در این مقاله روزنامه سبحان به قلم ' سمیه رعیتی ' آمده است :
چهارشنبه سوری یکی از جشن های ایرانی است که در غروبِ سه شنبه، شبِ پیش از آخرین چهارشنبه ماه اسفند برگزار می شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است.
این جشن اولین جشن از مجموعه جشن ها و مناسبت های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به صورت جمعی در فضای باز درون و بیرون از خانه برگزار می شود.
جشنی که در گذشته های نه چندان دور و در خانواده های سنتی تر چنان با شور و اشتیاق هیجانی برگزار می شد که حتی بزرگترهای خانواده چند روز قبل از فرارسیدن سال نو چشم انتظار برگزاری آیین چهارشنبه سوری بودند ، آیینی که بزرگ و کوچک را گردهم جمع می کرده و با نظارت و دقتی که از سمت بزرگان خانواده جهت برپایی این جشن انجام می شد، شب خاطر ه انگیزی را برای همه اعضای خانواده به ارمغان می آورد.
چنانچه جوانان و حتی میانسالان نسل امروز با خاطره خوش از چهارشنبه سوری های دوران کودکی و نوجوانی خود یاد می کنند اما متأسفانه چند صباحی است که این شادی و نشاط تبدیل به اضطراب، استرس، آشفتگی و چالش های پیش روی خانواده ها و
دستگاه های انتظامی اورژانس ها و بیمارستان های کشور شده چراکه جشنی که روزگاری نویدبخش زندگی و روشنایی دل ها بود اکنون به هنگامه ای از خون و سوختگی و مرگ تبدیل شده است و دیگر هیچ کس در خانواده ها شاهد برگزاری آیین دلچسب گذشتگان خود نیستند و در چنین شبی با اضطراب و دلهره در پی فرزندان خود در کوچه و خیابان های شهر هستند که مبادا یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی را برای آنان به همراه داشته باشد.
اما متأسفانه علی رغم تمام هشدارها و و تلاشهایی که خانواده ها و دستگاه های نظامی، انتظامی و پزشکی به جوانان و نوجوانان ارائه می دهند هنوز در چنین شبی شاهد سوانح دلخراشی از سوختگی، انفجار، ترقه و بی احتیاطی هایی هستیم که گاه موجب مرگ قشر جوان و نوجوان می شود .
متأسفانه در سال های اخیر برخی افراد سودجو این آتش را به دامان خانواده ها انداخته و با ساخت مواد منفجره خطرناک،ایجاد سر و صداهای مهیب و مزاحمت های کوچه و خیابانی این شادی را مبدل به عزایی عظیم نموده اند.
کاش جوانان و نوجوانان با درس گرفتن از سرگذشت کسانی که قبل از آنان با یک بی احتیاطی، یک عمرحسرت سلامتی را بر خود تحمیل نموده اند بدانند که این شب شاد را می توان با نام چهارشنبه سوری به پایان رساند نه چهارشنبه سوزی.
منبع : روزنامه سبحان
6113
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.