هر چند در این آمار به تفکیک استانی به تلفات درون شهری و برون شهری تصادفات اشاره نشده اما اعلام شده است که بیشترین تلفات تصادفات در جاده های برون شهری کشور رخ داد و آمار آن 9 هزار و 407 کشته است.
آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد استان فارس در هشت ماه سال 97 نیز با 992 نفر بالاترین میزان کشته ها را در تصادفات رانندگی در کشور داشته است.
چنین آمارهایی که استان فارس را در صدر نشانده نه تنها مایه خوشحالی نیست بلکه موجب تاسف نیز هست.

** رتبه ای دیگر و درخشان
همچنین خبری دیگر که نشانگر در صدر بودن استان فارس در زمینه راه در کشور است، بیستم اسفند 97 منتشر شد.
خبر این بود که یکی از متولیان جاده های استان فارس به عنوان چهره سال راه و ساختمان در گروه ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در ششمین جشنواره چهره سال راه و ساختمان کشور انتخاب شده است.
به این ترتیب اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس با کسب 22 هزار و 810 رأی مردمی، در دسته اول (شامل استان های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی، مازندران، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان و البرز) به عنوان چهره سال 97 در حوزه راه انتخاب شد.
انتخابات یاد شده که به صورت پیامکی بود از ساعت 12 هفتم اسفند آغاز شد و تا ساعت 12 پانزدهم اسفند ماه 97 به کار خود پایان داد و در نهایت 11 چهره از بین گروه‌های شش‌ گانه چهره سال راه و ساختمان با آرای مردمی یعنی پیامکی انتخاب شدند.
چگونگی رای گیری و متولیگری آن و دیگر مسائل، محل بحث ما نیست بلکه پرسش این است آیا باید اهالی استان فارس با توجه به داشتن رتبه بالا در تلفات جاده ای و تصادفات، از اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان شان در صدر نشسته، خوشحال باشند؟
پاسخ به این پرسش می تواند مثبت باشد به شرطی که در صدر نشستن اداره یاد شده، با کم تلفات بودن کشته های تصادفات در استان فارس همزمان باشد.
هر چند دلایل زیادی برای بالابودن تلفات جاده ای در ایران عنوان می شود که سرعت زیاد و بی ‌احتیاطی رانندگان در آن نقش دارد اما کیفیت جاده‌های کشور هم در این موضوع دخیل است.

** ایمنی جاده ها و مسافران
سخنان استاندار فارس که یکشنبه 26 اسفند 97 اعلام شد نشانگر دغدغه های مردم این استان نیز هست.
عنایت الله رحیمی گفت که با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش حجم تردد در جاده ها، ضرورت دارد ایمنی مسافران و میهمانان نوروزی همچنین مردم این استان در جاده های آن تامین و حفظ شود.
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان فارس و قرار گرفتن آن در مرکز اتصال چند استان کشور، در ایام نوروز حجم تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان افزایش می یابد که از دیگاه استاندار فارس باید این ترافیک مدیریت شود.
وی اظهار داشت: استان فارس از نظر حوادث جاده ای شرایط مطلوبی ندارد و این حوادث به یک مشکل تبدیل شده است که باید پیش بینی های لازم برای کاهش حداکثری این حوادث انجام شود.
استان فارس با 122 هزار و 608 کیلومترمربع مساحت و 20 هزارو 533 کیلومتر طول راه به دلیل موقعیت جغرافیایی و اهمیت گردشگری و ترانزیتی از مهم ‌ترین استان‌های کشور در بخش حمل‌ و نقل جاده ای محسوب می‌شود.

