رئیس سازمان نظام مهندسى کشور معتقد است که تعادل بین تولید مسکن و نیاز به مسکن منجر به کاهش قیمت مسکن خواهد شد.

فرج الله رجبى در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به کاهش 10 تا 15 درصدى قیمت مسکن در مناطق مختلف گفت: درحالى کاهش قیمت مسکن را تجربه کرده ایم که ناشى از افزایش حباب گونه قیمت مسکن بوده است که به صورت سیستمى نیست.

وى معتقد است به طور حتم کاهش قیمت مسکن تحت تاثیر تولید برنامه ریزى شده خواهد بود و اولین گام در نظر گرفتن نیاز سالانه به مسکن است.

رجبى با بیان اینکه سالانه نیاز به تولید 900 هزار واحد مسکونى است، تصریح کرد: از سال 95 تاکنون از این نیاز عقب نشینى کرده ایم و 15 هزار واحد طى این 3 سال از نیاز به مسکن کمتر تولید شده و عقب هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسى کشور افزود: باید برنامه ریزى شود که با ساخت مسکن جدید و در بافت فرسوده به حد نیاز برسیم.

آمار واحدهاى خالى از سکنه میدانى و واقعى نیست

رجبى همچنین پیرامون آمارهاى ارائه شده از واحدهاى خالى از سکنه مى گوید: آمار میدانى از این خانه ها وجود ندارد و آنچه گفته مى شود برآورد است که این واحدها یا خانه هاى سطح بالا با مشترى خاص هستند و اگر با این تعداد مسکن خالى باشد باید با تسهیلاتى بانکى بین متقاضى و فروشنده برنامه ریزى شود که این تسهیلات متناسب با قیمت واحدها باشد.

وى‌خاطرنشان کرد: آنچه از واحدهاى خالى از سکنه گفته مى‌شود منطقى نیست؛چرا که اساسا سازندگان علاقه‌اى ندارند که پول ساخت مسکن به رهاسازى ختم شود و سازندگان حرفه اى بیشتر به دنبال سودآورى هستند و خانه اى را نمى سازند که رها باشد.

تاثیر سرانگشتى کاهش نرخ ارز بر قیمت مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس تعادل بین تولید و نیاز به مسکن را عاملى براى کاهش قیمت مسکن دانست که اگر مدیریت شود مى توان قیمت مسکن را مدیریت کرد.

رجبى همچنین در خصوص تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت مسکن افزود: کاهش نرخ دلار تاثیر میان مدت بر قیمت مسکن دارد و باید دید که این کاهش چه تاثیرى بر قیمت مصالح دارد و گرچه به صورت سرانگشتى تاثیر دارد اما میزان دقیق آن مشخص نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.