فرماندار اقلید در این همایش گفت: تالاب کافتر یک ثروت با ارزش بود که قدر آن را ندانستیم و امروز به شکل کاملا خشک نمایان است.
خلیل بزرگی افزود: عدم مدیریت صحیح و برنامه ریزی آینده نگر در دستگاه های مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی و عوامل متعدد دیگری دست به دست هم داد تا تالاب کافتر در این وضعیت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه راه های علمی و تخصصی برای احیای تالاب کافتر وجود دارد ابراز امیدواری کرد: کارگاه های تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بوم استمرار یابد تا نتایج مطلوب حاصل شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این کارگاه گفت: حوضه آبریز کافتر بخشی از حوضه آبریز طشک و بختگان است و هرچند این تالاب در فصل هایی از سال خشک شده است اما جز دریاچه های آب شیرین دائمی کشوراست.
حمیدرضا اسماعیلی افزود:دریاچه کافتر تمام معیارهای بین المللی بودن را داراد اما متاسفانه به علت کم توجهی، این تالاب در فهرست تالاب های بین المللی قرار نگرفته است.
این کارشناس زیست شناسی با اشاره به ظرفیت های اکولوژی این تالاب افزود: در این حوضه آبریز، 50 گونه پرنده ،49 گونه پستاندار، 2 گونه دوزیست و ماهیانی از نوع گونه‌های بومی و مهاجر می زیسته اند که امروز آثاری از آنها را نمی بینیم.
محسن محفوظی ،کارشناس معین تالاب های فارس از سازمان محیط زیست کشور در این همایش گفت: طرح برنامه جامع مدیریت زیست بوم در سال 1385 تصویب شد و برنامه اجرایی آن در مرحله عملیاتی قرار گرفته است که در مرحله اول تالاب هایی مثل پریشان و دریاچه ارومیه برنامه جامع آن تدوین و اجرایی شد و دور دوم برنامه آن در حال اجرا شدن است که با بازنگری بندهایی همراه بوده است.
وی افزود: رویکرد برنامه مدیریت زیست بوم به صورت مشارکتی است که به همراه مردم و ذینفعان، مطالعه، تدوین و اجرا خواهد شد.
محفوظی با بیان اینکه کنوانسیون رامسر مرجع بین المللی تالاب های دنیاست ادامه داد: طرح حفاظت از تالاب های ایران طرحی بین المللی است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان هماهنگ کننده، آن را با حمایت برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) اجرا می کند.
این کارشناس تالاب در چگونگی تدوین مدیریت زیست بومی ادامه داد: فرآیند گام به گام، شناخت ذینفعان، مطالعات پایه ،برگزاری کارگاه های مشورتی از اصول گردآوری این برنامه است.
وی همچنین در تبیین ابعاد رویکرد مشارکتی افزود: شفافیت، تصمیم گیری مشارکتی و پاسخگویی، سه ضلع رویکرد مشارکتی در مدیریت زیست بومی است و در طیف مشارکت مردمی، کار برای مردم، کار با مردم و کار توسط مردم لحاظ شده است.
سید مهدی مرتضوی، کارشناس آب و هواشناسی نیز در این کارگاه گفت: نتایج بررسی عوامل موثر در خشکی تالاب ها، با کمک مدل های ارزیابی خشکی نشان می دهد اکثر تالاب های کشور بر اثرخشکسالی های هیدرولوژیکی با ضریب معناداری بالایی از بین رفته اند و نتایج مدل های خشکسالی اقلیمی در تالاب ها با ضریب معناداری کمتری وجود دارد.
وی درباره مشکلات و تهدیدهای این تالاب گفت: مسائل مربوط به این دریاچه را می توان در سه بخش عوامل انسانی، عوامل طبیعی و مدیریتی تقسیم بندی کرد.
این مدرس دانشگاه در بیان مهمترین عوامل خشکی این تالاب گفت: برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی توسط چاه‌های مجاز و غیرمجاز، جلوگیری از ورود حقابه رودخانه فصلی شادکام ،چشمه های حوضه آبریز و همچنین رواناب های حاصل از بارش به تالاب که ناشی از اصرار بر ترویج کشاورزی، توسط سیاست های غلط توسعه کشاورزی در گذشته است سبب نابودی تالاب ها، رودخانه ها و چشمه ها در امروز است.
مرتضوی با بیان اینکه ادامه روند فعلی، کشور را به سمت ورشکستگی آب پیش می برد ادامه داد: بازنگری اساسی در سیاست های غلط استفاده از منابع آب، تغییر در الگوی کشت، تغییر در روش های آبیاری، توسعه کشت های گلخانه ای و گیاهان دارویی، وارد کردن محصولات آب بر، می تواند منابع آب موجود را تا حدودی حفظ و از ایجاد شرایط بحرانی تر جلوگیری کند.
مسئول دبیرخانه تالاب های اداره کل محیط زیست فارس نیز در این همایش گفت: با همکاری سازمان های مرتبط با این موضوع، همانند سازمان آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سمن های مردم نهاد و جوامع محلی که اثر گذاری و اثرپذیری مستقیم بر تالاب دارند راهکارهایی در حال تدوین است.
محدثه همتی ادامه داد: در سال آینده نیز برنامه تدوین مدیریت زیست بوم در دستور کار قرار گرفته است وبا تدوین و اجرای راهکارها،می توان به آینده این تالاب امیدوار بود و حداقل بخشی از این دریاچه را احیا کرد.
به گزارش ایرنا در این همایش که چهارشنبه برگزار شد متخصصان و صاحبنظران به همراه ذینفعان در سه کارگروه ارزش ها و کارکردها، مشکلات و تهدیدات و تحلیل ذینفعان تالاب ،به تحلیل و بررسی مشکلات تالاب کافتر پرداختند.
هچنین در این کارگاه، بازدید میدانی از تالاب خشک شده کافتر و رودخانه شادکام توسط کارگروه مدیریت زیست بوم که شامل نمایندگانی از استانداری فارس، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، شیلات استان فارس،سازمان حفاظت محیط زیست کشور و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان فارس و همچنین استادان دانشگاه های شیراز واقلید حضور داشتند انجام شد.
دریاچه کافتر جایگاهی برای جذب پرندگان مهاجر و پرورش ماهی به شمار می ر‌فت و نخستین محل فرود این پرندگان مهاجر در استان فارس بود.
این دریاچه حدود 25 میلیون متر مکعب حجم داشت. عمیق‌ترین قسمت دریاچه دارای عمق 5.3 متر در وضعیت پرآبی بود.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
9772 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.