** مشکلات و راهکارها
هفتم اسفند 97 (پیش از اعلام نتایج انتخابات چهره سال راه و ساختمان) مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در گفت‌ و گو با دبیرخانه د‌ائمی چهره سال عنوان کرد: آنالیز و بررسی پراکنش تصادفات در قالب نقشه‌ ها باعث شفاف ‌سازی در تصمیم‌ گیری‌ها در زمان‌های خاص به ‌صورت آسان و سریع می‌شود؛ همچنین با توجه به نزدیکی طرح نوروزی لزوم افزایش گشت‌های نامحسوس مد نظر است.
علیرضا سیاه‌ پور گفت که این اداره کل برای افزایش ۳۰ تا ۳۵ دستگاه خودرو برای گشت‌های نامحسوس در محورهای تمام استان آمادگی دارد که این افزایش مشروط به بررسی دقیق آمار تصادفات در 10‌ماه امسال و جانمایی دقیق حضور پلیس خواهد بود.
این مقام مسئول راه حل هایی برای حل معضلات جاده ای عنوان کرد و گفت: باید نسبت به اجرای اقدامات زود بازده و کم‌ هزینه در زمان خاص توجه بیشتری داشته باشیم و برای اجرای برنامه‌های علمی میان ‌مدت و بلندمدت در سال آینده اقدام کنیم.
سیاه پور گفت: از طرفی عزم جدی تمام دستگاه‌ها مرتبط با حوزه ایمنی راه‌ها مشروط به اخذ تصمیمات کارشناسی و بهره‌ برداری از تجربیات و مشخص کردن تعهدات هر دستگاه نسبت به کاهش تصادفات و پرهیز از دستور کارهای لحظه‌ای باشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس معتقد است اطلاع رسانی در زمینه های آب و هوا، تعمیرات جاده‌ای، مجتمع ‌های خدمات رفاهی، پمپ‌ بنزین‌ها، امداد خودرو و اورژانس‌های جاده‌ای می تواند وحوجب کاهش معضلات جاده ای باشد.
سیاه پور بیان کرد که از سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه به ‌عنوان عوامل اصلی وقوع حوادث جاده‌ ای، مهم‌ ترین عامل تأثیرگذار، عامل انسانی است که درصد بالایی از تصادفات به این عامل بازمی‌گردد و به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای کاهش تصادفات رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ‌ سازی از همان دوران ابتدایی در مدرسه است چراکه سن کودکی مناسب‌ ترین سن برای یادگیری است به ‌طوری‌ که آموزش‌های داده ‌شده در ذهن آن‌ها نهادینه می‌شود.
او ادامه داد: دو بانده کردن جاده‌ها و ایجاد آزاد راه‌های موردنیاز، نصب دوربین‌های نظارتی در آن‌ها، آسفالت وخط‌ کشی و روکش‌های مناسب روی جاده‌ها نیز در کاهش تصادفات نقش بسیار مهمی دارد.
یکی دیگر از مواردی که به نظر مدیرکل راه داری و حمل و نقل جاده ای فارس می‌تواند در ایمنی جاده‌ها مؤثر باشد، گرفتن غرامت از راه‌ سازانی است که بدرستی کار خود را انجام نمی‌دهند و جاده‌ها را ناامن و بی‌کیفیت می‌سازند.همچنین با تنبیه و جریمه راه‌ سازان سهل‌انگار، می‌توان از تکرار اشتباهات آن‌ها جلوگیری کرد ودر نتیجه شاهد جاده‌هایی باکیفیت بهتر و ایمنی بیشتر باشیم.
سیاه پور می گوید: گرفتن غرامت از خودروسازان در تصادفاتی که خودرو در آن نقش اساسی دارد، می‌تواند در ممانعت از تکرار ساخت خودروهای معیوب و رفع نواقص آن تأثیر بسزایی داشته باشد؛ ایجاد شرایط رقابتی با خودروسازان جهانی در میان تولید کنندگان داخلی نیز برای ارتقای ایمنی خودروها و به دنبال آن کاهش تلفات رانندگی راهگشا خواهد بود.

** گام وزارت کشور برای کاهش تلفات جاده ای
وزارت کشور با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای در آستانه تعطیلات نوروزی، استانداران را مکلف به تشکیل جلسه راهبری در این زمینه و بررسی عملکرد بخش‌های مسئول در تصادفات در استان و ارسال نتیجه آن به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور کرده است.
سخنگوی وزارت کشور 23 بهمن ماه 97 در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: استانداران مکلف شدند با تشکیل جلسه راهبری، عملکرد بخش های مسئول در تصادفات در سطح استان را بررسی و نتیجه آن را به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور منعکس کنند.
سید سلمان سامانی اظهارداشت: وزیر کشور در مکاتبه ای از استانداران خواسته است که جلسات راهبری وضعیت تصادفات استان در اسرع وقت به ریاست آن ها تشکیل شود؛ استانداران موظف هستند هرچه سریعتر با تشکیل شورای راهبری وضعیت تصادفات، برنامه جامع کاهش تصادفات رانندگی استان را تهیه و گزارش های مربوط را به صورت 6 ماهه به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ارائه کنند.
سال 97 در حالی رو به پایان است که تاکنون خبری از برگزاری این جلسه راهبری که تنها مختص تصادفات جاده ای باشد، در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است. اوج گیری سفرها در طلیعه بهار طبیعت یادآوری است بر این که موضوع کاهش تلفات جاده ای به صورت جدی تر در دستور کار قرار گیرد.
از: غلامرضا مالک زاده
1876/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.