آیین کلنگ زنی ساخت خانه بهداشت روستای گردخون و امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با این  نیک اندیشان حوزه سلامت استان فارس، با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز،روز چهارشنبه  برگزار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آیین کلنگ زنی ساخت خانه بهداشت روستای گردخون گفت: دارایی انسان امانتی از سوی خداوند است که به انسان داده می شود تا بتوانیم از آن در راه خیر استفاده کنیم، اما کم هستند افرادی که از این امانت الهی در این مسیر استفاده کنند.

دکتر علی بهادر با تقدیر از مهندس سهراب شرفی نیک اندیش عرصه سلامت برای مشارکت در ساخت خانه های بهداشت در مناطق محروم استان فارس افزود: این کارهای خیر باعث می شود تا مشکلات بسیاری از سر راه مردم برداشته شود؛ کار خیر هرچه طولانی تر باشد اثرهای آن بیشتر است و اجر بیشتری به انسان می رسد.

او اضافه کرد: وقف تنها کاری است که خیر و برکت آن حتی پس از مرگ نیز شامل انسان می شود و ساخت مراکز بهداشت و درمان همیشه محلی برای خدمت به مردم است و مردم نیز دعاگوی نیک اندیشان عرصه سلامت هستند.

خانه های بهداشت؛ سرچشمه پیشگیری و سلامت در روستاها و مناطق محروم

مشاورعالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: امروزه در جامعه هرچه در عرصه پیشگیری هزینه کنیم در زمینه درمان بهره داری می شود و بیماران، کمتر با مشکلات درمانی مواجه می شوند، به همین دلیل تلاش وزارت بهداشت این است تا در زمینه پیشگیری گام برداریم و سرچشمه و مقدمه ابتدایی پیشگیری و سلامت، ساخت خانه های بهداشت در روستاها و مناطق محروم است.

دکتر سید منصور کشفی اضافه کرد: ۱۰ خانه بهداشت در ۱۰ منطقه شهرها و روستاهای محروم استان فارس با مشارکت این نیک اندیش ساخته می شود تا کمک شایانی در زمینه پیشبرد و ارتقای بهداشت و در نهایت کاهش عوارض، دردها و بیماری ها باشد.

او ابراز امیدواری کرد تا کلنگ زنی خانه بهداشت روستای گردخون مقدمه ای برای اجرای سایر پروژه های بهداشتی درمانی و مقدمه ای برای گسترش سلامت در جامعه باشد و در آینده بتوانیم استان پهناور فارس را از نظر سلامت و بهداشت، ارتقا دهیم.

دکتر عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این آیین گفت: امروز نخستین گام این هدف بزرگ برداشته شد و کلنگ ساخت یک خانه بهداشت در روستای گردخون در حاشیه شهر شیراز، زده شد. به تدریج ۹ خانه بهداشت دیگر نیز کلنگ زنی می شود تا کار ساخت آنها انجام شود.

وی با تقدیر از نیک اندیشان استان و مجمع خیرین تامین سلامت استان فارس، توجه آنها به موضوع بهداشت و پیشگیری را مهم و ارزشمند برشمرد.

معاون بهداشت دانشگاه یکی از مسایل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد را موضوع پیشگیری دانست و ادامه داد: پیشگیری، هزینه ها را کاهش می دهد و نیاز به امکانات بیمارستانی پیشرفته را کم می کند.

دکتر همتی اضافه کرد: در یک خانه بهداشت خدماتی به مادران باردار، کودکان زیر پنج سال، واکسیناسیون و الگوهای تغذیه ای، سلامت روانی و اجتماعی ارایه می شود که می تواند در پیشگیری از این معضلات بسیار موثر باشد.

او افزود: در چند سال گذشته با اتفاقات خوبی که در موضوع تحول سلامت پیش آمده است، خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت ساخته شده یا در حال ساخت است یا کلنگ زنی آنها انجام شده است که تعدادی از آنها به دلیل مسایل مختلف نیمه کاره است، بنابراین از نیک اندیشان عرصه سلامت دعوت می شود تا در تکمیل و بهره برداری این پروژه ها مشارکت داشته باشند و در این امر خیر و مهم سهیم شوند.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به مصوب شدن تعدادی خانه بهداشت و مرکز خدمات جامع سلامت پس اجرای طرح تحول سلامت که آماده کلنگ زنی و آغاز ساخت است، از خیرین سلامت برای مشارکت در این پروژه ها دعوت کرد.

دکتر همتی گفت: حدود ۳۰۵ طرح آغاز شده که حدود ۲۵۰ پروژه آماده شده و حدود ۵۰ پروژه نیمه کاره مانده و با مشکلات اعتباری مواجه شده و آماده سرمایه گذاری خیرین و امضای تفاهم نامه برای ساخت و تکمیل و مشارکت در این کار خیر است.

نیک اندیش عرصه سلامت هم که با امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کار ساخت ۱۰ خانه بهداشت در ۱۰ نقطه محروم استان فارس را بر عهده گرفته است، گفت: افتخار می کنم که به عنوان یک عنصر کوچک از جامعه بتوانم سهمی کوچکی که بر دوشم گذاشته شده را انجام دهم.

سهراب شرفی  اظهار امیدواری کرد این پروژه ها به زودی به بهره برداری برسد و افزود: وظیفه و رسالت خودم دانستم تا بخشی از تعهدی که به جامعه دارم را بتوانم به گونه ای انجام دهم و برای جامعه موثر واقع شوم، به همین دلیل تصمیم گرفتم تا ۱۰ خانه بهداشت در جاهایی به ویژه مناطق حاشیه نشین شهر یا روستاها که نیاز جامعه است، ایجاد شود تا خدمات ارزنده ای به مردم این مناطق ارایه شود.

این نیک اندیش سلامت ادامه داد: خانه بهداشت می تواند در روند توسعه سلامت نقش موثری داشته باشد، زیرا خانه های بهداشت در جاهایی ساخته می شود که امکانات وسیع بیمارستانی وجود ندارد، بنابراین نیت کردم تا ده خانه بهداشت در هر منطقه از استان که نیاز است، احداث و به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شود تا نیاز بخشی از جامعه برطرف و خدمات ارزنده ای به جامعه تقدیم شود.

شرفی از اختصاص حدود سه میلیارد تومان برای ساخت و بهره برداری از این ۱۰ خانه بهداشت، خبر داد.

روستای گردخون یکی از روستاهای محروم شیراز است و حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و با توجه به فاصله تا شهر شیراز و مهاجرپذیر بودن این منطقه، یکی از مهمترین مناطق روستایی نیازمند خدمات سلامت است .

۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.