مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که از هفتم مهرماه با حضور ۵۷ قصه‌گو در شیراز برگزار شد، سه‌شنبه ۹مهرماه با معرفی برگزیدگان راه یافته به جشنواره منطقه‌ای پایان یافت و از بین ۵۷ نفر که به این مرحله رسیدند ۱۷ نفر را برای شرکت در جشنواره یاد شده انتخاب کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با بیان اینکه رقابتی تنگاتنگ میان قصه‌گویان در گروه‌های سنی مختلف برقرار بوده است، عنوان کرد: اتفاق تازه جشنواره امسال استفاده از ارزیابان و داوران بخش نوجوان بود که با تعهد و تخصص به داوری قصه‌ها پرداختند.

زهرا افتخاری افزود: حضور نوجوانان قصه‌گو که با حس شادابی و سرزندگی با خلاقیت و نوآوری، رقابتی سالم را به تصویر کشیدند از ویژگی‌های این دوره جشنواره استانی قصه‌گویی بود.

وی با بیان اینکه ۲۶۰ نفر از قصه گویان این دوره از جشنواره در گروه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بودند، عنوان کرد: این قشر داستان‌های شیرین محلی و بومی را در سینه خویش حفظ و نگهداری می‌کنند و حضورشان در جشنواره به غنای آن کمک می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس به صبغه قصه‌گویی اشاره کرد و اظهار داشت: از نخستین بارقه‌های پدیداری داستان‌ها در صحنه تاریخ تا پیدایش سندبادنامه‌ها و منظومه های غنایی داستانی  فارس، داستان‌گویی به عنوان پدیده‌ای هم‌آوا نقشی در خور توجه در پرورش داشته است.

افتخاری عنوان کرد: داستان‌ها و قصه‌ها آوای آدمی را در وسعتی سبز می‌پرورانند و می رویانند آنچه را که شدنی است، آنجا که پیوند میان کلمه، تفکر، اندیشه و قلم برقرار می‌شود هنگامه داستان‌نویسی و قصه‌گویی است.

وی قصه‌گویان را پاسدار فرهنگ اصیل در مقابل فرهنگ مهاجم دانست و گفت: قصه‌گویان میان فرهنگ دیروز و امروز خلاقانه پل می‌زنند.

قصه‌های محلی در معرض خطرند 

در این آیین  ابوالقاسم فقیری نویسنده قصه‌های مردم فارس درباره کمرنگ‌شدن و فراموشی ‌قصه‌های محلی هشدار داد و گفت: هر ملتی قدیمی‌تر باشد، قصه‌های کهن‌تری دارد.

وی با بیان اینکه قصه‌ها یکی از جلوه‌های فرهنگ فارس هستند، ابراز داشت: حدود ۹۰ نفر در این زمینه در استان فارس صاحب کتاب هستند و همتی باید تا قصه‌های فارس بزرگ را گردآوری کنیم.

فقیری از مدیران کانون پرورش فکری فارس درخواست کرد که امکان آموزش مراحل جمع‌آوری قصه‌های فارس را به‌صورت علمی برای او فراهم کنند.

این نویسنده شیرازی بیان کرد: هیچ چیز جای قصه را نمی‌گیرد، قصه شیرینی ویژه خودش را دارد و شبیه چیزی نیست.

فارس همچنین میزبان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در آبان ماه جاری خواهد بود.
مرحله نهایی بیست‌و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پس از جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای، هم‌زمان با شب یلدای ۱۳۹۸ در تهران برگزار می‌شود.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.