به گزارش ایرنا، سردار غلامعلی حیدری، سه شنبه در شورای پدافند غیرعامل استان فارس در شیراز افزود: با توجه به اهمیت مقوله پدافند غیر عامل طرح جامع پدافند غیر عامل باید در استان ها عملیاتی شود.
وی ادامه داد: بر همین اساس ضرورت دارد که در گام نخست تمام دارایی های استان ها شناسایی و سپس بر اساس حساسیت و حیاتی بودن آنها طبقه بندی شود.
او اظهار داشت: در گام بعد سناریو تهدید بررسی و سپس آسیب شناسی انجام شود.
معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیر عامل کشور، ضمن تاکید بر لزوم تخصصی شدن پدافند غیرعامل اضافه کرد: طرح جامع پدافند می تواند در مقابل تهدیدها کارآمد و موثر باشد.
حیدری افزود: قطعا اگر دشمن آسیب های ما را بشناسد بهتر می تواند به ما ضربه وارد کند که باید این آسیب ها را شناسایی و نسبت به مصون سازی آنها اقدام کنیم.
وی وابستگی کامل زیرساخت ها به انرژی برق را یک ضعف و اشکال بزرگ دانست و گفت: باید در شورای پدافند کمک شود که این وابستگی از طریق اقداماتی از جمله پیش بینی برق اضطراری تا حد امکان کاهش یابد تا در صورت بروز مشکل برای شبکه برق، زیرساخت های کشور غیر فعال و ناکارآمد نشود.
وی ضمن تاکید بر لزوم ارتقای تاب آوری در مقابل بروز مشکلات و بحران ها افزود: پدافند غیر عامل در گام نخست به دنبال صیانت از سرمایه انسانی است تا در صورت وقوع یک حادثه کمترین آسیب به مردم وارد شود.
حیدری بیان کرد: حفاظت از سرمایه های فیزیکی و زیرساخت ها از دیگر اهداف پدافند غیرعامل است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.
پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی گفته می شود که بدون استفاده از جنگ‌ افزار از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس و تلفات انسانی جلوگیری می کند یا میزان این خسارات و تلفات را کاهش می دهد.
بنا براین هر اقدام غیر مسلحانه ‏ای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی،ساختمان‏ ها،تأسیسات، تجهیزات، اسناد و شهرهای کشور در مقابل بحران‏ هایی با منشا طبیعی (خشکسالی،سیل، زلزله، رانش، لغزش، طوفان…) و عامل انسانی (جنگ، تحریم…)شود پدافند غیرعامل است.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.