مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان  روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  این نشان هر سال در کنگره استروک اروپا، به مراکز واجد شرایط اهدا می شود که هدف آن فراهم کردن پشتیبانی عملی از بهبود کیفیت درمان و مراقبت از سکته مغزی در سطح جهان، شناسایی و معرفی بهترین تجربه ­ها در مراقبت از سکته مغزی در سطح جهان و به اشتراک گذاشتن این تجارب است.

دکتر سید عبدالرضا قریشی خاطرنشان کرد:  نتیجه این اقدامات کاهش کلی بار بیماری استروک در جهان از طریق ارائه بهترین درمان در فاز حاد سکته مغزی، بهبود عاقبت بیماران مبتلا شده  و جلوگیری از عود سکته مغزی در این بیماران که خود هدف نهایی ESO-Angel Award (جایزه  انجمن استروک اروپا) است.

وی اظهار داشت: ورود به برنامه  (جایزه  انجمن استروک اروپا)   از طریق مشارکت مراکز درمان سکته مغزی در برنامه­ های ثبت  اطلاعات بیماران در سامانه ­های مورد تائید انجمن استروک اروپا نظیر SITS و RESQ می­ باشد که امکان شرکت واحد درمانی سکته مغزی بیمارستان ولیعصر زنجان نیز  به واسطه حضور در SITS  ثبت مهیا گردید.

وی اظهار داشت: SITS یک موسسه غیر انتفاعی، پژوهشی، مستقل و بین المللی است که پایگاه آن در موسسه کارولینسکا سوئد  است که  یک ابتکار حرفه ­ای پزشکی در جهت اجرای ایمن درمان سکته مغزی در بالینی با دیدگاه کاهش بار جهانی سکته مغزی می­ باشد و و در واقع  این برنامه به مقامات کمک می کند  تا به درمانهای جدید نظارت و دستورالعمل­ های جدید را ابلاغ و ارزیابی کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بر این مبنا،  یکهزار و ۶۰۰ استروک یونیت از ۹۰ کشور از سرتاسر جهان اطلاعات مربوط به بیش ۲۰۰ هزار  بیمار سکته مغزی را تا کنون در این برنامه ثبت کرده اند که منجر به خروج بیش از ۵۰ مقاله بین المللی از آن شده است.

وی اضافه کرد: واحد  درمانی سکته مغزی بیمارستان ولی عصرزنجان  از سال ۲۰۱۶ تا کنون اقدام به ثبت بیش از  سه هزار  بیمار در این سامانه  کرده  است که با عمل پروتکل­ های سخت گیرانه بهبود کیفیت و مشارکت در برنامه Angels Award موفق به دریافت گواهی کیفیت  در بالاترین سطح آن، و نشان در سال ۲۰۱۹ شد.

قریشی افزود: از ۲ هزار  بیمارستان شرکت کننده از سراسر جهان در برنامه SITS، از سال ۲۰۱۶ تاکنون فقط ۶۲ مرکز موفق به دریافت نشان الماس  شده اند که نام آن­ها برای همیشه در وب سایت ESO ثبت شده و واحد درمانی سکتع مغزی زنجان نیز تنها مرکز ایرانی است که تا کنون موفق به دریافت این نشان گردیده است.

وی یادآوری کرد: طبق آخرین گایدلاین درمانی سکته حاد مغزی مشارکت در برنامه­ های ثبت اطلاعات بیماران استروک، به منظور پایبندی به گایدلاین­ های درمانی ارائه شده و به منظور روند بهبود مستمر و بهبود عاقبت  بیماران  توصیه  شده است.

سکته مغزی دومین عامل مرگ ایرانیان در تمامی سنین، شایعترین عامل ناتوانی بزرگسالان و از همه مهمتر اینکه این بیماری قابل درمان است.  
درمان و پیشگیری از عوارض سکته مغزی در زمان طلایی ۴.۵ ساعت پس از سکته ممکن است، چرا که هر دقیقه حدود ۲ میلیون و در یک ساعت حدود ۱۲۰ میلیون سلول مغزی از بین می روند.  

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.