگر هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برآورد مالی کلاهبرداری این باند گفت: هنوز برآورد کلی نشده اما شواهد حاکی از کلاهبرداری صدها میلیارد تومانی دارد.

فرمانده انتظامی استان فارس توصیه کرد: مردم برای انجام مراودات مالی در فضای مجازی توجه داشته باشند که در آدرس سایت مورد نظر حتما کلمه لاتین htpps درج شده باشد و هیچ کدام از این حروف نباید برداشته و یا جابه جا شده باشد و در ادامه آدرس سایت نیز شاپرک دات آی آر نیز درج شده باشد که نشان رسمی بودن سایت است و همچنین کاربران سعی کنند از صفحه کلید دیجیتال و لمسی برای انجام کارهای بانکی در فضای مجازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای پرداخت بانکی در فضای مجازی رمزی پایین صفحه اعلام می شود که باید در صورت رفرش تغییر پیدا کند و این کد امنیتی هرگز نباید ثابت باشد.

حبیبی اضافه کرد: قرار بوده بانک ها در سال جاری رمز پویا را برای مشتریان خود فعال کنند که اگر این کار انجام شود درصد امنیت حساب مردم بالا می رود که هنوز این طرح کامل فعال نشده است و باید سریعا برای آن اقدام شود.

فیشینگ Phishing به معنای تلاش برای یافتن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و مانند آنها از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و مانند آنها گفته می‌شود.

هنگامی که شخصی تلاش می‌کند دیگری را فریب دهد تا اطلاعات شخصی حساب یا کارتش را در اختیارش بگیرد یک حمله فیشینگ رخ می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.