استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اولویت گذاری هوای پاک و سلامت انسان، الگو برداری از طرح های جهانی موفق مقابله با خشکسالی را مورد تاکید قرار داد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از زاهدان، علی اوسط هاشمی امشب در ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار استان که در استانداری تشکیل شد، با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال به طور متوسط ١٢٠ روز باد با سرعت بالا داشته‌ایم، گفت: کاهش نزولات آسمانی، تغییر اقلیم و دخالت‌های انسانی باعث خشک شدن تالاب هامون و ایجاد کانون‌های بحرانی گرد و غبار در سیستان شده است.

وی ادامه داد: کانون‌های گرد و غبار، اراضی افغانستان، قسمتی از بستر دریاچه هامون و بخشی از اراضی دشت سیستان هستند که متناسب با آنها طرح‌ها و بسته‌های مختلف مطالعه و تهیه شده و بخشی از آن نیز در حال بررسی است که این ایده‌ها طی هفته‌های آینده در سازمان محیط زیست کشور، بررسی و تصمیم‌گیری می‌شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: برخی کشورها که دارای شرایط آب و هوایی مشابه سیستان دارند، طرح‌های موفقی در زمینه مدیریت خشکسالی و مهار گرد و غبار دارند که ضرورت دارد از این طرح‌ها الگوبرداری شود.

هاشمی با تشریح طرح انتقال آب به ٤٦ هزار هکتار اراضی دشت سیستان، تغییر الگوی کشت و اقتصادی کردن مصرف آب کشاورزی را از ضرورت‌های مدیریت مباحث خشکسالی در سیستان دانست.

وی با ضروری خواندن تهیه نقشه‌های توپوگرافی برای انتخاب و تعیین مسیر انتقال آب به کانون‌های گرد و غبار، اظهار داشت: دستگاه‌های مربوطه لایروبی و انتقال آب با لوله را به صورت جدی دنبال کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان  به آغاز اجرای طرح احداث سه نیروگاه ٥٠ مگاواتی با سرمایه‌گذاری ٣٣٠ میلیون دلاری در منطقه میل نادر سیستان به عنوان نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو در استان اشاره و تصریح کرد: توجه به فرهنگ مشارکت و جلب مشارکت نهادهای مدنی و بخش خصوصی، از مؤلفه‌‌های اصلی موفقیت در مدیریت و مقابله با خشکسالی و پدیده گرد و غبار است.

مدیرکل محیط زیست استان هم در این نشست کاهش میزان بارندگی‌ها در شمال استان را مورد اشاره قرار داد.

نیره پورملایی با بیان وضعیت خشکسالی منطقه سیستان، طرح پایلوت تثبیت و کنترل ریزگردها در این منطقه را ارایه و برنامه‌های مربوط به مهار کانون‌های گرد و غبار را تشریح کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.