محمدرضا هاجری چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یخچال، تلویزیون، گاز، ماشین لباسشویی، آبگرمکن، جاروبرقی، بخاری، فرش و پتو از اقلامی است که بیشترین کمک های مردمی به سیل زدگان محله سعدی را تشکیل می دهد.
وی افزود: مردم شیراز در کمک به اعضای آسیب دیده محله سعدی سنگ تمام گذاشتند و اگر کمک‌ها به همین صورت ادامه پیدا کند همه نیازهای این مردم تامین خواهد شد.
مسئول شورای فرهنگی ورزشی شهرک سعدی شیراز با اشاره به بهبود نسبی وضعیت زندگی ساکنان محله سعدی پس از سیل ششم فروردین ماه جاری گفت: آنچه امروز در این محله دیده می‌شود، حاصل تلاش‌های استانداری فارس، ستاد بحران، خیرین، جوانان بسیجی، جمعیت هلال احمر، بهزیستی، ستاد بحران، اعضای شورای شهر، شهرداری و شهردار شیراز و شهردار منطقه 3 این شهر بوده است که با حضورشان روند کمک رسانی را تسریع کردند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون مرمت و بازسازی منازل و تامین وسایل زندگی در دستور کار قرار گرفته است و با اقدامات صورت‌گرفته تاکنون بیش از 70 درصد وسایل مورد نیاز آسیب دیدگان تامین شده است.
عضو شورای سابق شهر شیراز با اشاره به کارشناسی ها و بررسی های صورت گرفته در خصوص نیازهای ساکنان گفت: کمک های مردمی با توجه به میزان آسیب دیدگی منازل و اسباب و اثاثیه منزل تعلق می گیرد؛ برای مثال ممکن است یک خانواده تنها به یخچال نیاز داشته باشد و خانواده دیگر به همه لوازم زندگی. تمام این مسائل بررسی شده و با رعایت عدالت و نیازسنجی اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
هاجری با اشاره به تمهیدات صورت گرفته از سوی دولت برای کمک به سیل زدگان محله سعدی، نسبت به شتاب بخشی به اعطای این کمک ها از جمله پرداخت تسهیلات ابراز امیدواری کرد.
وی در ادامه گفت: در سیل ششم فروردین ماه همه نهادها، گروه‌ها و مردم به یاری شتافتند؛ چراکه امروز زمان دستگیری است نه مچ گیری و مردم ما به همدلی نیاز دارند.
مسئول شورای فرهنگی ورزشی شهرک سعدی شیراز در ادامه با اشاره به اقدام های صورت گرفته توسط دستگاه ها، نهادها و گروه های مردمی و نظامی برای امدادرسانی به مردم سیل زده این منطقه گفت: 280 باب خانه در سیل اخیر دچار آبگرفتگی و در این میان، پنج باب خانه به صورت کامل تخریب شد و دیگر خانه ها بین پنج تا 100 درصد آسیب دید.
هاجری با اشاره به آبگرفتگی منازل و از بین رفتن لوازم خانگی شمار زیادی از مردم گفت: پس از وقوع سیل، همه افراد آسیب دیده در نقاط امن اسکان داده شدند.
وی تأکید کرد: با وجودی که شهرک سعدی از چهار مسیر در محاصره سیل بود، نه تلفات جانی داشت و نه حتی آسیب دیدگی و حتی یک چادر امدادی هم در این منطقه مستقر نشد؛ زیرا افراد در مساجد و منازل دیگر شهروندان منطقه که به دور از سیل بودند، مستقر شدند.
** عملیات ساخت و ساز منازل آسیب‌دیده آغاز می‌شود
هاجری درباره مرمت و بازسازی منازل تخریبی نیز عنوان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته شهرداری اعلام کرده است که مصالح لازم را در اختیار خواهد گذاشت و بسیج سازندگی نیز عملیات ساخت را برعهده گرفته است و این عملیات از پنجشنبه 22 فروردین ماه در محله سعدی آغاز خواهد شد.
