براساس آنچه برخی کارشناسان به ایرنا گفته اند، سقوط سنگی عظیم از بالای دروازه قرآن شیراز مساله ای محتمل است که حتی یک شوک ناشی از زلزله ای با ریشتر کم هم قادر است این سنگ 60 تنی را از بالای کوه بر سر دروازه قرآن شیراز فرود آورد و فاجعه دیگری را به این کلانشهر تحمیل کند.
سیلاب پنجم فروردین 98 منجر به کشته شدن 21 نفر و مصدومیت ده ها نفر شد.
تنها چند روز بعد از این حادثه ، انتشار تصاویری مبنی بر ناپایداری قطعه سنگ بزرگی در ارتفاعات مشرف بر آرامگاه خواجوی کرمانی و دروازه قرآن در شبکه های اجتماعی، موجی از نگرانی های جدید در زمینه احتمال بروز فاجعه ای دیگر در این محل برانگیخت.
تصاویر این سنگ به سرعت بین کاربران شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و این مساله سبب شد که مسئولان امر نیز برای رفع این مشکل به تکاپو بیفتند و رصد وضعیت این منطقه در دستور کار نیروهای متخصص ارگان های مختلف و مدیریت شهری قرار گرفت.
جلسه مدیریت بحران استانداری فارس در فروردین ماه 98 در این زمینه تشکیل و اعلام شد که سریعا نسبت به ایمن سازی این منطقه با رعایت همه مسایل ایمنی کاربری های پایین دست و ایجاد محدودیت عبوری با اخذ مشاور ذی صلاح در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام شود.
با توجه به وزن سنگین این تخته سنگ و وجود سنگ ها و شکاف های دیگر در دل کوه مشرف به دروازه قرآن و اینکه به گفته کارشناسان امر هر نوع شوکی می تواند عاملی برای سرنگونی این تخته سنگ باشد،هرگونه کوتاهی و تعلل در رسیدگی به وضعیت ناایمن این محل جدای از تبعات مالی و تخریب میراث تاریخی و فرهنگی شیراز می تواند تهدیدهای جانی سنگینی نیز در پی داشته باشد.

**وضعیت تخته سنگ
یک کارشناس و متخصص زمین شناسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این سنگ در بالای دروازه قرآن و به شکل طاقدیس شمال غربی قرار گرفته و دره ای بصورت عرضی ده درجه شمال شرق در کنار آن واقع شده و در بلوک غربی این دره که این سنگ قرار دارد واکنش ها و خورد شدگی ناشی از فعالیت گسل و ترک های موازی با طول های زیاد مشاهده می شود که بارندگی ها و نیروی کششی موجود بر عمیق تر شدن درزها تاثیر داشته است.
وی که خواست نامش فاش نشود، مساحت سطح بالایی این سنگ را 8.5 و سطح پایین آن را 9.5 متر مربع عنوان کرد و افزود: قسمت زیرین این سنگ ناهموار است اما مرکز آن روی شیب لایه کوه واقع و فشار ناشی از آن باعث شده که این لایه کمی خرد و براثر مرور زمان پایین افتادگی پیدا کند و از ضخامت لایه زیرین این سنگ نیز تا اندازه ای کاسته شده است.
او ادامه داد: در حال حاضر این سنگ وضعیت پایداری دارد اما بروز یک زلزله با ریشتر کم نیز می تواند به عاملی برای فرو ریختن این سنگ تبدیل شود.
وی وزن این سنگ را حداقل 60 تن و حداکثر 67 تن تخمین زد و اضافه کرد: این سنگ امکان آن را دارد که با یک شوک به راحتی فرو بریزد و حتی اگر ترسالی امسال نیز ادامه داشته باشد ممکن است موجب فرو ریختن این قطعه سنگ بزرگ شود و این در حالی است که شیب لایه 17 درجه به سمت جنوب غرب مایل به شیب دامنه این سنگ را فعلا نگه داشته است.
این متخصص زمین شناسی گفت:سرنگون شدن این قطعه سنگ با توجه به اینکه این سنگ در بالای دروازه قرآن واقع شده قطعا تخریب این اثر تاریخی را رقم خواهد زد.
در حال حاضر پارکی که در مجاور آرامگاه خواجوی کرمانی و در دامنه کوه واقع شده به دلیل ناایمن بودن وضعیت این سنگ تعطیل شده است.

** راه حل چیست؟
این زمین شناس پیشنهاد داد: بهترین راه حل برای رفع خطرات ناشی از وجود این سنگ، زیرسازی و پایداری آن و در نهایت خرد کردن این سنگ است.
این متخصص عنوان کرد: سایر نقاط این دامنه نیز باید پایدار شود و بهتر است بصورت پلکانی و با استفاده از بتن مسلح تمام این دامنه ایمن سازی شود.

** شهرداری مجری شد
فرماندار شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از روز نخست که موضوع ناایمن بودن سنگ بالای دروازه قرآن مطرح شد پیگیری این موضوع بوده ایم و تثبیت و مهار این سنگ به شهرداری شیراز واگذار شد.
محمدرضا امیری افزود: مدیریت بحران استانداری فارس نیز جلسه ای را برای پیگیری وضعیت این سنگ برگزار کرد و تصمیم گرفته شد که با توجه به نظر کارشناسان امر برای تثبیت سازی وضعیت این سنگ و ایمن سازی این منطقه اقدام شود.
وی ادامه داد: این تخته سنگ در محل ورودی اصلی شهر شیراز و در منطقه ای گردشگری و مشرف به دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی واقع شده لذا برای برداشتن آن مطالعات کارشناسی و تخصصی کافی نیاز است.
وی با اشاره به انجام اقدامات اولیه برای تثبیت وضعیت این سنگ گفت: بعد از بارندگی های شدیدی که منجر به جاری شدن سیلاب در شیراز شد کارهای اولیه در خصوص تثبیت وضعیت این سنگ صورت گرفت اما در نهایت باید این محل بطور کامل ایمن سازی و از وجود این سنگ پاک شود.

** ایمن سازی آغاز شده، مدت پایان 10 روز
مدیر کل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قرارداد تثبیت و ایمن سازی سنگ بالای دروازه قرآن با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شد و اکنون کارهای مقدماتی جابه جایی این سنگ در حال انجام است.
علیرضا نثاری افزود: این سنگ و محوطه اطراف آن نخست ایمن سازی و در مرحله بعد با رعایت همه مسائل، خرد و بطور کلی برداشته می شود.
نثاری ضمن اعلام خبر شروع عملیات اجرایی ایمن سازی محل دروازه قرآن ازچهارروز گذشته(اول هفته ای که با 16 اردیبهشت آغاز شد) گفت: اکنون پیمانکار این پروژه در حال ساخت دیواره ای محافظ است که اگر به هر دلیلی تکه های سنگ در این محل فروریخت جلو ورود آن به محوطه دروازه قرآن و خیابان گرفته شود.
وی عنوان کرد: عملیات اجرای این کار حداکثر تا 10 روز آینده به اتمام خواهد رسید و محوطه دروازه قرآن از وجود این سنگ ناایمن کاملا ایمن سازی خواهد شد.
9873 /1876
گزارش از محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.