مجتبی شکرانه روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد اسلحه کشف شده در ۶ ماهه اول سال گذشته  ۴۳۴ قبضه بوده است، همچنین در نیمه نخست امسال مقادیر قابل توجهی ادوات شکار و صید شامل دوربین ، کوله پشتی ، بی‌سیم ، چاقو ،  تورهای زنده‌گیری پرندگان ،  قفس نگهداری پرنده ، تور ماهیگیری ،  قمقمه آب و و سایل دیگر از شکارچیان کشف شده است .

وی همچنین از دستگیری ۳۹ نفر متخلف و کشف و ضبط ۳۵ قبضه سلاح در یک هفته اخیر خبر داد و گفت: در هفته اول مهرماه با تلاش و کوشش محیط بانان فارس تعداد ۳۹ نفر متخلف شکار و صید دستگیر و از آنها تعداد ۳۵ قبضه سلاح شامل ۲۷ قبضه سلاح مجاز و۷ قبضه سلاح غیر مجاز کشف و ضبط شد.

شکرانه بیان داشت: متاسفانه آمار تخلفات شکار و صید در استان فارس بالاست و این موضوع یکی از چالش های اساسی استان می باشد. تنها در شهریور ماه امسال ۱۲۵ متخلف زیست در استان فارس دستگیر شدند و از آنان تعداد۹۲ قبضه سلاح کشف و ضبط شده که شامل ۷۲ قبضه اسلحه مجاز ، ۱۸ قبضه اسلحه غیر مجاز و ۲ قبضه اسلحه جنگی بوده است.

همچنین مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس نسبت به شکار و صید غیر مجاز در این استان هشدار داد و  افزود: وجود فرهنگ شکار و شکارگری در میان اقوام مختلف و اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بی منطق از دلایل افزایش آمار تخلفات شکار به شمار می رود.

حمید رضا ظهرابی گفت: بایستی قدردان تلاش‌های محیط بانان استان باشیم که علی رغم تمام کمبودها و مشکلات به صورت شبانه روزی به گشت و کنترل و حفاظت از تنوع زیستی استان اهتمام دارند.

وی اضافه کرد : دستگیری این تعداد متخلف بیانگر عزم و اراده جدی محیط بانان استان در مقابله با تخلفات شکار و صید است.اما مقوله آموزش و فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردم در حفاظت از تنوع زیستی، از اصول اساسی حفاظت پایدار به شمار می رود ، هیچ برنامه ای صرفا با تکیه بر اقدامات سلبی نمی تواند موفقیت آمیز باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با تاکید بر اینکه هم راستا کردن منافع سایر ذینفعان با منافع حفاظت از تنوع زیستی اهمیت زیادی دارد افزود: متاسفانه تا کنون توفیق قابل توجهی در این حوزه به دست نیامده است.

ظهرابی اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد با جلب مشارکت مردم در حفاظت از حیات وحش الگوی پایداری از حفظ تنوع زیستی در استان فارس ارائه دهیم.

۶۱۱۳ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.