وی با بیان این که از منظری دیگر باید آسیب های زیربنایی را نیز جبران کرد، خاطر نشان ساخت: این بدان معناست که با جاری شدن احتمالی سیل بعدی همین اتفاق مجدداً تکرار خواهد شد؛ مگر اینکه بر اساس رایزنی‌های در حال انجام، بنیاد مسکن اقدام به ساخت هزار واحد مسکونی در این منطقه کند و تمام منازلی که آسیب دیده و آسیب پذیر هستند و خواهند بود را به شهرداری واگذار کنند.
مسئول شورای فرهنگی ورزشی شهرک سعدی با تأکید بر اینکه قصد مقصر شناختن هیچ نهاد و ارگانی را ندارد، گفت: شناسایی مقصران احتمالی این مساله بر عهده قوه قضاییه است؛ اما شهرک سعدی دچار مشکلات زیرساختی بسیاری است؛ ازجمله مشکلاتی که مربوط به پارک ملی بمو است.
وی ادامه داد: در این پارک ملی، اقدامات آبخیزداری صورت نگرفته و در 40 سال گذشته حتی یک درخت بومی در آن کاشته نشده است؛ این در حالی است که حدود 50 سال پیش حوزه هایی در کنار آبریز های کوه ساخته شده بود که در هنگام باران پر می شد و در تابستان ها آبشخور پرندگان و دیگر حیوانات بود.
هاجری اظهار داشت: امروز آب در هیچ نقطه‌ای از این پارک جمع‌ نمی‌شود و درنتیجه با بارش باران‌های شدید به سمت شهرک سعدی جاری می شود؛ اما در صورتی که برای کنترل آبریزهای کوه تمهیداتی در نظر گرفته شود و درختچه های بومی در این منطقه کاشته شود، حتی آتش‌سوزی‌هایی که در تابستان به دلیل خشکسالی حادث می‌شود نیز کنترل خواهد شد.
وی اظهار کرد: از قدیم دو چشمه آب در شهرک سعدی وجود داشته که امروز مسدود شده است. آبهای جاری شده از کوه بمو این دو چشمه را سیراب می کرد. یکی حوض ماهی سعدی بود و دیگری چشمه ای با عنوان چشمه سلمانی که باغات سعدی را سیراب می کرد و در نهایت به باغ نارنجی می رسید و بعد از باغ نارنجی در صحرای آبخوان سعدی جاری می شد.
هاجری ادامه داد: امروز در صحرای آبخوان سعدی منازلی بنا شده است که در سیل ششم فروردین ماه با جاری شدن آب و شدت گرفتن آن دچار آسیب جدی شدند.
مسئول شورای فرهنگی ورزشی شهرک سعدی با بیان این که اداره راه نیز از آخر جاده خرامه تا داریان را دو بانده کرده است، گفت: این جاده فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و آب هایی که از کوی بمو جاری می شد و باید به گونه‌ای به حوضچه ها و امثال آن هدایت می شد، در این جاده راهی می شود که با توجه به پستی و بلندی ها سرعت می‌گیرد.
** مشکلات زیرساختی شهرک سعدی حل شود
وی تاکید کرد: این مشکلات بخشی از مسائل زیرساختی شهرک سعدی است که باید با توجه به جاری شدن سیل و آسیب رسیدن به منازل بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و رفع شود.
هاجری عنوان کرد: اگر تونل سعدی نبود شهرک سعدی زیر آب می‌رفت. این مسیر باعث خروج آب از شهرک سعدی شد و مانع از بین رفتن بافت قدیم شهرک سعدی شد.
مسئول شورای فرهنگی ورزشی شهرک سعدی همچنین گفت: با هدف روحیه‌بخشی به مردم این منطقه اقداماتی صورت گرفته است؛ از جمله پخش مسابقه تلویزیونی شهرآورد (داربی) پایتخت در مجموعه ورزشی این شهرک بود،‌ همچنین با هماهنگی صورت‌گرفته با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری شیراز حمید ماهی صفت، طنز پرداز معروف در ایام شعبانیه در همین مجموعه ورزشی برای مردم شهرک سعدی به صورت رایگان برنامه اجرا می کند.
7375 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.