انجمن قلب آمریکا میزان نمک مصرفی را برای افراد عادی روزانه ۶ گرم و افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی عروقی (فشارخون)، ۴ گرم مجاز می‌داند.

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز سه‌شنبه همزمان با هفته سلامت قلب با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات، مصرف نمک در شهر شیراز هفت برابر حد مجاز است گفت: همین موضوع باعث شده افراد ندانسته به بیماری پرفشاری خون وبه دنبال  آن به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شوند که عمده این دلیل مصرف نمک در نان و استفاده از غذاهای فرآوری شده است.

دکتر محمد جواد کجوری با بیان اینکه در استان فارس ۳۰ درصد علل مرگ ومیر افراد، بیماری‌های قلبی وعروقی گزارش شده گفت:  شروع بیماری عروق کرونر از سن ۱۰ سالگی است، در گذشته سن شروع  بیماری قلبی و عروقی در بین افراد ۴۰ تا ۵۰  سالگی بود اما امروز سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته و به سن ۳۵ سالگی رسیده است.

این پزشک متخصص قلب ، ژنتیک را عامل نخست و تعیین کننده در مبتلا شدن به بیماری قلبی و عروقی در بین افراد اعلام کرد و اظهار داشت: مصرف بی‌رویه فست فود، غذاهای چرب و کم تحرکی، عامل مهمی در شیوع این بیماری است  در حال حاضر، شایع‌ترین علت مرگ و میر،سکته قلبی است.

دکترکجوری بر لزوم آموزش موارد پیشگیرانه به خانواده‌ها و به ویژه کودکان تاکید کرد و افزود: آموزش و پیشگیری باید از سنین کودکی و نوجوانی آغاز شود، نباید با فرصت‌سوزی به شرایطی برسیم که بیماری قلبی ضربه مهلک خود را وارد کرده باشد و آنگاه به فکر پیشگیری باشیم.

فوق تخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز،  فرهنگ غلط و استفاده از تنقلات صنعتی، غذای شور و استفاده  نکردن از غذاهای سالم در بین کودکان و نوجوانان را عامل مهم این بیماری دانست و گفت: خانواده‌ها چندان توجهی به این موضوع ندارند و همین امر سبب می‌شود نوجوانان و سایر افراد خانواده زودتر از حد معمول به بیماری‌های عروقی مبتلا شوند.

او با  تاکید بر اینکه  خطر ابتلا بیماری قلبی و عروقی، از زمان شکل‌گیری یک جنین در رحم مادر ایجاد می‌شود، افزود:برای پیشگیری از ابتلا وکنترل این بیماری، مصرف سبزیجات، میوه و هم‌چنین ورزش کردن و استفاده از سایر غذاهای سالم توصیه می‌شود تا از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه اغلب روغن‌هایی که برای تهیه چیپس به کار می‌رود، بارها داغ شده و می‌جوشد و در آن ترکیبات سمی ایجاد می‌شود گفت: این امر می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر سلامت جسمی و رشد کودکان داشته باشد و استفاده از این نوع روغن‌ها در واقع به هلاکت انداختن کودکان و تزریق سم به بدن آنان است.

مدیر گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چاقی را به عنوان یک سندرم متابولیک و عوامل خطرساز برای بروز بیماری‌های قلبی عروقی اعلام کرد و افزود: این موضوع مقدمه‌ای برای گرفتار شدن به بیماری‌های قلبی است و باید از همان ابتدا آن را جدی گرفت و با آن مقابله کرد.

دکتر کجوری بیان کرد: در جامعه شاهد چاقی شکمی در بین مردان و چاقی پایین تنه در بین زنان هستیم و افراد هیچ‌گاه این تغییرات را جدی نمی‌گیرند، همین موضوع سبب می‌شود آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و هم‌چنین بیماری‌های کلیوی افزایش یابد.

هفته سلامت قلب از هفتم مهر ماه ۲۹ سپتامبر  روز جهانی قلب آغاز شده است .

۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.