به گزارش خبرنگار ایرنا امیرحسین جمشیدی، شنبه در نشست هم اندیشی کارگاه مسابقه طراحی و ساخت (معماری) قوام الدین شیرازی، افزود: پس از داوری آثار یاد شده، 30 طرح برای مرحله دوم برگزیده شد که در نهایت با نظر داوران هشت طرح به مرحله نهایی و اجرا راه یافت.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس و دبیر مسابقه معماری قوام‌الدین شیرازی اظهار داشت: اجرا و ساخت هشت اثر برتر این مسابقه از پنجم اردیبهشت 98 در گذر قوام الدین شیراز کلید خواهد خورد.
جمشیدی، با بیان اینکه هشت اثر برتر شامل طراحی تجهیزات تفریحی و بازی کودکان است، گفت: پس از اجرا و ساخت این طرح‌ها ،چهار طرح در مناطق کمتر برخوردار شیراز و چهار اثر دیگر در استان کرمانشاه نصب و راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به وقوع زلزله 7.3 ریشتری که بیست و یکم آبان سال 96 در استان کرمانشاه رخ داد، عنوان پنجمین دوره مسابقه معماری قوام الدین شیرازی 'بازی کردن بعد از 7.3' انتخاب شده و محور این دوره از رقابت ها، طراحی فضای بازی و سرگرمی بعد از وقوع حوادثی مخرب نظیر زلزله است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس و دبیر این جشنواره ادامه داد: قبل و همزمان با مرحله اجرایی این دوره از مسابقه قوام الدین، کارگاه‌های آموزشی نیز در گذر قوام الدین شیرازی و مقابل باغ عفیف آباد پیش بینی شده است.
جمشیدی اضافه کرد: این مسابقه از پنج سال قبل با برنامه ریزی سازمان نظام مهندسی فارس در کلانشهر شیراز آغاز به کار کرد و با حمایت‌ شهرداری، شورای اسلامی شهر شیراز و استانداری فارس تا کنون ادامه یافته است.
وی، تاثیرگذاری جامعه معماری در شهر و برگزاری رویدادهای شهری برای تاثیر در پویایی و نشاط اجتماعی را 2 هدف از برگزاری این رویداد برشمرد و گفت: از ابتدای برگزاری این رویداد، گذر مقابل باغ عفیف آباد شیراز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد که با همکاری چهارمین دوره شورای اسلامی این شهر، این گذر به نام قوام الدین شیرازی نامگذاری شد.
او بیان کرد: سه دوره از این مسابقه به صورت تخصصی و به شکل استانی برگزار شده است اما به سبب استقبال متخصصان معماری، از دوره چهارم این رویداد ابعاد ملی پیدا کرد و امیدواریم در سال های آینده، سطح آن به بین المللی ارتقا یابد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس و دبیر پنجمین دوره مسابقه معماری قوام الدین شیرازی همچنین با اشاره به غیبت نماینده سازمان نظام مهندسی این استان در این نشست که در حوزه تخصصی معماری است، گفت: موسس و برنامه ریز اصلی این رویداد، سازمان نام برده است اما حتی نماینده این نهاد در جلسه سیاستگذاری مسابقه قوام الدین شیراز حضور ندارد.

**مسابقه قوام الدین برند بین المللی شیراز شود
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه بیان داشت: این ظرفیت وجود دارد که مسابقه معماری قوام الدین شیرازی در سال های آینده در سطح جهانی برگزار و برند بین المللی این شهر شود.
سولماز دهقانی، همچنین پیشنهاد تغییر زمان برگزاری این رویداد را از اردیبهشت به فصل پاییز را مطرح کرد و گفت: رویدادهای متعددی از جمله هفته شیراز در اردیبهشت ماه در این شهر برگزار می شود و با توجه به این موضوع، برای برقراری توازن می توان در سال های آینده زمان برگزاری مسابقه قوام الدین شیرازی را به پاییز موکول کرد.
قوام الدین معمار شیرازی و برادرش غیاث الدین، هر 2 از معماران بنام دوره تیموریان بودند. تیموریان از سال 771 تا سال 911هجری قمری به مدت 140سال حکومت کردند.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.