به گزارش ایرنا علی اصغر میرباقری فرد شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی اعضای هیات علمی دانشکده‌های علوم انسانی و هنر دانشگاه شیراز، ضمن تبیین ضرورت شکل‌گیری شورای توسعه علوم انسانی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: تولید علم و ارائه یافته‌های علمی از یک سو و رویکرد فناورانه و کاربردی از سوی دیگر دو شاخصی هستند که از آنها به عنوان ملاک سنجش در حوزه علم و فناوری یاد می‌شود.
دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم اظهار داشت: از حدود 4 و نیم میلیون دانشجوی کشورهم‌اکنون نزدیک به 2 میلیون و دویست هزار نفر در رشته های علوم انسانی و هنر مشغول تحصیل هستند که این میزان برابر 58 درصد از کل دانشجویان است.
وی ادامه داد:همچنین از حدود 55 هزار نفر اعضای هیات علمی کشور، بالغ بر 24 هزار نفر را اعضای هیات علمی علوم انسانی و هنر تشکیل می دهند که برابر 37 درصد اعضای هیات علمی کشور است.
میرباقری فرد با استناد به این آمار نتیجه‌ گیری کرد که مقایسه درصد دانشجویان و اعضای هیات علمی رشته های علوم انسانی و هنر نشان‌ دهنده توزیع نامتوازن درصد استاد و دانشجو در این رشته‌هاست.
دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم وفناوری درباره انتشار مقالات در این حوزه‌ها نیز گفت: 95درصد مقالات رشته های علوم انسانی و هنر در ISC و 5 درصد آنها در ISI قرار دارد و این نمایانگر آن است که در حوزه نشریات خارجی وضعیت مطلوبی نداریم.
وی با بیان اینکه وضعیت رشته های علوم انسانی و هنر در حوزه فناوری نامطلوب است، بیان کرد: این در حالی است که زیرساخت‌ها و منابع انسانی فراوانی در این زمینه فراهم است.
این مقام وزارت علوم اظهار داشت: هر سال 15هزار مقاله در حوزه علوم انسانی و هنر در کشور منتشر می شود که شامل 7 تا8 هزار رساله دکتری و 70 تا 80 هزار پایان نامه ارشد در دانشگاه های سراسر کشور است اما از هیچ‌یک از این فرصت‌ها استفاده مطلوبی نمی‌شود.
دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم اضافه کرد: حجم قابل توجهی از این رساله ها و پایان نامه ها در کتابخانه ها تا ابد مدفون می شود و جز فارغ التحصیل کردن دانشجویان، هیچ فایده ای ندارند.
میرباقری فرد با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش ها و رویکردها، چالش محور کردن پژوهش ها ، ایجاد رویکرد کاربردی و پاسخگویی به نیازهای جامعه، بیان کرد: این موارد باید به عنوان گفتمان غالب اعضای هیات علمی دانشگاه ها درآید؛ چراکه مهمترین مسائل جامعه مربوط به علوم انسانی است.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.