دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اعلام اینکه شهرک‌های صنعتی مشترک آزاد در مرزهای مشترک دو کشور راه‌اندازی خواهد شد، گفت: در فاز نخست، شهرک‌های اروند و پرویزخان عملیاتی می‌شود .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، سید حمید حسینی چهارشنبه ٩ مرداد در جلسه بررسی موانع و مشکلات فراروی تجار و صادرکنندگان استان فارس که با حضور مشاور معاون اول رئیس جمهوری در شیراز برگزار شد، گفت: سال گذشته فرصت‌هایی از بازار عراق، سوریه، قطر و افغانستان ایجاد شد که از فرصت بازار عراق به خوبی استفاده کردیم .

وی با یادآوری اینکه استفاده از فرصت بازار عراق موجب شده تا امروز صدها شغل در ایران به صادرات این کشور وابسته باشد، افزود: زیرساخت‌های عراق به کلی نابود شده و نیاز به بازسازی دارد .

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: زیرساخت‌های نیروی انسانی عراق دچار تزلزل شده و با جنگ تعداد قابل توجهی از نیروهای متخصص، این کشور را ترک کرده‌اند .

حسینی خاطرنشان کرد: هنوز امنیت کامل در عراق برقرار نشده و فضا برای حضور سرمایه گذار خارجی آماده نیست، علاوه بر آن فضای نامساعد کسب و کار و بروکراسی در این کشور، فرصت خوبی برای ایران ایجاد کرده است .

به گفته وی، نمودار تجاری ایران و عراق روند صعودی را نشان می‌دهد و در حال حاضر ایران رتبه اول صادرات به عراق را دارد و پس از ما چین و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند .

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بازار عراق به اندازه سه بازار عمان، قطر و سوریه است و بهترین فضا برای صادرات واحدهای کوچک صنعتی کشور به وجود آورده، عنوان کرد: در حال حاضر ٩ هزار کالا به عراق توسط دو هزار صادرکننده ایرانی، صادر می‌شود .

حسینی همچنین یادآور شد که بازار عراق یک بازار ٦٥ میلیارد دلاری وارداتی است و ٢٥ درصد سرمایه گذاری پیش‌بینی شده برای بهسازی و نوسازی عراق در بخش تولید مسکن خواهد بود .

وی افزود: جمعیت عراق تا سال ٢٠٠١٨،  نزدیک به ٣٨ میلیون نفر اعلام شد که ٦٥ درصد ازجمعیت آنها زیر ٢٥ سال است و به شدت مصرفی، جوان و تنوع طلب هستند .

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین با بیان اینکه تزانزیت به عراق به طور جدی در حال پیگیری است، گفت: این موضوع راه ما را به بازار سوریه و لبنان در شرایط تحریم باز می‌کند و ٥٥ ساعته از تهران به لبنان میرسیم .

حسینی همچنین این نوید را به صادرکنندگان جدید به عراق داد که در کنار ارائه اطلاعات و ارتباطات، لایی گری در بازار پیچیده عراق برای صادر کنندگان انجام خواهد شد .

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: با حذف مُهر ویزا، تعاملات ایران و عراق دوطرفه و پررنگ تر شده است .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.