آیت الله لطف‌الله دژکام، پنج‌شنبه شب در آیین رونمایی از این سند که با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور انجام شد با اشاره به اینکه باید هم در تولید و هم توزیع نگاهمان معطوف به عدالت شود افزود: در بحث تولید اختلافی بر سر میزان حق طرفین بین بانک ها و فعالان اقتصادی وجود دارد که باید در بین آنها باید عدالت حاکم شود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم سرمایه نقشی ندارد و همانگونه که نمی‌توانیم بگوییم مدیر نقشی ندارد، باید سهم هر یک عادلانه مشخص شود اما برای مشخص کردن این سهم عادلانه هنوز به یک معیار و پایه نرسیده‌ایم.

آیت‌الله دژکام اظهار داشت: شاید نیاز باشد که مجامعی از اهل فن و دانش بنشینند و این سهم را مشخص کنند.

وی گفت: اینکه دلالی در کشور ما اینقدر ارزش پیدا می‌کند علتش این است که سهمش واضح نیست که همه اینها به مفهوم عدالت باز می‌گردد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: باید به مساله عدالت بیرون از غوغایی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه می‌افتد بپردازیم.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی نیازمند افزایش آگاهی‌های عمومی هستیم افزود: گاهی مردم ما حتی نسبت به حقوق ابتدایی خود در مسائل اقتصادی هم آگاهی ندارند و آنها را نمی‌دانند.

امام جمعه شیراز گفت: باید در بسط و توسعه آگاهی‌هایی که بایستی به مردم القاء شود بکوشیم که در اینجا قطعا نقش رسانه‌ها، مجامع علمی و دانشگاه‌ها بسیار برجسته می‌شود.

وی افزود: البته در کنار آگاهی‌های عمومی نیازمند آگاهی‌های مدیریتی نیز هستیم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: چیزی که امروز به عنوان یک مشکل در کشور با آن مواجه هستیم این است که برای اقتصاد مقاومتی یک مدل در جای دیگر دنیا که بخواهیم طبق آن عمل کنیم نداریم که این باعث شده بسیاری از کارهای ما جنبه آزمون و خطا پیدا کند.

وی گفت: ما فقط به توسعه نمی‌اندیشیم بلکه به مدلی هم مخصوص خودمان باشد فکر می‌کنیم و از این جهت یک کار سنگین است اما در آینده شاهد موفقیت‌های هرچه بیشتر خواهیم بود.

سامانه رصد سند پیشران توسعه فارس راه‌اندازی شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم گفت: هم اینک سامانه رصد و پیگیری سند پیشران توسعه استان نصب و راه‌اندازی شده و در همین ارتباط جلساتی را نیز برای توجیه رابطان دستگاه‌های اجرایی برگزار کرده‌ایم و هم اینک اطلاعات در این سامانه بارگذاری می‌شود.

یدالله رحمانی افزود: امیدواریم تمام مدیران استان و فرمانداران از این فرصت مناسب  برای حل مشکلات طرح‌های زیربنایی استان استفاده حداکثری کنند.

وی ادامه داد: در استان فارس در بحث بسته رونق تولید در سه سال گذشته به چهار هزار و ۷۰۸ طرح سه هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که منجر به تثبیت یا ایجاد ۳۱ هزار و ۱۶۰ فرصت شغلی شده است.

او افزود: همچنین در چهار سال گذشته ۸۱۱ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان تشکیل شده که این جلسات هفت هزار و ۵۰۰ مصوبه که ۶۰ درصد آنها اجرایی شده را به دنبال داشته و سایر مصوبات نیز در دست پیگیری است.

رحمانی تصریح کرد: همچنین در سال ۹۴ حدود درصد مشکلات و موانع پیش روی تولیدمربوط به حوزه تامین اجتماعی بود که این عدد در ۶ ماهه نخست امسال به سه درصد کاهش یافته است.
وی افزود: همچنین مسائل مربوط به سیستم بانکی از ۵۲ درصد به ۷۷ درصد افزایش یافته، مسائل مربوط به حوزه مالیاتی از ۲۷ درصد به ۹ درصد کاهش یافته و مسائل مربوط به دستگاه‌های خدمات‌رسان هم از سه درصد به ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

برخی قوانین در کشور متناسب شرایط جنگ اقتصادی نیست
رئیس کل دادگستری استان فارس هم ضمن تاکید بر لزوم اصلاح برخی قوانین یا تصویب قوانین در حوزه اقتصادی گفت: برخی قوانین در کشور متناسب با شرایط امروز که در جنگ اقتصادی قرار دادیم نیست.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی افزود: بسیاری از این قوانین برای شرایط عادی کشور وضع شده و ضرورت دارد که با اهتمام ویژه نمایندگان مجلس قوانینی متناسب با شرایط امروز کشور به فوریت مصوب شود.
وی، ضمن اشاره به مواجه بنگاه‌های با مشکلات اقتصادی و ناتوانی آنها در پرداخت بدهی‌هایشان افزود: بانک‌ها باید در چنین شرایطی همکاری خود را افزایش داده و تسهیلات مورد نیاز را به این واحدها پرداخت کنند.
طرح فشار حداکثری بانک‌ها بر تولید در حال نتیجه دادن است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم گفت: اگر طرح فشار حداکثری آمریکا به نتیجه نرسید، طرح فشار حداکثری بانک‌ها به تولید کشور در حال نتیجه دادن است.

جمال رازقی، مهمترین مشکل تولید را در کشور بانک‌ها دانست و افزود: به نظر می‌رسد بانک ها در کشور حکومت جداگانه دارند و مستقل حکومت می‌کنند.

وی ادامه داد: در استان فارس بانک‌های خصوصی حتی از شرکت در جلسه‌های شورای هماهنگی بانک‌ها و ارائه گزارش به استاندار خودداری می‌کنند.

او اظهار داشت: اگر قرار است اداره کشور را به بانک‌ها بسپاریم بهتر است که تولید را تعطیل کنیم.

رازقی اضافه کرد: نظام بانکی، تولید و صادرات کشور را هر روز در معرض فشارهای خود قرار داده‌ و هیچ کس هم حریف آن نیست و به رغم بخشنامه‌های مکرر استاندار فارس و رئیس کل دادگستری استان و دادستان آنها از ارائه قرارداد به فعالان اقتصادی هم خودداری می‌کنند.

وی افزود: در چنین فضایی چگونه انتظار داریم که در سال رونق تولید، تولید در کشور رونق بگیرد.
نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی
رئیس مجمع نمایندگان فارس هم گفت: برای تحقق و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کشور، در کنار نقش قوای حاکم، نقش مردم هم بسیار اساسی است.

محمد جواد جمالی نوبندگانی افزود: در چنین شرایطی اگر سبک زندگی مردم تغییر نکند و اگر بر اساس اسراف باشد این رویه با اقتصاد مقاومتی منافات دارد.

او ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد که در این زمینه به هر روشی در جامعه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی کنیم.

وی، همچنین خواستار عملیاتی شدن مصوبه اتصال استان فارس به دریا شد و آنرا در رشد و توسعه استان بسیار موثر دانست.

۶۱۲۲ / ۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.