دومین جلسه کمیته هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی شهرستان شیراز در سال ۹۸ با دستورکار پیگیری مصوبات و مناسب سازی اماکن ورزشی این کلانشهر روز پنج‌شنبه ۴ مهرماه جاری برگزار و بر لزوم ناسب سازی اماکن عمومی برای استفاده معلولان و جانبازان تاکید شد.

در این جلسه مدیران و نمایندگان دستگاه‌ها و ارگان‌های شهری شیراز اقدامات این نهادها را با هدف تسهیل در عبور و مرور معلولان،میانسالان و کودکان تشریح کردند و همچنین نماینده معلولان و روشندلان نیز مطالبات این قشر را به گوش مسئولان رساندند.

مشاوره معلولین در پروژه‌های شهری

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شیراز در دومین جلسه کمیته هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی شهرستان شیراز در سال ۹۸،گفت: این کمیته از سال ۹۳ با نظم و جدیت زیادی تشکیل و جلسات را بطور منظم برگزار کرده تا فرهنگ مناسب سازی اماکن و معابر به مطالبه عمومی تبدیل شود.

حمید آذرمی افزود: ظرف ۵ سال آینده بخش عظیم جامعه ما را سالمندان تشکیل می دهند و لازم است مناسب سازی به جد دنبال ،پیگیری و اجرا شود. قوانین موجود درباره حمایت از معلولان باید پیاده سازی شود و همه نهادهای عمومی و دولتی به وظایف‌شان در این خصوص عمل کنند.

آذرمی با بیان اینکه مقرر شده جلسات کمیته مناسب‌سازی شهرستان شیراز بصورت دوره ای در دستگاه های مختلف برگزار می‌شود،گفت: در حال حاضر برای شهردار هر منطقه شیراز یک مشاور معلول تعیین شده تا پروژه های شهری رصد و متناسب با توان استفاده معلولان اجرایی شود.

او در ادامه عنوان کرد:  در سال جاری، ۳۰ درصد امتیازات جشنواره شهید رجائی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مختلف درباره مناسب سازی اختصاص دارد.

تنها ۲۵ درصد ادارات مناسب سازی شده

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شیراز اضافه کرد: هم اکنون تنها ۲۵ درصد ساختمان‌ها و اماکن تحت اختیار دستگاه‌های دولتی شهرستان شیراز برای استفاده معلولین مناسب سازی شده است و جا دارد که حجم عظیم باقی مانده نیز توسط همه ارگانها پیگیری و انجام شود.

این جلسه در یکی از اماکن تحت اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان فارس برگزار شد که آذرمی دلیل آن را اینگونه بیان کرد: نقطه قوت جامعه معلولین ورزش است بگونه ای که با کمترین زیرساخت ممکن ورزشکاران معلول بیشترین مدال های ملی و بین المللی را کسب کرده اند.

وی اضافه کرد: برای ورزش افراد سالم سالانه میلیاردها تومان هزینه می شود اما ورزشکاران معلول با کمترین هزینه مدالهای رنگارنگ متعددی در تورنومترهای جهانی مانند پارالیمپیک کسب می کنند.

آذرمی اظهار داشت: قهرمانان ورزشی و مفاخر ملی زیادی من جمله ساره جوانمردی از دل جامعه معلولین استان فارس به دنیا معرفی شده است.

وی ادامه داد: به جز اماکن ورزشی باید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز برای استفاده معلولین مناسب سازی شود و در حال حاضر مشکلات بسیاری برای تردد این قشر در دانشگاه های سراسر استان فارس و شیراز وجود دارد.

شهر مناسب برای استفاده همه باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شیراز در ادامه این جلسه بر اجرای قوانین حمایت از جامعه معلولان در این شهرستان تاکید کرد و گفت: بیشترین جان باختگان ترافیکی کشور را استان فارس به خود اختصاص داده و چند برابر تعداد جان باختگان سالانه براثر حوادث ترافیکی مجروح و دچار معلولیت جسمی می شوند که لازم است شهر برای استفاده این قشر و همچنین کودکان و میانسالان نیز مناسب سازی شود.

آرش اسدپور افزود: هر پروژه عمرانی که در شهرستان شیراز اجرا می شود باید مناسب سازی در آن لحاظ شود که در این خصوص نقش دستگاه هایی نظیر شهرداری ها و اداراتی نظیر راه و شهرسازی و همچنین ارگانهایی که بیشترین ساخت و ساز را دارند بسیار پررنگ تر است.

اسدپور در ادامه عنوان کرد: کمیته مناسب سازی از سال ۹۳ تشکیل شده و باید امر مناسب سازی در همه پروژه های عمرانی و خدماتی که از این سال در شهرستان شیراز عملیات اجرایی آن آغاز شده رعایت شده باشد.

راه ورود معلولان به ادارات را باز کنید

وی اظهار داشت: همه دستگاه های اجرایی موظف هستند حداقل ساختمان‌ها و اماکن تحت اختیار خود را برای استفاده معلولین مناسب سازی کنند و ارگانها براساس این موضوع ارزیابی خواهند شد.

معاون فرماندار شیراز همکاری بین دستگاه های اجرایی برای مناسب سازی را مهم دانست و گفت: جزیره ای عمل کردن در این زمینه ی فایده است و تمام ارگانهای شهرستان شیراز موظف هستند مصوبات کمیته مناسب سازی را اجرایی کنند.

وی اضافه کرد: دسترسی معلولین به ورزشگاه های دولتی و خصوصی و ساختمان تمامی ارگان باید مناسب سازی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شیراز افزود: همه ایستگاه های اتوبوس درون شهری در شهرستان شیراز باید در سال جاری برای استفاده معلولین مناسب سازی و همچنین در هر منطقه شهرداری شیراز نیز یک پارک برای استفاده این قشر آماده شود.

نماینده معلولان فارس: وظیفه قانونی‌تان را در قبال ۴۰۰ هزار
معلول این استان انجام دهید

نماینده شورای هماهنگی تشکلات معلولان استان فارس نیز در ادامه این جلسه گفت: قانون مهمترین دستاورد اجتماعی است و همه دستگاه ها برابر قانون موظف اند که مناسب سازی را سرلوحه کار خود قرار دهند و این موضوع یک وظیفه است که باید به جد دنبال شود.

محمد مهبودی افزود: بیش از ۴۰۰ هزار معلول در سراسر استان فارس زندگی می کند که حدود نیمی از این جمعیت در شیراز ساکن هستند.

وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی شهرسازی در سال ۶۷ تدوین و همه موارد مناسب سازی در آن لحاظ شده و همچنین قانون جامع حقوق معلولان نیز در سال ۹۷ مصوب و به همه سازمان‌ها ابلاغ شده و براساس آن همه نهادها موظف هستند که اماکن را به نحوی احداث کنند که همه افراد جامعه من جمله معلولین بتوانند از آن بهره ببرند و برابر این قانون با متخلفین از اجرای آن برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شهر باید به گونه ای ساخته شود که همه به راحتی از آن استفاده کنند، اضافه کرد: بخش زیادی از افراد جامعه را معلولین،کودکان و سالمندان تشکیل می دهند در صورتی که امکان استفاده عادلانه از خدمات شهری و ... در شیراز برای این قشرها محیا نیست.

عزت نفسمان پس چه؟

نماینده شورای هماهنگی تشکلات معلولان استان فارس اظهار داشت: معلولان باید برای تردد در سطح شهر و استفاده از خدمات شهری از همشهریان و افراد سالم کمک بگیرند که این کار عزت نفس را از این قشر گرفته است زیرا زمینه استفاده بدون کمک گرفتن از دیگران برای آنها فراهم نیست.

وی ۱۰ تا ۱۵ درصد از جامعه را افرادی دانست که دچار معلولیت و یا جانباز هستند و گفت: باید سهم مناسب سازی فضای شهری برای معلولان در بودجه همه ارگانها لحاظ شود.

وی در ادامه ورزش را دوای درد معلولان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به دلیل فراهم نبودن شرایط برای معلولان از خدمات ورزشی در سطح شهر،ورزش برای این قشر گران تمام می شود و خدمتی لوکس به شمار می رود.

مهبودی توزیع عادلانه امکانات ورزشی در مناطق مختلف شیراز و استان فارس و خصوصا روستاها را مطالبه عمومی جامعه معلولان این استان عنوان کرد.

سخنان یک روشندل

خانم مختاری یکی از روشندلان حاضر در این جلسه گفت: بعضی از پیاده روهای شیراز به موزائیک های زرد رنگ راهنمای نابینایان مجهز شده که اصلا مناسب برای استفاده این قشر و استاندار نیست زیرا خطوط موجود در این موزائیک ها اغلب صاف و غیر استاندارد است.

وی ادامه داد: سالن ولایت در شیراز برای ورزش معلولان در نظر گرفته شده اما راه های ورود و خروج این مجموعه ورزشی برای معلولان و روشندلان مناسب سازی نشده و داخل این سالن نیز به فوم دیواره و سایر امکانات حفاظتی مجهز نیست و حتی خیابان های منتهی به این سالن ورزشی نیز ایمنی لازم برای تردد این قشر را ندارد.

وی اضافه کرد: معلولان و روشندلان شیرازی از ورزشگاه حافظیه و مجموعه ورزشی ۲۲ بهمن نیز استفاده می کنند اما شرایط این اماکن مناسب برای استفاده این قشر نیست و به همین دلیل بارها برای معلولان در این محل ها حوادثی مانند سقوط در کانال آب و ... رخ داده است.

حقوق‌مان نادیده گرفته شده

امرالله دهقانی، معلول و قهرمان چندین دوره پارالمپیک در رشته وزنه برداری و رئیس انجمن فرهنگی ورزشی معلولین شیراز نیز در این جلسه گفت: بیش از ۱۵۰ هزار نفر افراد دارای انواع معلولیت در شیراز زندگی می کنند که حقوقی دارند اما در بسیاری موارد این حق و حقوق رعایت نشده است.

دهقانی اظهار داشت: ۹۹ درصد اماکن ورزشی این کلانشهر بطور کامل برای استفاده معلولین مناسب سازی نشده است در صورتی که برابر قوانین این قشر می توانند بصورت رایگان از همه اماکن ورزشی عمومی تحت اختیار ارگان های دولتی و شهرداری ها استفاده کنند و باید این اماکن مناسب سازی باشد در صورتی که اکنون اینگونه نیست.

۹۸۷۳ /۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.